• Anonym (maskros)

familjehem och soc

Har någon familjehem här haft möte med soc och fått kritik av dom. Dvs soc undrar om familjehemmen kan ställa upp för något men att ni inte vill det. vad händer..

• Svar på tråden familjehem och soc
  • Anonym
    Hypnos skrev 2011-05-30 00:03:42 följande:
    Tror att Ts inte är familjhemmet utan bio förälder...
    Om jag nu har uppfattat det rätt:)
    Men annars helt rätt info till familjhemmen överlag tycker jag!
    Varför skulle ts vara intresserad att veta vad som händer om ett familjehem vågar trotsa soc? Varför skulle ts veta vad som ingår i familjehemmets uppdrag eller inte? Det är mellan soc och familjehemmet.
  • Anonym

För att hon vill att något illa ska hända dem. För att hon hatar dem.

• smulpaj01

I uppdrag granskning för ett tag sen handlade det om 2 små familjehemsplacerade barn. Familjehemmet skötte inte sitt uppdrag så soc blev tvungna att akut omplacera barnen.
    Det är ett exempel på vad som kan hända.

• Hypnos
    Anonym skrev 2011-05-30 00:38:27 följande:
    Varför skulle ts vara intresserad att veta vad som händer om ett familjehem vågar trotsa soc? Varför skulle ts veta vad som ingår i familjehemmets uppdrag eller inte? Det är mellan soc och familjehemmet
    För det första så har Ts visst med att göra vad som ingår i just uppdraget!
    Självklart har hon det, hennes barn bor där!
    Ts ska bli helt informerad om varenda ord som står där eftersom INTE får gå bakom ryggen på sina klienter, vårdplanen skrivs under av båda om det är SOL annars har man rätt att läsa den om man nu inte skulle vilja skriva under, vilket är vanligt vid LV... att just bio inte skriver under något alls för dom inte samtycker till placering!
    Varenda sak som berör barnet ska bokföras och journal kan begäras ut från Ts!
    Skulle nu transport ingå eller inte ingå så ska Ts självklart ha reda på det!
    Vaddå mellan Soc och familjehemmet?
    Familjhemmet åtar sig ett uppdrag, Soc blir du "chefernma" och familjehemmet har alltid alternativet att inte åta sig uppdraget som nu planeringen och vårdplanen inte skulle passa dom!
    Men att Soc och familjehemmet beslutar nmågot och kommer överens om något över huvudet på bio är inte sant och så går det inte till!
  • Anonym
    Hypnos skrev 2011-05-30 07:47:50 följande:
    Men att Soc och familjehemmet beslutar nmågot och kommer överens om något över huvudet på bio är inte sant och så går det inte till!
    Jo, så går det ofta till. Är själv familjehem. Om föräldrarna varit kapabla att ta bra beslut så skulle inte barnen var omhändertagna.
  • Anonym (maskros)
    Anonym skrev 2011-05-29 23:41:22 följande:
    Vi hade barn placerade hos oss.Biomamman skapade ett h*****e vid varje umgänge,så vi vägrade att skjutsa dom dit mera.
    Då ställde soc upp med personer som skjutsade barnen till henne! ;)
    Tack! Det var ett svar som passade in i min FRÅGA. Enkel o bra svar. Finns det fler exempel?
  • Anonym
    Anonym (maskros) skrev 2011-05-30 08:44:50 följande:
    Tack! Det var ett svar som passade in i min FRÅGA. Enkel o bra svar. Finns det fler exempel?
    Så det är familjehemmet som vägrar skjutsa barnen?
  • Anonym (maskros)
    Anonym skrev 2011-05-30 08:49:29 följande:
    Så det är familjehemmet som vägrar skjutsa barnen?
    Ingen aning..jag frågar vad händer OM familjehemmen inte "riktigt" vill samarbeta med soc. Då kan det gälla vilka uppdrag som helst. Tex skjutsning.
  • Hypnos
    Anonym skrev 2011-05-30 07:52:47 följande:
    Jo, så går det ofta till. Är själv familjehem. Om föräldrarna varit kapabla att ta bra beslut så skulle inte barnen var omhändertagna.
    Men vilken syn du har trots att du är familjehem!
    Huvva!
    Så du menar att bara för att biosarna har fått barnet omhändertaget av någon anledning ( finns 1000000 olika anledningar till palcering ) så är dom helt okapabla till alla beslut som berör barnet?
    Och den rätten har du som familjehem då övertagit ifrån barnets föräldrar?
  • morochmer
    Anonym (maskros) skrev 2011-05-30 08:52:48 följande:
    Ingen aning..jag frågar vad händer OM familjehemmen inte "riktigt" vill samarbeta med soc. Då kan det gälla vilka uppdrag som helst. Tex skjutsning.
    Jag förutsätter att de har en bra anledning att inte vilja "samarbeta" och då reder vuxna normalbegåvade människor ut det.
Svar på tråden familjehem och soc