• EFI

Hur uttalar du entrecôte?

Åsa skrev 2011-06-03 21:40:32 följande:
    Nja, vad jag kan se finns denna denna ton av nedlåtande gymnasialt mästrande med från dina första inlägg. Ett axplock:
    "/.../ Inte ens på flotta golfklubbar och annat vet de det korrekta uttalet." [du godtar uppenbart inte Svenska Akademien som rättesnöre då du bortser från inlägg om att slut-"å" står med som alternativt uttal där; min anm]. ."Klart upprörande och ett direkt fattigdomsbevis. /.../ Det är en klar brist på bildning att inte känna till något så elementärt som hur entrecôte uttalas ..."
    Du har all rätt i världen att tycka att det är historielöst och ocharmigt med denna (som påpekats) hyperkorrektion/försvenskade uttal. Många av oss har starka känslor inför avvikelser från vad vi uppfattar som rätt och riktigt. Sedan kan det kanske verka lite... krig mot väderkvarnar att halstarrigt underkänna hur flertalet modersmålstalande svenskar talar, men visst, där syndar jag säkert själv ibland. Jag hoppas dock att jag håller en trevligare ton.
    Om du tycker det är nedlåtande att konstatera att det finns flertalet etablisemang, med kokkonst sin huvudsyssla, som inte behärskar sitt eget arbetsspråk, så får det stå för dig. Ditt eget försök till nedlåtande kommentar "...en ton av nedlåtande gymnasialt mästrande" (vad fan nu det betyder, eller har med verkligheten att göra) var dock riktigt uppenbar. Du kommer dock ingenstans med det, så lättprovocerad är jag inte. Om du ser det som ditt kall att försvara okunskapens högborg, så fortsätt gärna med det, men håll mig utanför tack.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-03 21:55:25 följande:
    Aaahh, jag tycket EFI är uppfriskande uppriktig. En del tar så hemskt illa upp så fort de tror att någon kanske eventuellt ser ner på dem. Slappna av lite, har ni bra självförtroende så är det bara att rycka på axlarna och le. Och fortsätta uttala alla ord på det vis ni finner lämpligt.
    Kyss
    Apple user since 1987
  • EFI
    violatricolor skrev 2011-06-03 22:23:08 följande:
    Nej, det är inte vansinnigt obildat. De är bara av en annan åsikt och smak än du är. Du svarade inte på min fråga. Hur uttalar du andra franska lånord? På franska eller försvenskat?

Det är din snobbism och människosyn som är oroväckande.

Du tycker med andra ord att det är bildat att uttala ord fel. Intressant... Vad min människosyn har med detta att göra ser jag inte. Jag har gett min syn på en isolerad företeelse, that's it!
    Apple user since 1987
  • EFI
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-03 22:47:11 följande:
    Ingen som varit på franska Rivieran, vid Côte de Azur? Hur uttalar ni det?
    Hys inte alltför stora förhoppningar om det.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Annaïck skrev 2011-06-03 23:05:58 följande:
    Skumt att det blivit "antrekå" på svenska..undrar varför
    Genom människors okunskap i franskt uttal, men det får man inte säga här, för då är man en översittare. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Apple user since 1987
  • EFI
    infragilis skrev 2011-06-04 01:23:46 följande:
    Solig

Må(n)tå(n), typ. Parenteserna indikerar att n-ljudet bara snuddas vid eller vad man ska säga.
    En mycket mysig stad för övrigt. Varit där när de har sin citronfestival?
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-04 09:24:47 följande:
    Hmm men jag tror inte och bryr mig föga om EFI  (?) skulle se ner på mig . Men det vore roligt att höra teorin om hur man uttalar ett ord skulle vara ett fattigdomsbevis .

( Jag har förövrigt inte sagt hur jag uttalar ordet OCH jag är enormt långt ifrån fattig )

Så kan jag inte få höra din teori ! Det vore såååå uppfriskande !!

Att det rörde sig om intellektuell fattigdom utgick jag ifrån att alla kunde förstå utan särskild förklaring, men ack vad jag bedrog mig.
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-04 09:28:39 följande:
    Åh jag tycker du är fantastisk ! Förklara !

