• Anonym

Vad tycker ni är en rimlig vikt för min längd?

Jag är 186-187 cm lång och kvinna på 31 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-29 23:21
    Jag tror att jag är rätt så normal i kroppen, kanske något breda axlar. Jag uppfattar mina höfter som breda också men jag tror det är jag som tycker det. Tror inte de är så breda egentligen. Jag har en normal balans mellan muskler/fett i nuläget. Kilona sitter iaf välplacerade på hela kroppen, kanske lite mer på underkoppen än på överkroppen.

• Svar på tråden Vad tycker ni är en rimlig vikt för min längd?
  • Anonym (SG)
    Anonym skrev 2011-05-29 23:03:03 följande:
    Generell regel är ju att man som kvinna ska väga längden minus 110, en man längden minus 100. Så du ska väga ca 76 - 77 kilo.

Hur mycket väger du nu? Är det ett problem eftersom du frågar?
    Den regeln skulle absolut inte funka på mig. Skulle inte se klok ut då...
    Tillräckligt smal vid 58-60 kg och jag är 161 cm
  • Anonym
    Probably the best in the skrev 2011-05-29 23:07:20 följande:
    Nåt säger mig att du skulle kunna väga allt mellan 70 och 95 kg och vara "normal" viktig. Beror ju så mkt på hur du ser ut i kroppen, bred över höfterna? Smal över ryggen osv osv osv
    Ja, jag vet att det så klart beror på hur man är byggd, fast som jag skrev så brukar man ju ändå ha någons lags ungefärlig uppfattning om vad som är en rimlig vikt för en viss längd, så det är därför jag frågar :)
  • Probably the best    in the
    Anonym skrev 2011-05-29 23:10:38 följande:
    Ja, jag vet att det så klart beror på hur man är byggd, fast som jag skrev så brukar man ju ändå ha någons lags ungefärlig uppfattning om vad som är en rimlig vikt för en viss längd, så det är därför jag frågar :)
    Då får du väl kolla upp BMI tabellerna och se vilka riktlinjer dom ger.
    Iom att du är lång så har du ju mer yta att bre ut kilona på och därför är det ju en större bredd.
    Är man kort så har man mindre yta och 5 kg kan spela mkt större roll när det gäller normalvikt än på oss som lär långa.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-29 23:10:38 följande:
    nja de beror mycket på hur man ser ut i övrigt med. Jag och min svägerska är lika långa. Vi båda väger 65 kg. Hon har en mage som hänger över och "feta" lår medans jag är smalare och har platt mage.
    Jag är stor i kroppen, breda axlar och breda höft ben. hon är liten hela hon i själva grunden.
    Ingen tror att vi är lika långa och väger lika mycket just för att det är så olika. jag skulle behöva gå ner till 62-63 medans hon skulle behöva ligga på runt 55 för att inte se rund ut.  
  • Anonym
    Probably the best in the skrev 2011-05-29 23:12:45 följande:
    Då får du väl kolla upp BMI tabellerna och se vilka riktlinjer dom ger.
    Iom att du är lång så har du ju mer yta att bre ut kilona på och därför är det ju en större bredd.
    Är man kort så har man mindre yta och 5 kg kan spela mkt större roll när det gäller normalvikt än på oss som lär långa.
    Ja, jag vet, har redan kollat BMI-tabellerna. Fast jag vill veta vad folk i allmänhet anser är "ok".
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-29 23:15:22 följande:
    nja de beror mycket på hur man ser ut i övrigt med. Jag och min svägerska är lika långa. Vi båda väger 65 kg. Hon har en mage som hänger över och "feta" lår medans jag är smalare och har platt mage.
    Jag är stor i kroppen, breda axlar och breda höft ben. hon är liten hela hon i själva grunden.
    Ingen tror att vi är lika långa och väger lika mycket just för att det är så olika. jag skulle behöva gå ner till 62-63 medans hon skulle behöva ligga på runt 55 för att inte se rund ut.  
    OK, jag uppdaterar TS med följande text:

Jag tror att jag är rätt så normal i kroppen, kanske något breda axlar. Jag uppfattar mina höfter som breda också men jag tror det är jag som tycker det. Tror inte de är så breda egentligen. Jag har en normal balans mellan muskler/fett i nuläget. Kilona sitter iaf välplacerade på hela kroppen, kanske lite mer på underkoppen än på överkroppen.
  • Anonym
    Probably the best in the skrev 2011-05-29 23:06:20 följande:
    Är det en generell regel? Var då? Nån referens till det?
    Googla på "längden minus 110"
  • Anonym (fördelning)

Det beror så otroligt mycket på hur kilona fördelas, jag är 173, väger normalt 69 kg och har långa ben (och armar också) som faktiskt är rätt så "beniga"...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-30 11:40:00 följande:
    Googla på "längden minus 110"
    Det var ju nåt man höll på med på 70-80 talet innan bmi kom i ropet. Nu är det väl ingen som räknar så längre?
  • Anonym

Det är ju så olika beroende på kroppsbyggnad etc, själv är jag 179 cm, relativt bredaxlad och väger normalt runt 65 kg. Min syster är lika lång men smalare byggd, när hon väger runt 61 kg är vi ungefär lika smala och har samma klädstorlek (utom överdelar och BH-omkrets då pga att jag är bredare ;))

Enligt BMI kan jag väga upp till 80 kg utan att räknas som överviktig, har vägt 75 som mest men då tycker jag att jag ser rätt fläskig ut!

