• garib

barnkläder på kappahl

Är det bara jag som tycker  barnkläderna på kappahl är jättefula,speciellt klänningar,tunikor.Hemska mönster och material.

• Svar på tråden barnkläder på kappahl
  • älskarlivet81
    brünnhilde skrev 2011-06-03 10:25:36 följande:
    Jo, det är mest det sexualiserade som gör att jag stör mig så mycket, men också alla kemikalier och gifter, och vem som syr kläderna.
    Sexualiserade? För att man klär sin dotter i klänning? Eller har jag missat något?
  • brünnhilde
    älskarlivet81 skrev 2011-06-03 10:26:39 följande:
    Sexualiserade? För att man klär sin dotter i klänning? Eller har jag missat något?
    För att jag som mamma till en pojke inte hittar något annat än blåa, gråa och svarta  kläder, spindelmannen och flames på Kappahl. Sådana kläder kommer aldrig att inköpas här - vil gillar färg och kläder som ser ut som barnkläder. Sedan gör andra som de vill.
  • älskarlivet81
    brünnhilde skrev 2011-06-03 10:29:36 följande:
    För att jag som mamma till en pojke inte hittar något annat än blåa, gråa och svarta  kläder, spindelmannen och flames på Kappahl. Sådana kläder kommer aldrig att inköpas här - vil gillar färg och kläder som ser ut som barnkläder. Sedan gör andra som de vill.
    Ja, jag tycker också "pojkkläder" är tråkigare än flickkläder. Däremot köper vi på både pojk- och flickavdelningen till vår dotter. Men jag anser att man kan leka lika bra i klännignar som byxor faktiskt.
  • Amlin
    brünnhilde skrev 2011-06-03 10:25:36 följande:
    Jo, det är mest det sexualiserade som gör att jag stör mig så mycket, men också alla kemikalier och gifter, och vem som syr kläderna.
    Ja vill man vara på den säkra sidan får man ju verkligen leta runt lite. Många stora kedjor ser ju vinstmöjligheten i tex rättvismärkt och ekologiskt så det finns ju ofta någon serie där med. (För inte tror jag att de har sådana märken pga ren och skär godhet *ler*).

Men de sexualiserande kläderna har ökat lavinartat. När dottern föddes 08 såg avdelningarna inte alls ut som de gör idag. Nu har jag utvecklat en vana av att inte kunna handla barnkläder utan att komentera för personalen hur osmidigt det är att de sorterat upp kill och tjejkläder på olika ställen. Man får ju springa som en idiot för att få ihop en uppsättning kläder som går att leka i. Jeans på killavdelningen,  tröja från tjejernas... tillbaka och jämföra färger på killavdelningen och så en vända till till tjejernas när storlekarna var slut... blä.
    Fast det tycker jag gäller alla barnklädesbutiket.. förutom po.p kanske.
  • Amlin
    älskarlivet81 skrev 2011-06-03 10:26:39 följande:
    Klänning är väl inget fel i sig, det bror ju helt på hur den är skurnen. Men kolla tex på förra årets lindex short. Till killarna är shortens långa, till knäna ungefär, vida rymliga byxor man kan leka i och som är svala men ändå ger lite skydd mot solen. Till tjejerna är de så korta att de knappt täcker blöjan, de sitter tajt och liknar med hotpants. Vansinne om du frågar mig. Det kan ju inte vara skönt att sitta i en sandlåda med kläder som måste ta in sand i mängder och som inte alls skyddar mot sol. Dessutom finns det ingen anlednign för småflickor att vara så avklädda.

Vi har fått typ 4 sådana i present till dottern och de skuller jag inte vilja släppa ut henne i, det ser ju sjukt ut med 2-3 åringar i hotpants. Men de är bra att ha när hon går utan blöja hemma om det är varmt i lägenheten.
  • evil eye

Handlar inte heller barnkläderna på KappAhl, men deras regnbyxor är bra! Själv handlar jag mest på Lindex och Polarn och Pyret,  KappAhl och HM har inte många kläder som tilltalar mig. Men smaken är ju som baken....

• Amlin
    evil eye skrev 2011-06-03 10:42:33 följande:
    Handlar inte heller barnkläderna på KappAhl, men deras regnbyxor är bra! Själv handlar jag mest på Lindex och Polarn och Pyret,  KappAhl och HM har inte många kläder som tilltalar mig. Men smaken är ju som baken....

Så har det blivit för oss också, det var tvärt om 2008 när dottern föddes. Trist att de blivit så mycket sämre så snabbt. Men jag måste slå ett slag för KappAhls baskläder, de har oftare tex vävda ränder i sina baströjor och de håller mycket bättre i tvätten än lindex (ofta tryckta) t-shirts brukar göra tycker jag.