Du är som de där högstadietjejerna som rökte på skolgården och muckade med allt och alla med en och annan supporter

På den nivån ligger din argumentationsteknik ... fortfarande .
    Jag förstår att personangrepp blir det sista halmstrået att gripa, när man inte har sakliga argument att komma med, men det blir ganska pinsamt i längden att hålla på så där...
    Apple user since 1987
  • EFI
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-06-04 10:06:30 följande:
    Sedan tycker jag det är helt otroligt hur en sådan här tråd kan anta en sådan fientlig ton!
    Ett namn på en köttbit!
    Det förvånar mig också, men jag antar att mångas mindervärdeskomplex gör sig gällande när man minst anar det...
    Apple user since 1987
  • EFI
    Hillbillie skrev 2011-06-04 10:06:59 följande:
    Utan att lägga mig i den övriga diskussionen, så kan jag inte låta bli att kommentera (när vi nu snackar om "okunskapens högborg"), att det ser bättre ut att stava "etablissemang" rätt.....
    Jo det kan jag tro, men i mitt fall handlar det om felskrivning, och inte felstavning. Dessvärre finns det ingen redigerafunktion, för då hade du inte hittat något. Letar du riktigt noga så har säkert även konjunktioner och annat fallit bort. Det händer ofta i brådskan, men som sagt finns det ingen funktion som låter en rätta till detta.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Nightswimmer skrev 2011-06-04 10:25:11 följande:

Men i Italien säger man väl ändå inte ens lasagne, utan lasagna? På svenska är uttalet helt korrekt [lassanj].

För att svara på TS fråga så använder jag den svenska uttalsvarianten antrekå, förutom när jag pratar med min mamma som är en löjlig besserwisser och drar upp en lång diskussion som jag inte säger antrekott.

När jag pratar om bratwurst på svenska använder jag såklart det svenskanpassade uttalet [worst] medan jag när jag pratar tyska säger mer som [wooscht].

Det var intressant, då man inte ens i Sachsen uttalar wurst [wooscht] var har du varit? Hochdeutsch är det i alla fall inte.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Dorian Ertymexx skrev 2011-06-04 16:56:54 följande:
    Jasså? Jag undrar hur många som kan uttala gulyás korrekt.
    Säkert en hel hög med ungrare. Glad
    Apple user since 1987
  • EFI
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-04 14:44:12 följande:
    #453 Jag reagerade också på det... Det enda uttal jag hört i Tyskland är just wurst, precis som det stavas och uttalas på skånska
    När man skojar på tyska så kan man säga att das ist mir wurst och då använder man ett snarlikt sätt att uttala ordet (i vissa dialekter [du kan ju även kika på användandet av net, nit och gel när det gäller nicht wahr]). När det dock handlar om korv, så är det bara wurst som gäller. Glad
    Apple user since 1987
  • EFI
    Dorian Ertymexx skrev 2011-06-04 17:10:53 följande:
    Är man medvetslös, och därmed snyltar på samhället, ska man heller inte äta/ha dropp!!!!
    Haha, har du gått och blivit högerpartist Dorian?
    Apple user since 1987
  • EFI
    Dominant skrev 2011-06-04 17:24:50 följande:
    Tydligen är det du som inte vet vad det heter då det stavas entrecote på svenska, inte entrecôte.

Se SAOL eller NE.
    Hur var det med hyperkorrektionen?! Flört
    Apple user since 1987
  • EFI

Många har intressant nog nämnt SAOL och precis som sig bör, så förordar även de att t:et på slutet skall uttalas, men nämner även variantformen (eller den försvenskade versionen) utan t på slutet.

Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-05 08:37:21 följande:
    Ditt mindrevärdskomplex menar du . För det är du som drar slutsatser om folks intellekt pga hur de uttalar en köttbit ...
    Ingen annan .
    Inte alls, att du svarar är däremot ett givet kvitto på att du kände dig träffad. Jag har inte dragit några slutsatser om någons intellekt, däremot frånvaron av bildning och hade du bemödat dig med att läsa innantill från början, så hade även du kunnat konstatera att mitt missnöje i synnerhet riktade sig till de som jobbar i restaurangbranschen. Men naturligtvis var du där som en ettrig fluga kring en sockerbit och tog allt jag skrev personligt, och genast har vi en storm i ett vattenglas...
    Apple user since 1987
  • EFI
    TheCoopers skrev 2011-06-05 11:43:30 följande:
    Fast där har du fel käre EFI  . Jag uttalar det helt enligt SAOL men det betyder INTE att jag tycker att alla som inte gör det är lägre stående varelser . Jag bryr mig föga om hur folk uttalar maträtter . Finns mycket annat att hetsa upp sig för .
    Däremot kräks jag på människor som leker besserwisser .... därför reagerade jag på det du skrev .

