• Gaytjej

    Insemination Danmark - hur går man tillväga?

    Kronärtskocka skrev 2011-06-29 21:05:08 följande:
    Att man kan få ersättning för första barnet är väl för att man har sökt sig utomlands för att landstinget i Sverige inte har kunnat erbjuda en vård inom kort tid.
    Tror ni att vi hade kunnat få ngn ersättning för något av våra Danmarks försök?
    Vi beviljades 5 st DI och 0 st IVF-D i vårt landsting (Halland, dvs görs på RMC Malmö).

    Vi fick först vänta i 12 månader på landstings-DI nr 1, men då gjorde vi inga DI:n i Danmark. Sedan fick vi vänta i över 6 månader mellan landstings-DI nr 4 och 5. Under den tiden hann vi göra 5 st DI:n i Danmark.

    Eftersom vi inte kunde få landstingsfinansierat IVF-D ställde vi oss i kö till ett privat sådant på RMC. Från köstart till dess att vi hade fått börja skulle uppskattningsvis ha tagit 10-11 månader. Vi vände oss under den tiden istället till Danmark för ett IVF.

    Vad tror ni, skulle man teoretiskt sett i alla fall ha fått 1 DI ersatt?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Zixi skrev 2011-07-06 00:03:16 följande:
    Efter vårt journalsamtal med Vitanova så la vi in en beställning på ESB och angav att den skulle till Vitanova och sen löste det sig själv   1000 danska kronor kostar det med frysförvaring på kliniken per år.

    Det blev dock strul vid en av våra beställningar (varken vårt eller bankens fel) så sperman fick åka taxi i expressfart direkt till kliniken och hann precis tinas upp så att vi hann med inseminationen innan kliniken stängde för dagen. Snacka om stressigt! Men det blev en bebis
    Påminner mig om den gången vi beställde sperma till en sto... Sperman lyftes felaktigt av vid en mellanlandning i Jönköping (på den tiden dessa fortf gjordes mellan Sthlm och Halmstad) vilket höll på att ställa till det ordentligt. Det slutade dock väl, den sperman fick också åka taxi ut till vår gård, när den väl landade med nästa och sista flyget, och hon som skulle inseminera stoet var snäll nog att göra det mitt i natten...

    Zix - hur många strån köpte ni från ESB och hur många behövde ni använda? Har ni bokat fler för ev syskonförsök?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Kurreburre skrev 2011-07-11 10:07:55 följande:
    Jag glömmer så fort, ska börja planera för insemination nästa månad och behöver lite tips o råd. Har ni kört helt utan pergo etc. första gången? Har ni ändå gjort ett eller flera vul i sverige innan, tex på dag 10-11 och sen när ni har fått utslag på stickan? Har ni fått eller bett om att få progesteron eller crinone (vagiatorer) att ta efter inseminationen, eller gör man bara det vid IVF? Det är många år sen jag tog hiv test, måste det va nytaget? Cfc har inte sagt något om det vid våra mejl eller telesamtal.
    När jag var 'igång' på CFC så skulle blodsmittoprovresultatet vara max 3 månader gammalt, och när man väl var inskriven vid en klinik skulle det förnyas var 12:e månad!

    Danskarna 'brukar' köra utan hormoner de tre första ggrna och därefter med - men vill du ha hormoner av ngn så är det bara till att fråga efter det. De ggr jag har tagit hormoner så har jag gjort VUL och sedan tagit ägglossande spruta.

