• Scarlett

Vilket straff skulle du välja?

Det har skrivits så mycket om "bestraffningar" av barn på sista tiden. Jag har funderat en hel del på det och i min värld så borde man inte behöva straffa barn alls, men tydligen är det inte så för alla.

Men om jag nu vore barn igen så kan jag helt ärligt säga att jag skulle föredra ett par daskar i stjärten före att få utegångsförbud, indragen veckopeng, behöva stå i naughty spot eller vad det nu kan handla om. Då är det liksom snabbt över i alla fall.

Vad skulle du välja, om du vore tvungen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket straff skulle du välja?
  • Plutteli

Jag hade inte valt nått av de sakerna faktiskt... jag hade föredragit att få gå till mitt rum och stanna där under en längre period. (Det var f.ö uteslutande vad jag valde när jag var barn även om jag fick annan bestraffning också från mina föräldrar varav mycket av det finns i din lista)

• xXxFrejaxXx

Jag fick också smisk, fast med rottingen ( sån man dammar mattor med ) Jag lider inte av det idag och jag lärde mig att lyssna på vad mamma och pappa sa. Stanna inne hade nog inte bitit på mig då det var vad jag föredrog och städa fick man göra ändå,  skamvrån provades men efteråt va man direkt tillbaka och gjorde hyss.
    Det jag lider av idag och fortfarande mår dåligt av var verbal utskällning. Jag mår illa när folk skäller på mig eller läser lusen av mig. Så det kommer jag nog vara väldigt, väldigt försiktig med med mina barn.. Ser inget fel i att (om man blir riktigt rädd tex om barnet är påväg att rusa ut i gatan -gud förbjude- så skulle jag ta mitt barn i örat och verkligen visa dem att jag blivit rädd.) Det fick mig att tänka till när jag va liten iaf, när jag såg mamma ledsen eller livrädd. Men det är ju det SISTA allternativet.
    Utegångsförbud kommer nog vara mitt "bestraffningssätt"

• Lady Bird
    xXxFrejaxXx skrev 2011-06-04 14:38:30 följande:
    Jag fick också smisk, fast med rottingen ( sån man dammar mattor med ) Jag lider inte av det idag och jag lärde mig att lyssna på vad mamma och pappa sa. Stanna inne hade nog inte bitit på mig då det var vad jag föredrog och städa fick man göra ändå,  skamvrån provades men efteråt va man direkt tillbaka och gjorde hyss.
    Det jag lider av idag och fortfarande mår dåligt av var verbal utskällning. Jag mår illa när folk skäller på mig eller läser lusen av mig. Så det kommer jag nog vara väldigt, väldigt försiktig med med mina barn.. Ser inget fel i att (om man blir riktigt rädd tex om barnet är påväg att rusa ut i gatan -gud förbjude- så skulle jag ta mitt barn i örat och verkligen visa dem att jag blivit rädd.) Det fick mig att tänka till när jag va liten iaf, när jag såg mamma ledsen eller livrädd. Men det är ju det SISTA allternativet.
    Utegångsförbud kommer nog vara mitt "bestraffningssätt"
    Jag hatar också när någon höjer rösten mot mig. Fick väl höra ganska mycket när jag var liten. Tror jag skulle "föredra" smisk.
  • SjälvaJag

har väl råkat ut för allt utaom det sistnämnda.

Det som kändes minst jobbigt var väl städningen så jag röstade på det. Hade hellre bara haft sådana straff, resten är kränkande.

• Lady Bird

Jag fick smisk när jag var liten, oftast bara nån dask utanpå byxorna, men en gång hade jag varit riktigt förskräcklig mot min mamma. Då ringde hon pappa på jobbet och berättade och så sa hon "vänta bara till pappa kommer hem, då ska du få smisk". Jag grät och bad att få slippa men hon bara sade "vänta du". Det tog flera timmar innan han kom hem och när dörren öppnades var jag så rädd att jag kissade i byxorna. Då blev mamma ännu argare, hon trodde nog att jag gjorde det med flit, så när pappa dragit ner mig i källaren för att ge mig smisk tog hon fram blöjor som jag fick ha på mig efteråt. Det var den hemskaste dagen i mitt liv. Skammen, väntan, göra på sig, ha blöja. Usch! Och min snälla pappa som pllötsligt skulle komma hem och straffa mig.

• Inima

Utegångsförbud eller indragenmånadspeng är de ända som för mig inte låter som kränkningar.

• Plutteli
    Lady Bird skrev 2011-06-04 15:51:18 följande:
    Jag fick smisk när jag var liten, oftast bara nån dask utanpå byxorna, men en gång hade jag varit riktigt förskräcklig mot min mamma. Då ringde hon pappa på jobbet och berättade och så sa hon "vänta bara till pappa kommer hem, då ska du få smisk". Jag grät och bad att få slippa men hon bara sade "vänta du". Det tog flera timmar innan han kom hem och när dörren öppnades var jag så rädd att jag kissade i byxorna. Då blev mamma ännu argare, hon trodde nog att jag gjorde det med flit, så när pappa dragit ner mig i källaren för att ge mig smisk tog hon fram blöjor som jag fick ha på mig efteråt. Det var den hemskaste dagen i mitt liv. Skammen, väntan, göra på sig, ha blöja. Usch! Och min snälla pappa som pllötsligt skulle komma hem och straffa mig.
    Den körde min mamma också med "vänta du bara tills pappa för höra detta".... fast för mig skedde det fler än en gång, jag kan utan problem minnas ångesten när jag var på mitt rum och hörde hans steg i trappan...fy faaan alltså!
  • Lady Bird
    Plutteli skrev 2011-06-04 16:27:31 följande:
    Den körde min mamma också med "vänta du bara tills pappa för höra detta".... fast för mig skedde det fler än en gång, jag kan utan problem minnas ångesten när jag var på mitt rum och hörde hans steg i trappan...fy faaan alltså!
    Det var hemskt! Han hade ju inte ens med saken att göra, det var bara för att jag skulle skämmas ännu mer. Stackars dig. Får jag fråga hur gammal du är? (Jag är 40.)
  • vivianne

Skamstraff och spöstraff har vi som samhälle övergivit sedan många år. Så nej, jag vill inte själv bli slagen eller offentligt utskälld/förlöjligad. Tänker inte utsätta mina barn för det heller. Fast skälla på tu man hand har jag väl gjort...

Indragna "förmåner" såsom månadspeng känns nog mest OK i listan ovan. För lite äldre barn som fattar sambandet mellan det oönskade beteendet och att månadspengen uteblir ett tag därefter.

Svar på tråden Vilket straff skulle du välja?