• snorkan

Varför barnförsäkring?

Jag har en barnförsäkring i Trygg hansa  på min 7 åriga dotter, kostar ca 1500:- per år.

Det ingår väl försäkring i skolan? och då är dom väl även försäkrad efter skoltid?

Har jag min försäkring helt i onödan eller?

Har en liten pojke åxå som jag tänkt ska försäkra men inte kommit till skott än.

Är någon annan här mer isatt som kan informera mig lite?

Har ni barnförsäkring förutom den som ingår i skolan?

Är trygg hansa bra? billig,  dyr?

• Svar på tråden Varför barnförsäkring?
  • Majsan70

Vi har TH privat därför att den täcke rmed helt enkelt. Den i skolan är ju bara en basci basic o täcker ju inte särskilt mycket och inte sånt som inträffat före osv.  Nu är jag inte jätteinsatt i just den för skolan för jag anser att jag vill ha en bra basförsäkring som följer barnen genom livet. Och som med allt annat..man får vad man betalar för och jag tycker TH är jättebra.

Ett hett tips till dig är att läsa igenom vad de olika försäkringar verkligen gäller kontra vilka ersättningar som utgår.

• flingansnö

VI har en från skandia till båda våra barn. Vi ha tilläggsförsäkring "dold sjukdom" på våra, och betalar ca 300 i månaden för våra barn. Men jag är glad för det för v¨år son har autsim, och vi kommer att få ut pengar på fk för det!

• k girl

Vi har försäkring på vår son, tecknade den så snart som möjligt efter hans födsel. Om det visar sig någonting kan det vara svårt att teckna en försäkring efteråt (vid exempelvis sjukdom). Mina svärföräldrar blev nekade att teckna försäkring på min man sedan hans diabetes debuterade - och de hade dessutom behövt ersättningen som de hade fått om de haft en försäkring på honom innan han blev sjuk.

På många skolor är det en gruppförsäkring som gäller under skoltid och under resor till och från skolan. Inte på fritiden. Och ofta är det en renodlad olycksfallsförsäkring, inte en sjukförsäkring! Kolla upp villkoren således!

• Rhoda Horswunce

Jag vet inte exakt vad skolans försäkring täcker för, men med personförsäkringar så brukar man få ut ersättning på alla försäkringar man har om man har flera som täcker samma sak, så du har den inte i önödan.

Sedan hur man väljer göra är ju helt upp till var och en. En del känner att de har råd att klara sig utan försäkringar och väljer att inte ha någon eftersom det är störst sannolikhet att försäkringen kostar mer än vad man får tillbaka från den, medan många hellre betalar en summa varje månad för att veta att det kommer att finnas pengar som täcker upp inkomstbortfall och dylikt om något händer.

• sensommarbarn

Vi har kört gravidförsäkring till både vår son som nu är tre år och till bebisen i magen. Tycker det är rätt självklart att leta fram den bästa försäkringen som täcker mest, de som skolan står för täcker inte hemma och oftast inte sjukdom heller.
    Vår son ramlade när han var ca 1,5 år gammal och slog upp ett stort hack i pannan, detta skedde på fritiden och hade alltså inte täckts av dagis försärkring...

• Carowlin
    snorkan skrev 2011-05-27 10:20:24 följande:
    Jag har en barnförsäkring i Trygg hansa  på min 7 åriga dotter, kostar ca 1500:- per år.

Det ingår väl försäkring i skolan? och då är dom väl även försäkrad efter skoltid?

Har jag min försäkring helt i onödan eller?

Har en liten pojke åxå som jag tänkt ska försäkra men inte kommit till skott än.

Är någon annan här mer isatt som kan informera mig lite?

Har ni barnförsäkring förutom den som ingår i skolan?

Är trygg hansa bra? billig,  dyr?

