• GasGudrun

Ja tack eller nej tack till reklam i brevlådan?

Väldigt många talar negativt om den reklam som dimper ner i brevlådan, men majoriteten vill ändå ha reklamen och har ingen lapp på brevlådan där de tackar nej till reklam.

Jag hör till den skaran som faktiskt vill ha reklam och jag blir irriterad när utdelaren missar min brevlåda och då ringer jag och säger till så brukar jag ofta få en komplettering samma dag.
    Jag gillar reklamen för att jag är en människa som tycker om att planera och jag går gärna igenom reklamen för att se hur många kronor jag kan spara.

Tackar du ja eller nej till reklam? Motivera gärna ditt svar. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ja tack eller nej tack till reklam i brevlådan?
  • GasGudrun
    Suzy QX skrev 2011-05-31 14:37:53 följande:

Jag vill ha reklam i min låda. Jag gillar att se vilka erbjudanden som finns. Sen är de bra till att göra upp eld med på vintern (då jag istället läser min dagstidning på nätet).

Jag har nu varit tvungen hjälpa min son dela ut reklam pga dåligt utformat cykelfäste (som går sönder och inte passar till cykeln).

Hur som så skulle jag önska att fler av dem som INTE vill ha reklam beställer en ordentlig skylt för det. Ibland syns det inte förän man kört upp precis vid lådan. Passa även på att fixa era lådor. Trasiga lock som trillar av och luckor fram som har trasigt lås är inte ovanligt ens på bara 200 hushåll.

Där jag bor är det många stolpskott som sätter sin nejtack lapp på locket av brevlådan och sedan inte har en tanke på att hålla locket fritt från snö och is. I vintras talade jag lite med den som delar ut här i området och han hade ett rent helvete med det för där det inte syns någon lapp stoppar han i och sedan ringer den som är ägare till brevlådan och skäller. Han köpte någon maskin som skriver ut etiketter på jula och skrev ut för alla som är nejtackare och satte på framsidan av deras brevlådor. Då syntes det klart och tydligt. Han berättade också om lådor med vassa kanter, lådor fulla med mögel, lådor som folk gömmer i häcken och bakom väggar så att de nästan är omöjliga att hitta. Det måste vara slitsamt att vara utdelare med tanke på vad mycket skit man får ta. Som när utdelare stoppar samhällsinformation i alla brevlådor kan det sitta griniga gubbar och titta bakom en gardin och sedan är de snabbt ute och jagar utdelaren och skäller ut och hotar med våld. Hemskt och ohyffsat för det är ju inte de som bestämmer vad som ska delas ut till vem det är ju företagen som i samråd med reklamfirman avgör vilka som ska få ta del av information och reklam.
  • FreeForAll
    GasGudrun skrev 2011-05-31 15:59:06 följande:
    Det är väldigt lätt att inse att det faktiskt är så om man tänker till lite. Hur mycket kraft och energi krävs för att du ska kunna läsa ditt mail?
    Du kan höra av dig till ex SDR. Företaget där jag jobbar brukar skicka ut reklam med SDR och i extrama undantagsfall med posten. SDR skickar ut informationsblad och tidningar till sina kunder där den här typen av information finns men gissningsvis finns det även på deras hemsida. Lite informationssökande klarar du nog av så slipper jag servera dig. 
    Om man säger att en laptop drar 50W och det tar en minut att läsa mejlet så går det åt 0,83 Wh (0,0083 kWh) om jag har räknat rätt.

Hur mycket energi går det åt till att producera och leverera ett reklamblad?
    Det ante mig.
  • GasGudrun
    FreeForAll skrev 2011-05-31 16:10:44 följande:
    Om man säger att en laptop drar 50W och det tar en minut att läsa mejlet så går det åt 0,83 Wh (0,0083 kWh) om jag har räknat rätt.

Hur mycket energi går det åt till att producera och leverera ett reklamblad?
    Du får ju räkna med andra saker också. Drift och underhåll av din internetuppkoppling samt vad ditt elbolag gör för inverkan på naturen. Det krävs en stor personalstyrka både hos elbolaget och bredbandsleverantören, de tar sig till och från arbetet på annat sätt. Kundsupport både hos elbolaget och bredbandleverantören, montörer, den miljön som blir förstörd och går åt av att sätta upp och utveckla ett elnät samt dito för bredbandsleverantören.
    Det finns många faktorer att ta hänsyn till. Inte enbart vad din dator gör av med. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    GasGudrun skrev 2011-05-31 16:16:37 följande:
    Du får ju räkna med andra saker också. Drift och underhåll av din internetuppkoppling samt vad ditt elbolag gör för inverkan på naturen. Det krävs en stor personalstyrka både hos elbolaget och bredbandsleverantören, de tar sig till och från arbetet på annat sätt. Kundsupport både hos elbolaget och bredbandleverantören, montörer, den miljön som blir förstörd och går åt av att sätta upp och utveckla ett elnät samt dito för bredbandsleverantören.
    Det finns många faktorer att ta hänsyn till. Inte enbart vad din dator gör av med. 
    Drift, underhåll och utbyggnad tillkommer ju vid pappersreklam också.

