4-åring som bajsar på sig...
hej,
Jag har en son som blev 4 år i april. Han har varit utan blöja sedan i juli förra året både på dag och natt. Den första månaden var det en del olyckor men därefter var det bara nån enstaka gång. På natten är han nästan alltid torr, ca 1 ggr per månad kissar han på natten i sängen. Sedan i julas ungefär har det däremot varit många bajsolyckor. Sista månande har det varit uppemot 2 ggr per dag. Även fast det varit lugnare sista veckan. Det har inte varit en enda olycka sedan förra helgen. När det händer kommer han och säger att det har skett en olycka och han verkar inte skämmas över det. Han har också en vana att försöka hålla sig när han blir kissnödig vilket medför att oftast kommer det en liten skvätt i kalsongerna innan han verkligen går på toa. Detta medför att vi byter kläder kanska 4 ggr per dag. Jag kan tillägga att han förefaller vare sig vara förstoppad eller lös i magen utan han bajsar 1-2 ggr per dag och med mina lekmanna ögon skulle jag säga att själva konsistensen mm ser bra ut.
Är detta vanligt beteende eller ska jag vara orolig? Nånstans läste jag att bajsolyckor ska man ta på allvar, att det är ett tecken på ngt. Stämmer det? Dock verkar han tillfreds i övrigt bortsett från att det sedan i julas är en ny pojke hos hans dagmamma som bråkar med honom. Det är dock inte värre än att han tycker att det är ok att gå till dagmamman. Vissa dagar är han lite skeptisk till att gå dit men så har det alltid varit. PÅ sistone har han varit nöjd. Dagmamman gör vad hon kan och vi har försökt prata med den andra pojkens föräldrar men utan resultat. Nu hör det till saken att min son ska sluta hos sin dagmamma den 30 juni för att börja dagis (vi ska flytta). Det har också varit stressigt i familjen sista halvåret då vi hållit på med bygge av det nya huset samt försäljning av det gamla. Kanske det har med detta att göra?
Hur kan vi hjälpa honom? Jag oroar mig för att detta är hans sätt att be om hjälp trots att han annars verkar må bra? Jag är också orolig att barnen på det nya dagiset ska börja reta honom för detta.
tacksam för svar