• Saian

    Ska sluta nattamma men behöver tips o råd.

    Ska sluta nattamma min dotter som är 15 månader. Hon har alltid haft fri tillgång till maten under natten och snuttar en hel del för att somna om. Det stör mig inte jättemycket men jag skulle vilja att hon åt bättre på dagarna och ett led i att få upp aptiten borde vara att äta mindre på natten.

    Planen jag gjorde upp var att inte amma henne till sömns som jag alltid gjort innan utan ge henne välling och ligga bredvid, klappa, sjunga och krama.

    Sagt och gjort och läggningen tog en halvtimme av frustration och ilska men sen somnade hon kind mot kind med mig. Underbart! Hon vaknade igen 2,5 timma senare och var riktigt ledsen och jag kände att det var tortyr för oss båda men höll ändå ut i 20 minuter och hon somnade om. Sen tänkte jag att hon kanske blir hungrig under natten för hon är ju van att få äta och snutta hur mycket som helst så resten av natten fick hon tutten, totalt ca 4 gånger.

    Jag är lite rådvill här... Tror definitivt att jag kan sluta nattamma genom att vara nära henne och finnas där, men är orolig för att det kanske blir lite drastiskt att gå ner från 8 tuttningar till noll under natten. Hon kommer ju säkert att va hungrig eftersom hon är van vid att äta på natten, för att inte tala om mina tuttar som höll på att sprängas vid kl ett när hon äntligen fick amma lite igen.

    Kan man göra såhär? Förstår hon varför hon får tutte ibland och ibland inte (typ vart 5:e timme istället för när hon känner för det)? Eller måste jag vara konsekvent och neka tutte hela natten för att hon ska förstå?

    Vad tror ni och hur har ni gjort? 

  • Svar på tråden Ska sluta nattamma men behöver tips o råd.
  • sallybuse

    Hon är alldeles för stor att få tutte tycker jag.Om du inte slutar´med detta nu kan hon ju vara 2-3-4 år innan hon slutar.Så bara bestäm dig att de är slut NU.Ge henne välling i stället om hon vill ha de eller gröt på kvällen.Hon ska inte heller äta på natten när hon är så stor.Lite bortskämd tycker jag.Blir ju bättre för dig med så får du sova på nätterna.Lycka till nu kram från Skåne

  • Saian
    sallybuse skrev 2011-06-01 13:34:16 följande:
    Hon är alldeles för stor att få tutte tycker jag.Om du inte slutar´med detta nu kan hon ju vara 2-3-4 år innan hon slutar.Så bara bestäm dig att de är slut NU.Ge henne välling i stället om hon vill ha de eller gröt på kvällen.Hon ska inte heller äta på natten när hon är så stor.Lite bortskämd tycker jag.Blir ju bättre för dig med så får du sova på nätterna.Lycka till nu kram från Skåne
    Jag har personligen inga problem med långtidsamning även om jag ser det här som en del i att sluta amma helt. Givetvis är hon bortskämd med att få tutte när hon vill under natten men det har även varit det lättaste för mig eftersom vi samsover och jag knappt behövt vakna för att ge henne den. Min undran handlar mer om hur man kan veta att de inte är hungriga mitt i natten när de är vana vid att äta när de vill oavsett om det är välling eller bröstmjölk.

    Känns lite hårt om hon faktiskt är hungrig att vägra henne ett eller två mål till att börja med. Men frågan är om hon förstår varför hon får amma ibland och ibland inte? Ska jag ge välling mitt i natten istället, eller skapar det bara en ny ovana?  
  • sallybuse

    Hon ska inte ha något att äta alls på natten nu när hon är så stor.Så va bara bestämd.Tar ca ett par nätter så har hon vant sig att inte äta på natten.Om hon äter bra under dagen så bör hon inte vara hungrig under natten.Kan ni inte ha en henne i eget rum så behöver hon ju inte ligga i er säng.Blir nog lite lättare då att sluta när hon inte ligger brevid.Så bara säg nej.Dom förstår mer än vad man tror.

  • Saian

    Tack för dina svar.

    Hon äter ojämnt på dagarna, vissa dagar helt ok och andra inte så mycket. Jag håller med dig om att hon förstår när jag säger att det inte blir nån tutte och både läggningen och omsövningen igår funkade över förväntan.