Så beroende på hur du ser ut i kroppen (svårt att veta om man inte ser själv) så borde väl allt mellan 70-90 kg vara rimligt.

• Snösport

TIPS:
    Jag skulle tro runt 80 kg tränar du mycket allround kasnke 85 kg om du bara vill vara smal och aldrig tränar så givetvis under 80 kg då muskler väger mer än fett och fett tar stor plats.
    Själv 165 cm och när jag vägde 50-54 fick jag frågan några ggr om jag hade anorexia då jag tränar mycket är det en för låg vikt där jag hela tiden förbränner mina muskler trots mycket mat och godis och allt. Tog paus och gick upp i vikt.  
    Hade som supersmal strl 36 i byxa och 38 i överkropp men fick sy om kavajer och blusar ibland=breda axlar o revben..grovbenstomme på riktigt
    Nu 20 år äldre 68kg och senast i helgen sa en att jag såg så vältränad ut så allt om vikt hos någon man inte sett är ju svårt att råda om...skulle vilja väga kanske 62 kg idag och då är jag supersmal för det vägde jag för 6 år sedan innan sköldkörteln började strula.  min klädstrl nu som 68 kg kvinna är 38-40 i byxa och 38-40 överkropp

Träna på och var inte så fixerad vid vikten, mät lår, midja och armar så utgå från det istället för vikt. Det blir inte så stor skillnad på strl mm om du håller dej i form och det sätter sej rätt för det gör det oftast när man är igång regelbundet.

• Anonym (Lången)

Jag är några centimeter längre än dig och jag har min absolut bästa vikt omkring 95 kilo. Jag är mycket bredaxlad och har mycket muskler. Jag hade midjemått på 83 cm när jag vägde 107 kg och normal fettprocent. När jag vägde 95 sist var jag väldigt smal och höftbenen stack ut och revbenen syntes. Nu är jag dock överviktig och ska ner åt det hållet igen.

Man ska inte stirra sig blind på BMI eller standardmått. Min kropp rättar sig inte efter något av det... Allt är ju beroende av hur man sätter muskler och hur ens benstomme ser ut. När jag vägde 95 trodde mina (smala) kompisar att jag hade fått en ätstörning. (Så under det är inte ett alternativ så länge jag tränar)

• Anonym

Minst 75kg
    Max 95 kg

Du är ju jättelång för att vara tjej. Jag är 173 och vägde innan jag blev gravid för mycket, ca 90kg (hormonrubbning när jag slutade med ppiller). Min trivselvikt är 80kg, har väldigt svårt att komma under det. Allra helst skulle jag vilja väga 75kg. Det blir soppdiet för mig när jag slutat amma och kan gå tillbaks till mina ppiller.

• mikroE

Det är nästan omöjligt att säga vilken vikt som passar dig. BMI är inte något bra mått på dig som är så lång heller så lita inte på det. BMI är inte tänkt att mäta enskilda personer, bara populationer så även om det stämmer rätt bra på genomsnittspersonen så funkar det sämre på korta och långa människor. Din kroppsbyggnad spelar stor roll, jag har överkropp som någon som är 170 och har normal överkropp men är 157 cm. Jag kan väga mer än vad som motsvarar BMI 25 och vara normalviktig.

• Anonym

Tack för alla svar!

Det är nog som jag tror, folk i allmänhet och jag har olika uppfattning om vad som är "rimlig" vikt för min längd. Ska se om någon mer vill svara innan jag skriver mer, hehe...

• Insatt
    Anonym skrev 2011-06-09 00:08:03 följande:
    Tack för alla svar!

Det är nog som jag tror, folk i allmänhet och jag har olika uppfattning om vad som är "rimlig" vikt för min längd. Ska se om någon mer vill svara innan jag skriver mer, hehe...
    Jag tänker mellan 80-90 kilo plus minus 5 om du är otränad.
  • Anonym

OK, gott folk... Jag vägde 76 kg när jag startade tråden. Nu har jag gått ner till 72. Jag vill ner iaf till 67 kg. OBS att vikten på 67 kg är som relativt otränad. Som tränad kommer jag ligga runt 72, som jag väger nu alltså.

• Anonym (bmi)

du kan väga upp till 85kg utan att klassas som överviktig..
    en längd på 186cm och en vikt på 85 ger ett bmi på 24.5..
    nu för tiden räknar man BMI. body mass index..
    räkna ut på längd x längd, vikt delat med längd resultatet så får du fram ditt nuvarande bmi..

• Anonym
    Anonym (bmi) skrev 2011-06-28 12:42:13 följande:

du kan väga upp till 85kg utan att klassas som överviktig..
    en längd på 186cm och en vikt på 85 ger ett bmi på 24.5..
    nu för tiden räknar man BMI. body mass index..
    räkna ut på längd x längd, vikt delat med längd resultatet så får du fram ditt nuvarande bmi..

Tack för infon men jag vet allt det där om BMI redan. Det är för övrigt inte tillförlitligt så jag bryr mig inte så mycket om det.

Vad jag ville med tråden var att veta vad folk i allmänhet tycker är en normal vikt för en tjej med min längd.
Svar på tråden Vad tycker ni är en rimlig vikt för min längd?