• älskarlivet81
    Amlin skrev 2011-06-03 10:38:14 följande:
    Klänning är väl inget fel i sig, det bror ju helt på hur den är skurnen. Men kolla tex på förra årets lindex short. Till killarna är shortens långa, till knäna ungefär, vida rymliga byxor man kan leka i och som är svala men ändå ger lite skydd mot solen. Till tjejerna är de så korta att de knappt täcker blöjan, de sitter tajt och liknar med hotpants. Vansinne om du frågar mig. Det kan ju inte vara skönt att sitta i en sandlåda med kläder som måste ta in sand i mängder och som inte alls skyddar mot sol. Dessutom finns det ingen anlednign för småflickor att vara så avklädda.

Vi har fått typ 4 sådana i present till dottern och de skuller jag inte vilja släppa ut henne i, det ser ju sjukt ut med 2-3 åringar i hotpants. Men de är bra att ha när hon går utan blöja hemma om det är varmt i lägenheten.
    Jag har inte handlat shorts på Lindex, eller jo gjorde ju faktiskt det förra veckan. Men då tog jag ett par som jag faktiskt tror var "pojkshorts", men de var coola. Sen köpte vi ett par när vi var i USA men tog då från pojkavdelningen också, då de på flickavdelnignen var så gräsliga.
  • Indianica

Dottern som är sju år har börjat vilja ha "coola" kläder och då är Kapp Ahl perfekt. Men jag köper bara bomullskläder, visste inte att det fanns annat? Sedan tycker jag de har t ex bra bast-shirts, särskilt Kax. Sköna och till bra pris. Samma sak med jeansen, sonen vill ha "coola" jeans och där är Kapp Ahl faktiskt bra, för de är hållbara och kostar inte 7-800 kr som andra märken kan göra

• brünnhilde
    Indianica skrev 2011-06-07 13:36:29 följande:
    Dottern som är sju år har börjat vilja ha "coola" kläder och då är Kapp Ahl perfekt. Men jag köper bara bomullskläder, visste inte att det fanns annat? Sedan tycker jag de har t ex bra bast-shirts, särskilt Kax. Sköna och till bra pris. Samma sak med jeansen, sonen vill ha "coola" jeans och där är Kapp Ahl faktiskt bra, för de är hållbara och kostar inte 7-800 kr som andra märken kan göra
    Tradera!
  • MammaTillOliver

jag gillar inte heller kappahl men nu har dom fått in jättefina bodys inför sommaren som ja köpte o ett par beiga shorts =)

annars handlar vi på HM o lindex bara...

Oliver 24/1-2011
  • Indianica
    brünnhilde skrev 2011-06-07 22:54:37 följande:
    Tradera!
    Japp, handlar där också!
  • augustisten
    brünnhilde skrev 2011-06-03 10:29:36 följande:
    Fast just Kapp Ahl har ju fina färgglada unisextröjor som man får 3 för 2. Till och med rosa, röda, blommiga och lila utan puffärm (vilket är nästan omöjligt att hitta annars).

I övrigt är deras sortiment ganska dåligt men på t-shirts och tröjor slår de de flesta andra kedjor med hästlängder - tom pop och andra där puffärmen numera härskar på allt i "flickiga" färger.

Skulle väl vara Villervalla som är bättre - men då är det också en helt annan prisklass...
  • fab

Tycker att Kappahls babysortiment Newbie är fantastiskt fint. Men det kanske ändrar sig uppåt i åldrarna.

• älskarlivet81
    augustisten skrev 2011-06-10 11:43:29 följande:
    Fast just Kapp Ahl har ju fina färgglada unisextröjor som man får 3 för 2. Till och med rosa, röda, blommiga och lila utan puffärm (vilket är nästan omöjligt att hitta annars).

I övrigt är deras sortiment ganska dåligt men på t-shirts och tröjor slår de de flesta andra kedjor med hästlängder - tom pop och andra där puffärmen numera härskar på allt i "flickiga" färger.

Skulle väl vara Villervalla som är bättre - men då är det också en helt annan prisklass...
    Ang ett annat märke som är fantastiskt, så är det ju Me&I!
  • brünnhilde
    augustisten skrev 2011-06-10 11:43:29 följande:

Rent miljömässigt är jag dock skeptiskt till att det är så bra ....

Villervalla prisklass jämnar ut sig på tradera!
  • augustisten
    brünnhilde skrev 2011-06-10 12:41:44 följande:
    Rent miljömässigt är jag dock skeptiskt till att det är så bra ....

Villervalla prisklass jämnar ut sig på tradera!

Nej, jämfört med begagnat är det ju kasst miljömässigt - men jämför man nya kläder är det ju tyvärr svårt att säga om det är någon skillnad mellan billigt och dyrt. Det hänger ju inte alltid ihop.

Och ibland hittar man inget begagnat just när man behöver... eller har inte haft framförhållning helt enkelt (gäller mig ibland i vilket fall) och då tycker jag att just de här tröjorna är ett ganska bra och färgglatt alternativ

• Dr Mupp

Det finns riktiga guldkorn där, precis som i alla andra butiker och så finns det bottennapp. Kaks baströjor är kanonbra. De har en hel fina klännigar och tunnikor som dottern gillar.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden barnkläder på kappahl