• EFI

Hur uttalar du entrecôte?

Dominant skrev 2011-06-03 17:12:21 följande:
    Användar du originaluttalet även vid låneorden "internet", "modem" eller "tull" också? Tekniska termer kommer till stora delar från engelskan, det gör det dock inte mer rätt att uttala "internet" på engelska.

Hyperkorrektion kallas det du sysslar med, se sv.wikipedia.org/wiki/Hyperkorrektion som lämpligt just använder entrecote som exempel.
    Du har inte förstått innebörden av hyperkorrektion ser jag... Det finns massor av låneord från engelskan som används i helt oförändrad form. Router är ett exempel, men det finns fler.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Dominant skrev 2011-06-03 17:34:19 följande:
    "Entrecote" med uttalat "t" på slutet är just ett skolexempel på hyperkorrektion, vilket wikipedia mycket riktigt påpekar.

Att du sedan tycker du låter bildad för att du uttalar "internet" på engelska eller "entrecote" på franska är upp till dig.
    Varför kan du inte skilja mellan sak och person? Har jag skrivit någonstans här huruvida jag uttalar internet eller annat på engelskt vis? Lägg ner ditt tramsande nu...
    Apple user since 1987
  • EFI
    Tiger Af Lilja skrev 2011-06-03 17:47:27 följande:
    Antrekott inom jobbet och antrekå hemma ;)
    Vill inte verka fisförnäm bland vänner bara för jag är kock.
    Skäms för att säga korrekt  haha..blir retad för det uttalet då..

Vet en som även säger än-tre-kåte..
    Tack, du bekräftade just min tes att franskan oftast används i oförstörd form i just köksyrken. Tack och lov får man väl säga. Glad
    Apple user since 1987
  • EFI
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-03 19:08:32 följande:
    Kul länk till Wikipedia som anser att uttalet "antrekåå" är just hyperkorrektion
    Skrattande
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-03 19:33:28 följande:
    För mig är det brist på bildning att vara en besserwisser och sitta och " förfasas" över andras okunskap .
    Räcker det inte med att du uttalar det som du anser vara rätt ?

Du blir inte mer bildad för att du pekar ut andra som obildade ... lika lite som man blir snyggare för att man säger att någon annan är ful

Dessutom är det enormt ocharmigt med folk som tror sig vet så j*vla mycket ...
    Till skillnad från dig min vän, så tror jag mig inte veta en massa....
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-03 19:34:40 följande:
    och vad är fattigdomsbevis ?
    Haha, och där bekräftade du just min tes!
    Apple user since 1987
  • EFI
    Tonx skrev 2011-06-03 21:03:39 följande:
    Hur kommer det sig att du känner sådant starkt behov av att hävda dig själv genom att håna andra?
    Om man besitter stora kunskaper så är det kanske bättre att förmedla dem istället för att göra sig lustig över dem som vet mindre?
    Du läste uppenbarligen inte FamiljenCoopers inlägg till mig... Jag hånar inte de som är mindre vetande, men när de mindre vetande försöker göra sig lustiga på min bekostnad (utan fog) så skräller det till, det bör man ha riktigt klart för sig när man ger sig in i leken.
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-03 21:10:41 följande:
    Nej du vet helt enkelt inget men gillar att låtsas som du gör det genom att göra dig lustig på andras bekostnad ?

Wow verkligen en UNIK vinkel !
    Och det vet du självklart någonting om efter ett par inlägg på FL. Fantastiskt vilken insikt du måste besitta.
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-03 21:12:10 följande:
    hhahahhaha skräller det till ? Du är lite lustig på riktigt

Läs dina inlägg så får du se vilken härlig ton du har . Börja med det första och så tar du dig igenom hela .... från fattigdomsbevis tills när jag bevisade tesen .

Det blir mitt nöje att se dig göra bort dig totalt .
    Det kommer inte att hända, men hoppas du bara.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Tonx skrev 2011-06-03 21:20:32 följande:
    Jodå, jag läste.
    Det jag reagerar på är att du slänger dig med åsikter om folks bildning och sociala status p.g.a en köttbit.
    Nämen hoppsan, nu får du helt plötsligt in någonting om social status också... helt fantastiskt vilken fin fantasi du har. 
    Apple user since 1987
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?