• Anonym (maskros)

familjehem och soc

Har någon familjehem här haft möte med soc och fått kritik av dom. Dvs soc undrar om familjehemmen kan ställa upp för något men att ni inte vill det. vad händer..

• Svar på tråden familjehem och soc
  • Anonym

Vad menar du? Något utanför uppdraget?

• Anonym (maskros)
    Anonym skrev 2011-05-29 21:38:24 följande:
    Vad menar du? Något utanför uppdraget?
    Nej och ja....Om familjehem och soc har kommit överens från början om olika uppdrag...vad händer om familjehemmen vägrar att fullfölja? 
  • Anonym (maskros)

Tex finns det nån familjehem som har vågat "trotsa" soc och sagt...nej jag ställer inte upp på detta...det kan handla om umgänge eller vad som helst. Jag vill veta vad som händer till familjehemmet. 

• Hypnos
    Anonym (maskros) skrev 2011-05-29 21:45:26 följande:
    Tex finns det nån familjehem som har vågat "trotsa" soc och sagt...nej jag ställer inte upp på detta...det kan handla om umgänge eller vad som helst. Jag vill veta vad som händer till familjehemmet. 
    Vad som händer med familjehemmet?
    Förstår inte riktigt din frågeställning!
    Menar du att om familjehmmet gör en sak fast Soc vill att dom ska göra på något annat sätt?
    Som exempel..... att ett umgänge enligt Soc ska ske och familjehemmet vägrar?
    Är det så du menar att familjehemmet skulle göra tvärtom mot vad Soc sagt och vill?
  • Anonym (maskros)

Ja tex så. Om det ingick i uppdraget att familjehemmen ser till att barn har umgänge men dom vägrar. Skyller på långa streckor osv. 

• Anonym
    Anonym (maskros) skrev 2011-05-29 22:26:16 följande:
    Ja tex så. Om det ingick i uppdraget att familjehemmen ser till att barn har umgänge men dom vägrar. Skyller på långa streckor osv. 
    Vi hade barn placerade hos oss.Biomamman skapade ett h*****e vid varje umgänge,så vi vägrade att skjutsa dom dit mera.
    Då ställde soc upp med personer som skjutsade barnen till henne! ;)
  • Hypnos
    Hur säker är du på att det klart och tydligt står i deras uppdrag att det är dom som ska stå för transporten till och från umgänget?
    Ibland så kan det finnas med i ens "uppdrags-avtal" att transport till o från umgänge ska skötas av familjehemmet men det är inte alltid så, det är inte en självklarhet!
    Att alltid så mycket man kan underlätta umgänge i den mån umgängen finns är en självklarhet men vad som ingår i ordet "underlätta" måste man ha klargjort med Soc helst innan uppdraget då det är relativt, vad som är självklart för Kalle behöver inte vara det för Sture, så allt sånt borde vara klart direkt så slipper bli dom problemen i framtiden!
    Prata med Soc och kolla vad som är överenskommet och vad det är för direktiv från Soc som gäller!
  • Anonym
    Ni måste uppmuntra och ge utrymme för att barnet har kontakt med föräldrar. Men formerna kan ni ju diskutera. Men ni måste kunna samarbeta och kompromissa annars riskerar ni att mista uppdraget. Men svårt att säga något generellt.
  • Hypnos
    Anonym skrev 2011-05-29 23:58:33 följande:
    Ni måste uppmuntra och ge utrymme för att barnet har kontakt med föräldrar. Men formerna kan ni ju diskutera. Men ni måste kunna samarbeta och kompromissa annars riskerar ni att mista uppdraget. Men svårt att säga något generellt.
    Tror att Ts inte är familjhemmet utan bio förälder...
    Om jag nu har uppfattat det rätt:)
    Men annars helt rätt info till familjhemmen överlag tycker jag!
  • Anonym

Vem skyller på långa resor? Föräldrarna? Familjehemmet? Barnen?

Svar på tråden familjehem och soc