Jag har Trygg Hansa; hemförsäkring, mig själv och sambon (trygg vuxen) och sambons son efter att vi fick veta att hans mamma endast har hemförsäkring och tycker det räcker. Vi blev jättechockade, jag skulle aldrig låta mitt barn gå utan försäkring ens en sekund! Ta INTE bort barnens försäkring, oavsett om det ingår i skolan eller hemförsäkringen och oavsett om det skulle täcka efter skolan. Kan säga att det täcker inte om ni åker iväg någonstans i alla fall.
    Så fort jag vet att jag är gravid kommer jag byta min egen försäkring till Trygg Hansas mammaförsäkring eller vad den kallas då man försäkrar både sig själv och barnet i magen, vet dock inte om jag måste försäkra barnet igen sen eller om det går automatiskt till två separata igen när barnet är fött, det ska jag ta med dem när de kommer hit när jag väl ska ändra försäkringen där.
    Jag tycker själv Trygg Hansa är både bra och billig, men jag tänker dock inte på pengarna. Jag skulle kunna betala 1000 varje månad, bara jag har en bra försäkring till alla i hemmet. Mina katter har jag dock hos Agria då jag tycker det är bättre för djur än såna försäkringsbolag som har försäkringar för allt Glad
  • sensommarbarn
    Carowlin skrev 2011-05-27 10:52:16 följande:
    Jag har Trygg Hansa; hemförsäkring, mig själv och sambon (trygg vuxen) och sambons son efter att vi fick veta att hans mamma endast har hemförsäkring och tycker det räcker. Vi blev jättechockade, jag skulle aldrig låta mitt barn gå utan försäkring ens en sekund! Ta INTE bort barnens försäkring, oavsett om det ingår i skolan eller hemförsäkringen och oavsett om det skulle täcka efter skolan. Kan säga att det täcker inte om ni åker iväg någonstans i alla fall.
    Så fort jag vet att jag är gravid kommer jag byta min egen försäkring till Trygg Hansas mammaförsäkring eller vad den kallas då man försäkrar både sig själv och barnet i magen, vet dock inte om jag måste försäkra barnet igen sen eller om det går automatiskt till två separata igen när barnet är fött, det ska jag ta med dem när de kommer hit när jag väl ska ändra försäkringen där.
    Jag tycker själv Trygg Hansa är både bra och billig, men jag tänker dock inte på pengarna. Jag skulle kunna betala 1000 varje månad, bara jag har en bra försäkring till alla i hemmet. Mina katter har jag dock hos Agria då jag tycker det är bättre för djur än såna försäkringsbolag som har försäkringar för allt Glad
    Du ska inte byta din egen försäkring mot gravidförsäkring om du blir gravid! Behåll din försäkring och teckna en gravidförsäkring som är mestadels för bebisen men även täcker dig (dubbelt med din egen försäkring...). Gravidförsäkringen hos TH går över till en barnförsäkring när barnet är fött!! Bara ett papper att fylla i och skicka in så går det automatiskt :)

Har fått förklarat för mig att man ALDRIG ska säga upp en försäkring man har som vuxen (sjukdom och olycksfall), vill man sedan teckna en ny kan man få massa undantag som kanske täcktes av den gamla försäkringen...
  • Busbellan

Jag har haft samma funderingar som dig
    Vi har TH till de två äldsta och folksam genom sambons fack till yngsta (hon fick inte försäkras i TH)
    Vi har varit med om diverse saker när det gäller barnen, men inte fått ut något på försäkringar mer än nån småsumma vid inläggning på sjukhus och det är inget vi inte hade klarat oss utan.
    Sonen har autism och utvecklingsstörning - inte fått ett öre
    minsta dottern födds svårt sjuk - ingen försäkring alltså inga pengar och väldiga svårigheter att få försäkra
    äldsta dottern - är nog den enda som hittills får lite nytta av sin försäkring, hon har fått celiaki och då kommer vi antagligen få ut en summa
    Men det är ju inget vi inte hade klarat oss utan och vi har antagligen betalat mer än vad vi får

Mamma till Nora, August och Ella
  • Carowlin
    sensommarbarn skrev 2011-05-27 10:57:26 följande:
    Du ska inte byta din egen försäkring mot gravidförsäkring om du blir gravid! Behåll din försäkring och teckna en gravidförsäkring som är mestadels för bebisen men även täcker dig (dubbelt med din egen försäkring...). Gravidförsäkringen hos TH går över till en barnförsäkring när barnet är fött!! Bara ett papper att fylla i och skicka in så går det automatiskt :)

Har fått förklarat för mig att man ALDRIG ska säga upp en försäkring man har som vuxen (sjukdom och olycksfall), vill man sedan teckna en ny kan man få massa undantag som kanske täcktes av den gamla försäkringen...
    Jaha, det är så man gör. Okej, har inte läst om den men när jag väl blir gravid kommer de komma hem till oss så skulle jag fått veta det då, men då vet jag redan nu hur det är. Men det är i alla fall en sån försäkring jag ska skaffa också när jag blir gravid Glad
    Vad bra att veta att det går automatiskt, det blir "jobbigt" om man måste göra det manuellt så att säga då man säkert skulle glömma det osv. Jättebra, och tack! Glad

Okej, men då vet jag det. Som tur är hade jag ändå pratat med dom angående den nya försäkringen sen och hade nog fått det förklarat för mig men tur att jag nu vet mer om det, ifall de inte skulle undra över det eller säga hur jag ska göra utan bara skulle gå med på att avsluta min försäkring osv.. Jättebra att veta Glad
  • sensommarbarn

Jag tror att de kommer förklara precis när de kommer hem till er sen! :) Skickade in om min gravidförsäkring för ett tag sen och betalade den nu i veckan, igår ringde de och undrade och jag hade några frågor eller ville att de skulle komma på hembesök igen! Tycker de är helt underbara! :)

Vad jag har förstått är det lättare att få ut på försärkringarna om man har gravidförsäkring som täcker allt redan från födseln. Annars blir det undantag och skulle det då bli någon komplikation vid födseln så får man inte ut på försäkringen i efterhand...
    Tycker det är rätt självklart att ha barnen försäkrade så mycket det går och verkligen leta efter den bästa försäkringen för just ER. Precis samma som man gör när man försäkrar hus, bil, båt, djur osv.. Tycker ändå vår försäkring och barnens är de viktigaste! Men det är ju bara min åsikt ;)

Svar på tråden Varför barnförsäkring?