krypsyl skrev 2011-05-22 16:14:38 följande:
Jag ska se om jag träffar på flickans föräldrar, så kan man ju fråga lite noggrannare vad hon kan och inte kan äta. Hon sa att hon kan äta sandwich (glass) utan att få ont i magen (och den borde väl innehålla mjölk), så det kanske går att kompromissa lite.
Mjölkchoklad är väl det barnen tycker bäst om även om min dotter gärna äter mörk choklad också.
Dottern ville ha en hello kitty-tårta. Det skulle man ju kunna få till med glass, och jag har för mig att oatley-glassen är rätt god...
Om hon tål Sandwich så kan det vara den sort som fanns ett tag, med laktosfri jordgubbsglass. Det tyder i så fall på att hon är laktosintolerant och inte mjölkallergiker. När de tog bort den laktosfria Sandwich-glassen i GB:s sortiment mailade jag GB och frågade om laktosintoleranta verkligen bara förväntades äta isglass. Fick svaret att Solero innehåller så lite mjölk att den kan räknas som låglaktos (vilket de allra flesta laktosintoleranta klarar). Av någon anledning väljder de dock att inte skriva ut det på sina glassmenyer. Dessutom är Solera kanske lite "vuxen" i smaken.
Sedan kan man ju vara mer eller mindre laktosintolerant. Min dotter kan äta en
liten bit tårta med vanlig grädde eller en miniportion vanlig glass. Däremot får hon ont i magen om hon vräker i sig vanliga mjölkprodukter. Så verkar det vara med många.
När det gäller godis är det nog rätt ovanligt att vara så fruktansvärt laktosintolerant att man får ont av ett par små bitar mjölkchoklad.
Slutligen, precis som du skriver så gör Oatley god glass. Ibland finns även glass från Tofuline som är helt OK. Mina barn gillar Oatley jordgubbsglass och Tofuline vaniljpinnar med choklad utanpå, liksom Tofulines strutglass.