• Anonym (maskros)

familjehem och soc

Har någon familjehem här haft möte med soc och fått kritik av dom. Dvs soc undrar om familjehemmen kan ställa upp för något men att ni inte vill det. vad händer..

• Svar på tråden familjehem och soc
  • smulpaj01

Morochmer: Du skrev att familjehem tar alla beslut gällande de placerade barnen. DET tycker jag låter konstigt, ge gärna exempel?

• Anonym (maskros)

vi har nog inte syftat på vardagliga beslut.klart familjehem får besluta "handla på coop eller maxi"

• morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-05-31 07:46:32 följande:
    Morochmer: Du skrev att familjehem tar alla beslut gällande de placerade barnen. DET tycker jag låter konstigt, ge gärna exempel?
    Eftersom jag syftar på alla belsut så menar jag alla beslu. Lite enklare att du talar om vad du syftar på.Vilka beslut borde vi inte få ta?
  • morochmer
    Anonym (maskros) skrev 2011-05-31 07:47:01 följande:
    vi har nog inte syftat på vardagliga beslut.klart familjehem får besluta "handla på coop eller maxi"
    Det är inte vad jag menar med vardagliga beslyt. Utan tex val av skola, vårdcentral, vaccinering, utlandsresor, frisyrer etc. allt som sker i vår vardag. Tala om vad ni syftar på istället!
  • Anonym (maskros)

Vaccinerin? det får väl vårdnadshavarna besluta...skola ja och såna saker. Men läs starten istället. om familjhem inte gör som soc begär. Skola o sånt är familjehemmens beslut.

• morochmer
    Anonym (maskros) skrev 2011-05-31 07:58:28 följande:
    Vaccinerin? det får väl vårdnadshavarna besluta...skola ja och såna saker. Men läs starten istället. om familjhem inte gör som soc begär. Skola o sånt är familjehemmens beslut.
    Kunde du berätta vilka beslut ni syftar på och därför ska vi inte prata om det längreObestämd
    Jag har svarat på ts.

Soc och familjehem är fungerande, normalbegåvade vuxna och hur löser de saker? Jo, genom kommunikation.
  • Hypnos
    morochmer skrev 2011-05-31 08:02:46 följande:
    Kunde du berätta vilka beslut ni syftar på och därför ska vi inte prata om det längreObestämd
    Jag har svarat på ts.

Soc och familjehem är fungerande, normalbegåvade vuxna och hur löser de saker? Jo, genom kommunikation.
    Glömde du inte att vårdnadshavaren har en del att säga till om också......INTE bara Soc och familjhemmet som förövrigt måste ha ett klartecken från Soc i just de besluten du rabblade här förut.....
    Och kommunikation är ett jätte bra redskap att använda sig av om alla får ingå i just kommunikationen såsom Soc,Familjhem och vårdnadshavare!
  • morochmer
    Hypnos skrev 2011-05-31 08:13:43 följande:
    Glömde du inte att vårdnadshavaren har en del att säga till om också......INTE bara Soc och familjhemmet som förövrigt måste ha ett klartecken från Soc i just de besluten du rabblade här förut.....
    Och kommunikation är ett jätte bra redskap att använda sig av om alla får ingå i just kommunikationen såsom Soc,Familjhem och vårdnadshavare!
    Det är så spännande här på forumet att alla andra talar om för folk hur saker är. Tex de som inte är familjehem vet hur det är att vara familjehem men inte familjehemmen osv.
  • Anonym (maskros)
    morochmer skrev 2011-05-31 08:40:04 följande:
    Det är så spännande här på forumet att alla andra talar om för folk hur saker är. Tex de som inte är familjehem vet hur det är att vara familjehem men inte familjehemmen osv.
    Glömde du hennes fråga? Bör man inte kommunicera även med vårdnadshavarna? Eller kör ni beslut enbart mellan er och soc? och om soc vill nåt då kan familjehemmen "protestera"?
  • Kjell2
    Anonym (maskros) skrev 2011-05-31 08:44:37 följande:
    Glömde du hennes fråga? Bör man inte kommunicera även med vårdnadshavarna? Eller kör ni beslut enbart mellan er och soc? och om soc vill nåt då kan familjehemmen "protestera"?
    Bör man inte kommunicera även med vårdnadshavarna?
      Jo, om det är lämpligt för barnens bästa. Beror helt på situationen.

Eller kör ni beslut enbart mellan er och soc? 
      Se ovan

och om soc vill nåt då kan familjehemmen "protestera"?
      Familjehemmet kan självklart protestera med till sist är det i de flesta fall soc som styr, eller domstol.
Svar på tråden familjehem och soc