    Jag har tagit vagitorier efter några av de 10 inseminationerna jag gjort, ett jäkla meck tyckte jag så här när det är varmt.. De smälter och man får stora fettfläckar i grenen, genom binda och trosor och allt! Man kan också ta t ex två sprutor pregnyl 2500 IE efter äggåterinförande eller insemination, men det är nog inte lika vanligt?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Kurreburre skrev 2011-08-19 11:20:37 följande:
    Det funkade inte den här gången :( Såklart känns det inget kul men vi hade inga jätteförhoppningar heller, man vet ju att det kan ta några gånger plus vår historik. Men vi kör igång igen! Jag har mejlat CFC och frågat vad de tycker om ett stimulerat försök.
    Sen har jag även ringt Laurentiikliniken i Lund där jag går för att jag behöver ta det där HIV etc. testet (vad det nu heter) men det va ett test man fick betala för själv?! sa de, de kunde inte debitera deras labb eller nåt så isf fick jag ringa o prata med min läkare som va tillbaka på måndag. Men samma läkare ska vi till nästa vecka o göra läakrundersökningen inför adoption så det känns lite knasigt. Så nu väntar jag på samtal från sjukhuset i Lund där de tar sånna här prover för att höra om jag kan ta det där ist.
    Jag har tagit HIV-testet på min vanliga vårdcentral, kostade ingenting. Jag förklarade varför, men de trodde visst ändå att jag hade varit oförsiktig utomlands (!). Jaja, testet blev ju taget iaf.

    Har däremot fått betala (provtagnings avgift 190 kr + patientavg 100 kr) för att få ta ett serum-Hcg när vi gjort privat försök i Danmark. Den danska kliniken ville alltså ha en bekräftelse på att jag var gravid i form av ett sådant prov.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Ingen 1 skrev 2011-08-31 20:08:01 följande:

    Har varit och mätt äggblåsor idag.. Blir så trött, den största var 13 sen var det flertal små. Så nu blir det gonal f i två dagar till, sen nytt VUL på fredag. 


    Ingen, nu minns jag inte din story, var det så att du hade en PCO/-S/-diagnos?
    Håller tummarna för att Gonal F:en får fart på den ledande blåsan!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Ingen 1 skrev 2011-09-02 13:35:39 följande:
    Nu har jag varit och gjort ett nytt VUL. Så som det ser ut nu så blir det CFC på måndag!
    Måste bara tala om att jag är så otroligt nöjd med hjälpen som jag har fått på mitt hemsjukhus!! Har fått hjälp med recept, VUL-tider. Har tom fått ett specialtelefonnummer så att jag kan nå mottagningen även när det inte är telefontid. Idag fick jag även ett privat telenummer till en av personalen som har jour i helgen, om vi hade behövt ett nytt VUL. Snacka om att vilja hjälpa till!

    Hoppas nu bara att allt funkar på måndag och att resultatet blir bra ;)
    Härligt att höra!! Det kan ju bli en ruskigt dyr historia annars ifall man behöver bekosta medicinen själv, har FL-bekanta som inte hade samma tur som ni och fick lägga 15 000 ur egen ficka på hormoner =O

    Vårt sjukhus har också sett mellan fingrarna några av alla gånger och gjort VUL på oss fast vi eg inte skulle fått hjälp, himla skönt. Annars kostar det drygt 900 kr hos privat gyn =P

    Håller tummar och tår på att ni kommer iväg på måndag och att det går bra.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Ingen 1 skrev 2011-09-09 06:49:43 följande:

    Tack för svaret! Ska man vänta i 10 dagar? Ger pregnyl o ovitrelle bara positivt utslag (om du förstår vad jag menar)?


    Känns lite märkligt denna gången, för jag blev insem på dag 16. På rmc var det på dag 11. Vet inte om det har någon betydelse?
    Borde på min mens på söndag, kan ovitrellen ställa till det där med?


     



    Jag har hört 10 dagar efter det att injektionen togs, och att de kan ge just ett falskt positivt utslag på ett gravtest om man testar tidigare än så.

    Även om man har en kort cykel så 'ska' lutealfasen alltid vara den samma, dvs varierar cykeln så är det för att äggmognaden (tiden mellan mens och ÄL varierar). Alltså borde din cykel vara längre nu, om du denna gång fick ÄL strax efter dag 16.

    Detta stämde dock inte på mig - min lutealfas variereade alldeles för mkt (den var allt mellan 9 och 15 dagar lång) och jag tror (amatörgynekologisk gissning!) att det faktikt var för att jag inte ägglossade som jag skulle, trots att blåsan såg fin ut på VUL och trots att utredningen visade på en fungerande ÄL-cykel. Tyvärr hade jag så många olika gynekologer att jag hamnade mellan stolarna och ingen såg till att det togs ett progesteronprov på mig efter den förmodade ägglossningen!