    Varför jag tvekar inför att ta bort ALL nattamning på en gång är för att jag tror att hon blir hungrig mitt i natten annars och att det känns så drastiskt både för henne och för mina bröst.

    Vill ju helst att det ska gå med så lite gråt som möjligt. :)

  • Daeminimon

    Alltså, WHO rekommenderar ju amning till två år eller längre, så att hon är för gammal tycker jag är trams. Glad
    Vad gör det om hon är 2,3 eller 4 när hon slutar, liksom!

    Jag tycker du verkar ha "rätt" idé själv. Skynda långsamt. Ta bort kanske ett eller två mål på natten först, i någon vecka eller så, och jobba sedan uppåt därifrån. Det kanske tar lite längre tid, men är snällare både mot henne och dig! (Och brösten!)


  • Saian

    Daeminimon - Tack för ditt inlägg.

    Det är precis så som du skriver som jag hoppas på att kunna göra. Natta utan amning och sen inte amma första uppvaket som brukar bli efter två timmar ca. Sen får hon amma som hon vill resten av natten tills det funkar bra o sen tar vi bort nästa mål osv.

    Har du någon erfarenhet av det o tror du det kommer funka? Jag är ändå lite orolig över att förvirra henne med att amma efter en viss tidpunkt bara.

  • skånegås

    Jag tycker inte heller hon är för gammal... Om du inte tycker det är något problem så kan ni ju fortsätta om du vill... Jag tyckte det var ett problem när min dotter var 10-11 mån och vaknade 10 ggr varje natt och jag var gravid. Orkade inte alls. Jag trodde och var beredd på att sluta amma helt, men det gick att sluta nattetid.

    Jag gjorde så att jag låg bredvid och höll om henne då hon vaknade, erbjöd fil i flaska. Mättande men inte jättegott. Första två nätterna åt hon en gång, sedan bytte jag ut filen mot vatten. Det vaknade hon och drack tills hon var 2-3 år... men bara 1 ggn/natt HAde ett glas stående på sängkanten.

    Första natten var hon ledsen 10 min, nästa gick ännu bättre och dagamningen kunde fortsätta

  • skånegås

    Ang förvirring skriver Jesper Juul att barn kan ta det. Berätta för henne att DU inte vill när det är så, det brukar barn acceptera.

  • Daeminimon
    Saian skrev 2011-06-01 18:13:38 följande:
    Daeminimon - Tack för ditt inlägg.

    Det är precis så som du skriver som jag hoppas på att kunna göra. Natta utan amning och sen inte amma första uppvaket som brukar bli efter två timmar ca. Sen får hon amma som hon vill resten av natten tills det funkar bra o sen tar vi bort nästa mål osv.

    Har du någon erfarenhet av det o tror du det kommer funka? Jag är ändå lite orolig över att förvirra henne med att amma efter en viss tidpunkt bara.
    Nej, Eddie är bara 10 mån, och har gått från 2-3 amningar till 0-1 alldeles själv.

    Skulle nog vara försiktig med att sätta en exakt "tid". Börja med första uppvaket, sen första och andra osv. Det kan ju hända att det bara blir ett eller två efter ett tag. Jag är inte mycket för att vara för strikt med tider, klockslag osv. Ta det som det kommer, sätt ingen press på vare sig dig själv eller henne, och hitta en lösning tillsammans, som passar er båda!

    Kan hennes pappa gå in första gången? Det funkar hemma hos oss. Om pappa går in somnar Eddie oftast om, går jag in vill han ha The Good Stuff! Skrattande
  • Saian

    grodan81

    Det du skriver kan definitivt vara nåt för mig. Har inte fil hemma nu så vi kör på välling ikväll igen. Fram till igår har hon aldrig velat ha välling så bara det är ju ett framsteg iofs. Ska prova fil under natten sen när jag handlat.

    Juul-grejen om att mamma inte vill ska jag också prova, igår visste jag inte vad jag skulle säga så det blev: "inte tutte ikväll, tutte ajaj" kändes inte helt hundra även om hon förstod att det inte skulle bli nån tutte.

Svar på tråden Ska sluta nattamma men behöver tips o råd.