• Scarlett

Vilket straff skulle du välja?

Det har skrivits så mycket om "bestraffningar" av barn på sista tiden. Jag har funderat en hel del på det och i min värld så borde man inte behöva straffa barn alls, men tydligen är det inte så för alla.

Men om jag nu vore barn igen så kan jag helt ärligt säga att jag skulle föredra ett par daskar i stjärten före att få utegångsförbud, indragen veckopeng, behöva stå i naughty spot eller vad det nu kan handla om. Då är det liksom snabbt över i alla fall.

Vad skulle du välja, om du vore tvungen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket straff skulle du välja?
  • lillamor2011

Det beror på vad barnet har gjort. 
    Har barnet tex druckit sig berusad och blivit omhändertagen skulle jag ge utegångsförbud minst en månad och dra in månadspengen men det straffet skulle barnet få även om det "bara" är berusat. Samma med rökning och droger. Här skulle jag direkt kalla in högre insatser för att påvisa allvaret.
    Smäller barnet i dörrar skulle jag ta bort dörren till barnets rum.
    Misshandla barnet skulle jag aldrig göra så smisk går absolut bort. Det är olagligt.
    Jag tror också att det är viktigt att prata med barnet och inte bara dela ut straff och visa att handling ger konsekvens.

• vittra

Smisk är olagligt och alltså absolut ingenting jag skulle välja oavsett vilket.

Men sedan beror det ju på vilken ålder jag var i vid strafftillfället. Tycker jag.
    Men jag skulle generellt gladeligen städa hela huset framför att tappa alla pengarna eller få utegångsförbud

Jag tror vissa missuppfattar frågan?

• SilverLadyG

Jag valde som liten alltid smisk på stjärten. Jag fick välja att stå på en matta i 2 timmar eller få smisk, valde alltid smisk eftersom då var det över och jag fick börja leka. Brorsan valde alltid mattan.
    Och nej min mamma har aldrig varit våldsam eller något sånt och tyckte att hon gjorde alltid klart för oss varför vi fick bestraffning före och efter. Min mamma är bäst!

• SilverLadyG
    GreteP skrev 2011-06-04 12:30:12 följande:
    Jag valde som liten alltid smisk på stjärten. Jag fick välja att stå på en matta i 2 timmar eller få smisk, valde alltid smisk eftersom då var det över och jag fick börja leka. Brorsan valde alltid mattan.
    Och nej min mamma har aldrig varit våldsam eller något sånt och tyckte att hon gjorde alltid klart för oss varför vi fick bestraffning före och efter. Min mamma är bäst!
    Ok enda tills jag blev ca 11 år, sen fick jag straff som utgångsförbud, indragna pengar osv.
  • Scarlett

Jag menar såklart inte hur "ni vill straffa barn" utan vad ni själva skulle välja om ni var barn.

• Scarlett
    Sådär tänkte jag också, lika bra att få det överstökat liksom...
  • Thaleya

smisk om man ska tänka på vad som är värst just då.

men om man tänker lite längre så kan man ju undra vilka jävla föräldrar jag skulle ha om de smiskade mig, så det blir nog stanna hemma två helger istället.

• Thaleya
    Hur gammal är din mamma?
  • Plutteli
    Fick du smisk VAR hon ju våldsam.
Svar på tråden Vilket straff skulle du välja?