• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemlighålla barnets kön efter fl för alla?
  • Bedhead
    grind skrev 2011-05-27 13:49:09 följande:
    Ja, då är det väl inte särskilt kopnstigt att du blev kallad kille eftersom tjejer i regel är långhåriga med tjejiga kläder.
    grind skrev 2011-05-27 13:45:08 följande:
    Antagligen för att du bar en viss typ av kläder/hår. Om du sänder den typen av signaler titta människor inte på ansiktet.

Gjorde en liten statistisk undersökning.  

Fast du pratade ju tidigare om ansiktform på spädbarn. De har ju det hår de har, liksom. Och ibland bär de bara blöja.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Furstinna
    Danitra skrev 2011-05-27 13:49:16 följande:
    Fast nu är det ju så att vårat samhälle förändras så fruktansvärt fort nu och inte ens idag har vi färdiga lösningar på vad som vore bäst för våra barn - hur kan vi då veta vad som skadligt eller inte i framtiden?

Svaret är att vi bara kan gissa utifrån dom psykologiska och pedagogiska kunskaper vi har! Varje nytt barn blir utsatt för ett experiment under sin uppfostran. Det är helt enkelt så vårat samhälle fungerar!

Jag tror att man måste följa sin instinkt, jag är övertygad om att den kommer ge dig en hint om vad som är rätt och fel. Jag tror inte att man som förälder ska behöva plugga in en massa "vetenskap" om hur man bäst uppfostrar sina barn. Jag personligen väljer bort allt vad heter ny forskning/ pedagogik / teorier bla bla bla.

• grind
    Rockan skrev 2011-05-27 13:50:19 följande:
    Är barn inte försökskaniner när de uppfostras extremt könsstereotypt menar du?
    Så har alltid varit fallet så det är inte direkt något nytt.
  • MammaPlutt

haha, jag fick klä mig och bestämma frisyr när jag var liten och någon gång hade jag sådant modernt pojkhår men klädde mig i "tjejkläder". Folk måste ju blivit störtfövirrade när jag såg ut som en pojke i ansiktet men gick omkring i söta,gulliga kläder :)

• Rockan
    Furstinna skrev 2011-05-27 13:53:31 följande:

Jag tror att man måste följa sin instinkt, jag är övertygad om att den kommer ge dig en hint om vad som är rätt och fel. Jag tror inte att man som förälder ska behöva plugga in en massa "vetenskap" om hur man bäst uppfostrar sina barn. Jag personligen väljer bort allt vad heter ny forskning/ pedagogik / teorier bla bla bla.

Min instikt säger mig att det inte är särskilt nyttigt eller viktigt att begränsa någon utifrån könstillhörighet.
  • snooslove

Dem väljer ju vad dem vill göra men jag skulle ALDRIG göra så, för får jag en pojke är jag stolt att kunna säga de , får jag en flicka är jag lika stolt för de :).. De är ju vad dem är !. en med snopp och en med mus eller ?.. Och då är det pojke flicka :D förstår ej varför folk vill ta bort det :/.. Vi föds olika och då ska vi kanske benämmnas olika skulle aldrig vilja att min flicka kallades annat än för flicka :). 

• Rockan
    grind skrev 2011-05-27 13:54:29 följande:
    Så har alltid varit fallet så det är inte direkt något nytt.
    Nej så har definitivt inte "alltid varit fallet".
  • krokus

Det är väl superfint om barnet kan bli bemött som en person och inte som en könsroll!

kan väl verkligen inte vara fel för någon. Om folk orkar hetsa upp sig över det är det väl deras problem, men kom inte och säg att det är dåligt för de inblandade

• Furstinna
    Rockan skrev 2011-05-27 13:55:39 följande:
    Min instikt säger mig att det inte är särskilt nyttigt eller viktigt att begränsa någon utifrån könstillhörighet.
    Nä men gör inte det då..
Svar på tråden Hemlighålla barnets kön efter fl för alla?