Hemlighålla barnets kön efter fl för alla?
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article13083857.ab
Är detta rätt? Är detta bra?
Med tanke på allt prat om genus numera, är detta rätt för barnet, syskonen, eller rätt för föräldrarna?
Vad anser ni?
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article13083857.ab
Är detta rätt? Är detta bra?
Med tanke på allt prat om genus numera, är detta rätt för barnet, syskonen, eller rätt för föräldrarna?
Vad anser ni?
Det spelar ingen roll vilket kön man har heller, varför hemlighålla det. Jag kan inte förstå syftet med det. Man lär känna en person som han/hon är inte vad som finns mellan benen. Men alla gör som dom själv vill.
Är det någon av er som har funderat på om barnet kanske fötts som hermafrodit och har delar av bägge könen? Hur vet man då som förälder vilket kön man ska tillskriva barnet? Hur man än gör blir det ju fel om man tvingar in barnet i ett kön som det sedan inte kan identifiera sig med.
Har läst om flera fall där barnens föräldrar fattat ett beslut och ibland även låtit det genomgå kirurgi för att "normalisera" det. I vuxen ålder har flera av dessa barn fårr grava problem med identitetsstörningar osv och först i vuxen ålder fått veta att de faktiskt fötts med dubbelt kön. Det skulle ju kunna vara en av förklaringarna till föräldrarnas agerande. Men även om det inte är det så kan jag inte se vadsom är så provocerande. De tvingar ju inte in barnet några roller alls utan ger det alla valmöjligheter det kan önska. I så fall tycker jag det är mer synd om de barn som inte får den docka de hett önskar sig för att föräldrarna tycker att de ska leka med bilar eller som får leka i trånga rosa glitterkostymer där de knappt har plats att leka fritt eftersom föräldrarna inte vågar annat än att inordna sig i könsnormerna.
Och barnet lär ju inte behöva undra vilket kön det är om det nu är en helt vanlig pojke eller flicka. Så fort det blir gammalt nog att lägga märke till skillnaderna och bry sig så kan det ju bara titta ner och konstatera faktum. 
Jag tycker detta tankegångssätt är både roligt och nyttigt.
För vad spelar det för roll om det är en flicka eller pojke.
Och vadå att det skulle göra saken "jobbigt" för syskon och nära omgivning?
Jag tror inte de får bestående men av att inte veta.
Varför bry sig? Folk får väl göra som de vill.
Tycker att de lyckas bra att uppmärksamma hur fixerade människor är vid kön, så det är ett bra initiativ. Själv skulle jag inte kunna göra detsamma eftersom jag skulle försäga mig.
För övrigt, många många gånger får jag frågan hur gammal min dotter är eller vad söt "hon" är (jag har en son).
Tar på honom mycket färgglada kläder och folk får för sig att det är en flick. Jag bryr mig inte ens om att rätta, vem bryr sig, inte sonen i alla fall.
Det är så skönt att prata mitt modersmål med sonen då vi inte har han eller hon i språket (persiska) och inte heller har hans pappas modersmål han eller hon i språket (fnska). Så skönt att slippa bry sig.
Fast barnet märker ju om den har snopp eller snippa. Det tvivlar jag på att föräldrarna kan eller vill undanhålla. Att andra sedan inte vet vilket kön bebisen har, det kvittar väl? Måste ju vara jätteskönt för ungen att bli bemött som en barn och inte som "liten prinsessa" eller "tuff pirat-fotbollsspelare".