Inlägg från: hopparmamma |Visa alla inlägg
  • hopparmamma

    Vaginal förlossning eller kejsarsnitt i v. 29-30?

    Min son höll på att komma i vecka 30+4 och enligt de läkarna så skulle det bli snitt om de inte fick stopp på värkarna. De menade att det är för påfrestande för så pass små med en vaginal förlossning så det är bättre att ta ut dem via snitt. Har dock ingen aning om det är någon generell inställning man har inom vården eller om det kan skilja sig åt mellan sjukhus. Jag var inne på Danderyd.

  • hopparmamma
    Frila2 skrev 2011-06-05 18:25:20 följande:
    Det beror på varför barnet föds så tidigt. Om barnet kommer pga att man öppnat sig och värkarna är igång så är det inga problem att föda vaginalt. Om det är av andra orsaker, tex att mamman inte mår bra eller att barnet inte mår bra och måste ut brukar det bli snitt eftersom en igångsättning i det läget inte är helt optimal. Barn som föds så tidigt är ju inte lika starka som ett fullgånget barn och "hjälper" inte till på vägen ut på samma sätt.
    Min dotter föddes i v 28+4 med snitt. Jag hade havandeskapsförgiftning och var väldigt sjuk och dottern påverkad.

    Lycka till!
    Jag hade värkar och var öppen ca 3 cm men i övrigt frisk så det stämmer nog inte alltid. Det var inte tal om att barnet skulle födas vaginalt utan det var snitt som gällde om det inte blev stopp på värkarna. Och anledningen var att barnet var alldeles för litet för att må bra av en vaginal förlossning.
  • hopparmamma

    TS: Det blev sängläge på sjukhus i 6 veckor, sedan planerat snitt i vecka 38 så det blev ingen prematur alls för min del. Vilket jag är väldigt tacksam  över såklart.

    Tror vi kan dra slutsatsen att de verkar ha olika rutiner på olika sjukhus så du får helt enkelt fråga i Uppsala och ditt hemortssjukhus så du vet vad som gäller för just dig.

Svar på tråden Vaginal förlossning eller kejsarsnitt i v. 29-30?