• krypsyl

godsaker när man ej tål mjölk

Dottern ska ha kalas nästa helg och vi fick just veta att en flicka inte tål mjölk (närmare än så kunde hon inte svara på själv). Alla planer vi hade måste göras om (jag vill helst inte att hon ska få annat än de andra barnen)...

Så nu skulle jag tacksamt ta emot tips på vad vi kan servera!?!? Vi har tyvärr inte tid att baka, så helst saker som vi kan köpa färdigt. 

Hon sa själv att hon tycker om Singoalla-kakor, så det kan vi köpa. Är det något godis vi bör undvika? Choklad gissar jag (som är dotterns favorit)... 

Någon som kan hjälpa mig? 

• Svar på tråden godsaker när man ej tål mjölk
  • roffe

Beror ju kanske på vilken del i mjölken hon inte tål och hur allergisk hon är. Min bror kan inte dricka mjölk, men han kan äta muffins med mjölk i eller chokladbitar. En del kan inte äta sockerkaka om det är mjölk i den t ex.

Jag hade väl bett konditorn om en laktosfri tårta kanske :) Eftersom ni inte hinner baka en själva :)

Det finns även laktosfri glass i olika smaker som är jättegoda.

• Hedebris

choklad funkar väll.. behöver ju inte vara mjölkchoklad

annars finns ju delicatobollar, någon färdig paj

• Pickeli

Kolla om hon klarar laktosfritt, isåfall så kanske ni kan köpa laktosfri glass och göra en megastor glassbomb?

• Linda1976

Det är ju väldigt viktigt att veta om det är laktos eller mjölkprotein hon inte tål!

Är det mjölkprotein blir hon ju sjuk av laktosfritt....

Pannacotta på kokosmjölk och fruktsallad kanske?
    Sorbet i olika smaker

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • krypsyl

Jag ska se om jag träffar på flickans föräldrar, så kan man ju fråga lite noggrannare vad hon kan och inte kan äta. Hon sa att hon kan äta sandwich (glass) utan att få ont i magen (och den borde väl innehålla mjölk), så det kanske går att kompromissa lite.

Mjölkchoklad är väl det barnen tycker bäst om även om min dotter gärna äter mörk choklad också. 

Dottern ville ha en hello kitty-tårta. Det skulle man ju kunna få till med glass, och jag har för mig att oatley-glassen är rätt god...

• Manchester
    krypsyl skrev 2011-05-22 16:14:38 följande:
    Jag ska se om jag träffar på flickans föräldrar, så kan man ju fråga lite noggrannare vad hon kan och inte kan äta. Hon sa att hon kan äta sandwich (glass) utan att få ont i magen (och den borde väl innehålla mjölk), så det kanske går att kompromissa lite.

Mjölkchoklad är väl det barnen tycker bäst om även om min dotter gärna äter mörk choklad också. 

Dottern ville ha en hello kitty-tårta. Det skulle man ju kunna få till med glass, och jag har för mig att oatley-glassen är rätt god...
    Om hon tål Sandwich så kan det vara den sort som fanns ett tag, med laktosfri jordgubbsglass. Det tyder i så fall på att hon är laktosintolerant och inte mjölkallergiker. När de tog bort den laktosfria Sandwich-glassen i GB:s sortiment mailade jag GB och frågade om laktosintoleranta verkligen bara förväntades äta isglass. Fick svaret att Solero innehåller så lite mjölk att den kan räknas som låglaktos (vilket de allra flesta laktosintoleranta klarar). Av någon anledning väljder de dock att inte skriva ut det på sina glassmenyer. Dessutom är Solera kanske lite "vuxen" i smaken.

Sedan kan man ju vara mer eller mindre laktosintolerant. Min dotter kan äta en liten bit tårta med vanlig grädde eller en miniportion vanlig glass. Däremot får hon ont i magen om hon vräker i sig vanliga mjölkprodukter. Så verkar det vara med många.

När det gäller godis är det nog rätt ovanligt att vara så fruktansvärt laktosintolerant att man får ont av ett par små bitar mjölkchoklad.

Slutligen, precis som du skriver så gör Oatley god glass. Ibland finns även glass från Tofuline som är helt OK. Mina barn gillar Oatley jordgubbsglass och Tofuline vaniljpinnar med choklad utanpå, liksom Tofulines strutglass.
  • krypsyl
    Manchester skrev 2011-05-22 16:26:25 följande:
    Om hon tål Sandwich så kan det vara den sort som fanns ett tag, med laktosfri jordgubbsglass. Det tyder i så fall på att hon är laktosintolerant och inte mjölkallergiker. När de tog bort den laktosfria Sandwich-glassen i GB:s sortiment mailade jag GB och frågade om laktosintoleranta verkligen bara förväntades äta isglass. Fick svaret att Solero innehåller så lite mjölk att den kan räknas som låglaktos (vilket de allra flesta laktosintoleranta klarar). Av någon anledning väljder de dock att inte skriva ut det på sina glassmenyer. Dessutom är Solera kanske lite "vuxen" i smaken.

