• Kryssarinnan

Hur snabb var er andra förlossning?

Denna fråga riktar sig enbart till de som fött vaginalt båda gångerna, utan större ingrepp under värkarbetet (dvs de som ej fått värkstimulerande, sugklocka etc). Detta är för att det ska vara lättare att jämföra.

Själv födde jag mitt första barn på 10 timmar från första värken. (Jag tog ingen bedövning, jag vet att t.ex. EDA kan sakta ner förloppet.)

Nu undrar jag om "alla" har en snabbare förlossning andra gången, så som man lätt får intryck av.

Skriv gärna ett lite utförligare om hur ni upplevde er andra förlossning jämfört med er första.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 19:27
    Ni som sprack under första förlossningen, gjorde ni det under andra också? Jag sprack iofs bara lite och fick ett stygn, men vi försöker få till ett syskon och jag är bara nyfiken på vad jag bör förvänta mig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?
  • allie3

första tog 17,5 timme från första värken
    andra tog 6 ½ timme från första värken

2006*2009* 2011
  • Myran 08

Från det drog igång ordentligt 3 timmar med båda. 

Var öppen 6 cm när jag kom in med första och andra var jag öppen 3 cm. Men jag öppnade mig 4 cm på mindre än 5 minuter under sista förlossningen. Hann knappt upp i sängen för att få fram yngsta. Hade inte maken larmat när han gjorde och hade inte undersköterskan kommit när hon gjorde så hade det blivit barn i dessa sexiga nättrosor alltså. Både barnmorska och undersköterska sa samma sak. 

Sprack inget under någon av förlossningarna.  

• Asko

Första tog 32 timmar från första värken, varav drygt 24 timmar med pinvärkar var tredje minut. Förlossningen påbörjades hemma men avslutades på sjukhus pga att jag var slutkörd. Efter att vi kommit till sjukhuset öppnades jag och dottern föddes på 45 minuter utan några ingrepp och ingen smärtlindring (förutom akupressur). Det var en jobbig förlossning som det tog ett tag för mig att bearbeta, men det var mest för att jag kände mig avpersonifierad och "pratad över huvudet" på när vi kommit in till sjukhuset.

Andra tog 17 timmar från första värken, varav 4 timmar effektiva värkar. Sonen föddes planerat hemma. En väldigt bra förlossning, tycker jag Glad där jag fick tid att förbereda mig lite mentalt eftersom värkarna tog tid på sig innan dom blev etablerade. Allt gick väldigt smidigt.

• Emen

Första tog 2,5 h men då var det igångsättning. Den andra tog 3,5 h och startade naturligt.

• TheMother

Första tog 5 timmar och 45 min från första riktiga värk, var öppen 8 cm väl på förlossningen.
    Andra tog 1 timme och 35 min från att jag vaknade tills hon var född. Han aldrig in till fölossningen då jag bara hade känning av "sammandragningar" när jag vaknade- visserligen avlöste de varandra men var inte speciellt smärtsamma. När vattnet gick efter 50 min fattade jag att det verkligen var dags att fara in men hade svårt att få på mig kläderna mellan värkarna och när jag väl kom ut till bilen (iförd endast BH, topp och trosor-mer lyckades jag inte få på) fick jag vända in igen för då kände jag att huvudet var väldigt långt ner.
    Fick maken att ringa efter ambulans men han ville inte fatta att det var på G så han hade bara sagt att vi behövde hjälp att ta oss in, vilket resulterade i att ingen BM var med i ambulansen. Vad gäller dotterns ankomst så föddes hon ett par min före ambulansen kom, hjälpt till världen av sin pappa som fick agera barnmorska.

• GulTussilago

Första barnet föddes 10,5 timme efter första värk. Det startade med vattenavgång och värkarna började en timme senare.

Andra barnet tog 13,5 timmar från första värk, men då kom värkarna smygande.
    Upplever dock denna förlossning som snabbare, eftersom det gjorde ont under kortare tid. Det kan i och för sig även bero på att jag hade en TENS-apparat som hjälpte bra!
    Men vid första barnets födelse gjorde det "in i helvete ont" i typ 7 timmar, men andra gången var det bara ett par timmar

• hilah

Lite kortare. Första tog 6 timmar (startade med vattenavgång) och andra knappt 5 timmar (startade med värkar).

• Isalel

1:a (blev igångsatt men var öppen från början); tog 3 ½ timme
    2:a spontan start, tog 3 timmar och 20 minuter :)

• Myssline

Första hade jag värkar i fyra dygn innan de fick ge lite värkstimulerande och ta hål på hinnorna, de satte igång mig vid 15.00 och tjejen kom, efter lustgas och eda, klockan 03.40. Sprack lite upp mot urinröret, men inget som behövde sys.

Andra gick vattnet 09.00, värkarna kom runt 13.00, men då var de bara som molande mensvärk och jag kunde fortfarande mocka i stallet och titta på tv och ladda för en som jag trodde kommande utdragen förlossning. Vid 15.00 var vi inne på sjukhuset, då kunde jag fortfarande chatta på facebook via mobilen och jag var bara en cm öppen. 16.20 började det göra ont, då ville jag ha eda, 16.40 var jag två cm öppen så vi trodde att det skulle hinnas ge eda. Men sen gick det ruskigt fort, för 16.55 var han född.

Så första tog det 15 timmar, andra 9 timmar från vattnet gick, men jag kunde ju jobba på hemma med hästarna och så fram till halv tre, skönt att det gick ganska fort, hade väl bara ett tiotal riktigt smärtsamma värkar och två krystvärkar, sen vad han ute.

Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?