Det är löjligt och ganska bajsnödigt att vara som du är .
    Verkligen imponerande bildspråk du har, jag får genast flashbacks från när jag gick på dagis för 30 år sedan... Jag vet inte om du har tillgång till någon annan text än den jag skrivit här i forumet, för jag kan inte se att jag skrivit något om "lägre stående varelser", men som man känner sig själv känner man andra... I övrigt måste du helt ha missat att den här tråden handlar om just uttalet av ordet entrecôte, så att kalla de som diskuterar detta för besserwissrar är bara tramsigt. Om du irriterar dig så till den milda grad, och bryr dig så lite som du säger om dessa företeelser, så förstår jag inte varför du klev in i den här tråden från början?! Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det i vanlig FL-anda skulle bli både meningsfulla och mindre meningsfulla angreppsvinklar i förhållande till topic. Att du dessutom kör personangrepp i varje inlägg förstår jag inte. Är det ett desperat försök att växa som människa? Om så skulle vara fallet så lovar jag dig att det finns bättre metoder...
    Apple user since 1987
  • EFI
    violatricolor skrev 2011-06-10 00:25:29 följande:
    Det är tackvare dig tror jag eftersom du håller en så nedlåtande ton. Tack och lov att vi är så olika att jag inte måste sitta med dig på en golfklubb och höra hur du beklagar dig över att servitriserna har antagit det mest använda av de två alternativa uttalen enligt SAOL. Vilket århundrade lever du i?
    Jag får nästan fråga detsamma. Om du inte är medveten om vad som räknas till corporate bullshit i olika branscher så må det vara hänt, men att tycka att kök- och restaurangpersonal inte skall kunna sitt arbetsspråk är för mig riktigt främmande. Vem har föresten nämnt servitriser? Om du sen tror att jag jämnt och ständigt går på golfklubbar och äter har du också mycket fel, men jag tog exemplet eftersom både stämning och priser brukar göra ansats till att det skall vara flott. Då tycker inte jag att det är för mycket begärt att man kan förvänta även en viss stringens beträffande själva restaurangkulturen. 

Att uppfatta min kritik som nedlåtande säger i det här fallet mer om den som uppfattar det så, än vad avsikten varit i det jag skrivit. Jag kan inte ständigt gissa mig till hur lättkränkta alla FL-människor är, men börjar ju förstå att det inte skall mycket till. Därför står jag utan skam fast vid varje ord jag skrev. Gillar du inte det så får det stå dig fritt...
    Apple user since 1987
  • EFI
    poirot skrev 2011-06-10 06:01:56 följande:
    Vad äter du på för golfklubbar egentligen? Jag äter gärna på golfklubbar av just den orsaken att det är billigt, avslappnat och maten brukar vara god.  Och så länge de kan tillaga maten får de uttala den hur de vill tycker jag, speciellt om de använder ett etablerat uttal i landet de bor i. Jag försöker inte tala franska när jag är i Sverige, för mig låter det bara krystat att försöka härma originaluttalet även om jag självklart vet vad det är. 

Är det någon som har påstått sig kränkt förresten? För du är medveten om att deet inte är samma sak att uppfatta någon som nedlåtande och att kränkas av denne? 
    Eftersom exemplet i den här tråden har med just entrecôte att göra, så kan det ju inte komma som en överaskning att mitt senaste besök på en golfklubb inkluderade just denna typ av kött. Glad Jag är föresten inte någon särskilt frekvent gäst på just golfklubbar, då jag själv inte spelar golf. Att det skulle vara billigt och avslappnat kan jag inte hålla med om, mer än möjligtvis det sista. Golfklubben jag särskilt tänkte på den här tråden, räknas till en av Europas bästa och har en mycket elegant restaurangdel.

Som du själv säger så behöver man inte nödvändigtvis redogöra för sin sinnesstämning för att kunna ge uttryck för den. För många, uppfattas allt som känns vara över huvudet på dem, som nedlåtande. Detta brukar spegla eget mindervärdeskomplex och har inte alltid med andras kommunikation att göra. Jag har själv sett människor gå igång på egna frågor om andras ubildningsnivå eller sysselsättning, trots att de tillfrågade svarat helt normalt. Jag kan inte helt redogöra för företeelsen, men vet att den är vitt utbredd i vårt avlånga land och troligtvis bottnar i Jantelagstraditionen.
    Apple user since 1987
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?