Med så exakta siffror som du presenterade ovan måste det ju finnas någon slags uträkning bakom. Varför inte bara posta uträkningarna i tråden?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • FreeForAll
    GasGudrun skrev 2011-05-31 16:16:37 följande:
    Men i så fall vill jag att du räknar med all ICAs personal för deras reklamblad, all energi som går ¨t till att producera köttet de kommer sälja mer av pga reklamen, naturen som förstörs när Coop gör reklam för trädgårdsmöbler (träd som sågas ner).

Allt du räknar upp är sånt som redan finns där och som det inte kommer krävas extra av ifall reklam skickas med mejl.
    Det ante mig.
  • GasGudrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-31 16:19:48 följande:
    Drift, underhåll och utbyggnad tillkommer ju vid pappersreklam också.

Med så exakta siffror som du presenterade ovan måste det ju finnas någon slags uträkning bakom. Varför inte bara posta uträkningarna i tråden?
    Du får kontakta SDR som presenterade siffrorna eller läsa på deras hemsida. Jag arbetar inte för dem utan utgår från den information de skickar ut till företag som samarbetar med dem. 
  • Marcus01

Jag har tackat nej till reklam, mest för att jag är ofta är utomlands pga mitt arbete och när jag kommer tillbaka möts jag alltid av en fullproppad brevlåda. Och en arg brevbärare. Tungan ute Men sedan är jag den typen som inte brukar titta på reklamen som dimper ner i brevlådan. Får nog med reklam på TV, internet och andra tidningar, det räcker mer än väl för mig. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    GasGudrun skrev 2011-05-31 16:25:35 följande:
    Du får kontakta SDR som presenterade siffrorna eller läsa på deras hemsida. Jag arbetar inte för dem utan utgår från den information de skickar ut till företag som samarbetar med dem. 
    Ok, jag gjorde det och noterar att du utelämnat mycket värdefull information från dessa siffror, medvetet eller omedvetet.
    SDR skrev följande:
    Ett A4 direktreklamutskick ger drygt 1,5 gram koldioxid. Samma meddelande som utskrivet e-mail ger 13,5 gånger mer.
    Jämför med det du skrev:
    GasGudrun skrev 2011-05-31 13:30:31 följande:
    Ett reklamblad ger 1,5 g koldioxid medan ett reklammeddelande i mailen ger 13,5 ggr mer koldioxid.
    Det förändrar hela frågan eftersom hemmaskrivare med stor sannolikhet inte är ens i närheten av lika effektiva som industritryck (vare sig energimässigt eller färgmässigt), det används ett annat papper och så vidare.

Ett reklammeddelande i mailen är alltså med förmodligen inte värre än ett reklamutskick, däremot är ett utskrivet reklammeddelande vara det (rabattkuponger exempelvis).
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • GasGudrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-31 16:33:59 följande:
    Ok, jag gjorde det och noterar att du utelämnat mycket värdefull information från dessa siffror, medvetet eller omedvetet.
    SDR skrev följande:
    Ett A4 direktreklamutskick ger drygt 1,5 gram koldioxid. Samma meddelande som utskrivet e-mail ger 13,5 gånger mer.
    Jämför med det du skrev:Det förändrar hela frågan eftersom hemmaskrivare med stor sannolikhet inte är ens i närheten av lika effektiva som industritryck (vare sig energimässigt eller färgmässigt), det används ett annat papper och så vidare.

Ett reklammeddelande i mailen är alltså med förmodligen inte värre än ett reklamutskick, däremot är ett utskrivet reklammeddelande vara det (rabattkuponger exempelvis).
    I bladet vi har fått till kontoret står exakt den informationen jag skrev här. Jag har inte ändrat på ett endaste ord.
    Det kan handla om feltryck eller en uppdatering av informationen. Informationsbladet är tryckt 2010. 
Svar på tråden Ja tack eller nej tack till reklam i brevlådan?