    Har man kortare lutealfas än ett visst antal dagar (minns inte vad man brukar säga) kan det vara idé att hjälpa det befruktade ägget med hormoner för att det ska hinna fästa innan slemhinnan stöt ut. Ovitrelle och Pregnyl hjälper lite, men då bör man nog fylla på med t ex 2 x 0,5 dos (först samma dag och sen några dagar efter inseminationen). Progesteronvagitorier hjälper också. Är det något du har fått?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

    Jag mailade CFC med mina frågor och fick alltid svar inom kort. Däremot kände jag väl att de inte var så jätteintresserade av en 'helhetsbild' av mig som patient, jag upplevde att både de och RMC på sin höjd bara såg tillbaka på föregående försök.

    Jag tror att ömma bröst är en rätt vanlig biverkning? Kolla FASS!

    Håller tummarna!


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Kurreburre skrev 2011-09-20 15:46:46 följande:
    Jag kan ju åka över till Danmark och göra det, det skulle inte kosta så mycket mer, ingår det förresten i priset av inseminationen? Men det tar ju halva dan o åka fram och tillbaka dit.
    Jag kan också gå till IVF kliniken som jag gick till tidigare men jag har ingen lust o betala 1000 kr.
    Nej, det ingår inte, eller ingick inte när jag gick på CFC. Däremot gör de ju oftast ett VUL i samband med inseminationen, det kostar inget.

    Här (Hstd) finns bara två VUL-alternativ - att be snällt på länssjukhuset och ev komma in i mån av tid (och beroende på gyn få en föreläsning om att det här får de eg inte göra, men de ser mellan fingrarna) eller att hosta upp 915 kr hos den private gynekologen :(
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Kurreburre skrev 2012-03-20 13:37:55 följande:
    trodde inte vi skulle få det när de begärde in våra tidigare journaler och såg att vi hade gjort alla våra landstingsfinansierad behandlingar i Sverige och sen ytterligare privata. Men det känns verkligen som att vi va värda att få tillbaks de drygt 7500 kronorna!
    Va, du skojar!? Fattar jag rätt - ni har använt upp era försök i Sverige och ändå kunnat få de privata försöken ersatta? Har de gjort fel, eller har jag fattat fel om hur det fungerar..? :)

    Kan man söka för försök gjorda 2008-2009 tror du? Och behövs mer än kvitton från kliniken?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Kurreburre skrev 2012-03-27 13:08:46 följande:
    Jepp det stämmer! I upp till 2 år efter kan man söka ersättning för har jag för mig så 2008-2009 kan nog bli svårt tyvärr :(
    Suck... Jaja. Vi hade ju ändå sett dom pengarna (5 DI+ 1 trepack IVF + 1 FET, dvs drygt 90 000 SEK) som förlorade. Men vunna i två ungar :) Vi får väl fortsätta se det så helt enkelt!

     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Längtan03 skrev 2012-06-02 11:55:39 följande:
    Hej alla!

    Efter 9 DI-försök (6 st i Danmark och 3 på RMC i Malmö) har vi äntligen plussat =). Går fortfarande omkring på små moln och fattar inte riktigt att det är sant. Är vi v 8 + 4 och igår var på på VUL nere i Malmö. Känns konstigt att de små hjärtslagen =)

    Drömmaromsmått - Vi tänkte prova att försöka få ersättning för våra försök i Danmark, som du skrev om tidigt i tråden.

    Vilken info/material behöver Försäkringskassan och hur lång tid var handläggningstiden ungefär?

    Lycka till!
    Wow! Grattis!!! Det kan knappast ha känts helt väntat efter 9 försök?! Vi tyckte våra sista DI-försök var fullständigt som att elda för kråkorna... Skönt att höra att det finns de som ändå kan dra en vinstlott efter så många försök! Grattis igen =)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Insemination Danmark - hur går man tillväga?