Sedan kan man ju vara mer eller mindre laktosintolerant. Min dotter kan äta en liten bit tårta med vanlig grädde eller en miniportion vanlig glass. Däremot får hon ont i magen om hon vräker i sig vanliga mjölkprodukter. Så verkar det vara med många.

När det gäller godis är det nog rätt ovanligt att vara så fruktansvärt laktosintolerant att man får ont av ett par små bitar mjölkchoklad.

Slutligen, precis som du skriver så gör Oatley god glass. Ibland finns även glass från Tofuline som är helt OK. Mina barn gillar Oatley jordgubbsglass och Tofuline vaniljpinnar med choklad utanpå, liksom Tofulines strutglass.
    Sandwich åt min dotter hemma hos henne för ett par helger sedan, så det borde vara med mjölk i. Jag ska klura vidare  
  • Åsa

Singoallakakor innehåller mjölk så vitt jag vet???
    Tycker definitivt at du ska kolla med flickans föräldrar vad det egentligen är som gäller. Som ovan sagt stor skillnad på laktosintolerans och mjölkallergi.

Det finns mjölkfria bullar att köpa i välsorterade affärer, från exempelvis Hatting. Det finns god mjölkfri glass från Oatly, och tål man soja så finns det även av märket Tofuline.
    Mjölkfria tårtor finns i praktiken inte att köpa.
    Vaniljsås (om man ska ha det till något) finns i märket Oatly och i något till som jag inte minns. De är goda och behöver inte vispas om man inte känner för det.

På godis får man läsa innantill men mellan tummen och pekfingret är gelégodis mjölkritt. Det finns mjölkfri choklad men inte i lösgodis; det handlar om chokladkakor med hög procent kakao som de flesta barn i Sverige inte är vana vid.

Delicatobollar funkar men i flera andra märken finns det mjölkprodukter i chokladbollarna. Dammsugare etc har de mjölk i (något enstaka märke har det inte.)

Håll utkik efter och undvik (efter koll med föräldrarna om det gäller mjölkprotein; för laktos gäller lite annat): Alla ord som i innehållsförteckningen innehåller mjölk utom "mjölksyra", alla ord som innehåller "smör", "vassla" eller "grädde".

• Egendomligt

Min syster är vegan, och hon äter singoallakakor, alltså är de mjölkfria :) Däremot Oreo's och många andra kakor med vit kräm i innehåller mjölk.

• Egendomligt

Det finns förresten visst lösgodis-choklad som är mjölkfri. Mörk choklad med mintfyllning tex, men det kan säkert variera på olika märken så det gäller att läsa innehållet som med allt annat.

• Linda1976
    Egendomligt skrev 2011-05-22 16:43:18 följande:
    Min syster är vegan, och hon äter singoallakakor, alltså är de mjölkfria :) Däremot Oreo's och många andra kakor med vit kräm i innehåller mjölk.
    Eller inte. http://www.goteborgskex.se/produktinfo/allergiinformation spår av, är såvitt jag vet inte samma sak som mjölkfritt.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Egendomligt

Det har jag aldrig sett på innehållsförteckningen, men då tycker jag å andra sidan att "innehåller spår av" och "kan innehålla spår av" är två helt skilda saker också.

• krypsyl

Oj vad det är krångligt med allergier, man är otroligt bortskämd när man inte har det - bara att köpa vad som helst...
    Jag ska försöka prata med föräldrarna, det verkar vara det enklaste!

• Tanja f

Jag brukar bjuda på banana splitt med ohoj chokladsås, oatley glass el tofuglass + vanlig glass till dem som tåler. Strössel är oftast mjölkfritt. Chokladbollar, djupfrysta bullar tex Findus), chokladjätten (såna där rån), jordgubbar. Fiskdamm och speciell godispåse till allergikern, tex gott och blandat, tablettask, nappar, gelegodispåsar.

• LillTussa

"Kan innehålla spår av" betyder oftast att produkten är tillverkad i samma fabrik som produkter med mjölk i. Chansen att det ska innehålla mjölk är nästintill obefintlig. Har jag fått lära mig.
    Men är man hyperallergisk så ska man givetvis hålla sig undan det också.

• Kaosmamma

Frödinge kladdkaka är utan mjölk, våra barns kusin slutar andas av mjölkprotein. De bakar mycket själva dock. Gott och blandat funkar, snören... Bullar som någon skriver ovan. Tofuglass är jätte gott!

Svar på tråden godsaker när man ej tål mjölk