• ellanbellan

Träningsprogram hemma?

Nån som har något bra träningsupplägg eller tränings ideér om hur man kan lägga upp träningen hemma. typ när sonen gått o lagt sig.. Så det får inte vara massa hopp eller sånt som låter.. Typ bra träning med kroppen som redskap har även hantlar men e väl inte så överförtjust i dem... behöver lite inspiration :D

090707 kärlek
  • Svar på tråden Träningsprogram hemma?
  • lia76

Jag använder WII och lite olika träningsprogram
    Och så har jag Zumba, askul

(=
  • Elmina

WII och dansmattor är perfekt, då småbarnen gått och lagt sig, äldre barn kan säkert vara med. Jag skriver ofta om hemmaträning på min blogg, www.foraldrafitness.com.

• gluggen77

Snubblade in här och råkar vara personlig tränare.

Vad har du för redskap och vad vill du köra lite mer specifikt?

Ska jag bara rabbla saker man kan göra hemma så blir jag sittandes hela natten ;)

• ellanbellan

jag har hantlar och nån träningsmatta, tänkte köpa en kettlebell istället för hantlarna.  sen har jag nån trampmaskin(?) vet inte riktigt men antar att man trampar på den bara typ som promenad.

JAg skulle vilja ha nå bra tränings program typ situps armhävningar  eller ja hur man nu lägger upp de hela.. joggar el. promenerar i snabb takt innan jobb/Skola

som sagt har ingen aning hur man ska lägga upp de hela..
    Men har en bra grund att bygga ifrån..men tiden finns bara när liten gått o lagt sig..

090707 kärlek <3
  • gluggen77

Tycker inte du måste köpa en kettlebell. Hantel funkar lika bra.

Sikta på övnignar som involverar stora delar av kroppen.

ex:

Knäböj med hantellyft ovanför huvudet. Gör du den explosivt så får du med ben, rumpa mage rygg och axel.

Böj benen, hantel mellan benen (1 eller 2) Res dig upp och skjut fram höften explosivt. svinga hanteln upp över huvudet. Spänn magen och bromsa vikten ovanför huvudet. Sänk vikten långsamt och böj benen.

Bicepscurl 10st, sen ner med hantlarna i golvet så du hamnar i armhävningsposition.

Händerna stilla, hoppa med fötterna in mot händerna och ut igen. 10 reps.

Sen står du kvar i armhävningsposition och lyfter hantel i en rodd, 10 st varje sida.

Stå i plankan, armbågar under axlarna, händerna rakt fram, inte ihop, fötter axelbrett isär. blicken i golvet.

Sträck ut ena armen rakt fram, räkna till 3, andra armen, ena benet, andra benet. 3 sek på varje.

Sätt dig som i en situp,luta dig bak litegrann... lyft fötterna från golvet, hitta jämnvikten. håll en hantel med båda händerna, "Doppa" hanteln i golvet på sidan av kroppen, 10ggr varje sida, vrid överkroppen så mycket som möjligt.

Dips på stol, Fötter i golvet, händerna på en stol bakom dig, böjda ben och raka armar, spänn magen.

böj armarna till ca 90 grader, pressa upp igen. 10 reps

Där har du lite att börja med

Kör allt som en cirkelträning tex, 2-3 varv. tar inte så lång tid. Kör magen sist, Du ska orka ha den spänd hela passet så spara den isolerade magövningen till slutet

/R

• Zoos

Bodyrock.com tycker jag att du ska kika in på, jätteinspirerande tjej som lägger upp träningsprogram mellan 12-60 minuter och filmar utförandet mm

• marco

www.scoobysworkshop.com

Själv så har jag hittat en massa inspiration från denna sida. Denne man har koll på det mesta. Både övningar, kost, allt annat man behöver tänka på.
    Allt är också anpassat för att kunna träna så billigt som möjligt utan att behöva köpa sig en massa onödiga prylar. Man kommer rätt långt med ett par hantlar och ett par dojor. Finns även instruktionsvideos till alla övningar.

Kanske kan vara värt att spana in om nån är på jakt efter lite nya ideer.

• melodi

Jag tänkte också göra lite hemmaövningar o blir jätteinspirerad av tråden. Tack Gluggen77 o ni andra!!

• lottizm

Tipsar om jillian Michaels träningsprogram som jag tycker är bra. 30 day shred gjorde jag i våras och började idag med hennes senaste ripped in 30. Passen är ca 25 min, precis vad jag hinner med när barnen har lagt sig ;)

• mintpastill

Jag gillar också Bodyrock. Men har lite svårt för den sexiga approachen, eller vad jag ska kalla det. Dock kan man hitta mycket bra där!

Här är en sida som jag nyligen hittade som jag tycker är mer jordnära, det är två olika tjejer som filmar sig i hemmamiljö.

www.bodyfreelancer.com/

• banansmoothie

Jag hade jättesvårt med det här med träning, då jag är ensamstående förälder. Men jag började träna pilates hemma när han somnat, varannan dag, och motionscykel (går att hitta rätt billigt nuförtiden, min kostade bara 400 spänn) varannan dag, och det är superbra eftersom jag aldrig kan klaga på att jag inte har tid. En halvtimme varje kväll kan man ju undvara. Och om jag inte orkar riktigt dricker jag en kopp kaffe innan .

• Vanilla ice queen

Jag tränar i stort sett endast hemma och har gjort det i 2år lite drygt. Mina redskap är crosstrainer, yogamatta, pilatesboll, och yoga core och pilatesdvd. Kör plankan och solhälsningar daglingen. Kombinerar detta med stavgång utomhus och danskurs 1grr/vecka. Jag tycker det fungerar jättebra. Mitt tipps är att ha olika alternativ för träning att välja på hemma så att man inte slutar av tristess:)). Jag har inget direkt schema utan det blir ca 4st entimmespass/vecka i hemmet:)) Lycka till och glöm inte att stretcha:))

Svar på tråden Träningsprogram hemma?