• Anonym (matte till Ludde)

Trodde min hunds mage skulle spricka!!

Kan en valp på åtta månader äta ihjäl sig? Har sen en tid världens goaste golden valp! Han älskar mat och äter exakt allt! Han länsar skålen på några minuter. Sen går han runt och gnyr och vill ha mera. Igår kväll hade vi kalas. Vi satt ute och hade två tårtor inne. Jag ställde dem på bänken för att gå ut med andra saker. Ludde var då utomhus. Men hur än det var så lyckades han smita in! Och rusat in i köket och när jag ska hämta tårtorna finner jag honom sittandes på golvet i en hög av tårtrester...! Han hade lyckats få ner dem på något vis fråga mig inte hur! Och helt enkelt gluffsat i sig hela alltet! Till saken hör att han hade fått mat rätt nyligen så han borde ha varit mätt!  Han hann äta nästan all tårtan också! Efteråt la han sig på sin bädd och var allmänt jätte slö. Efter att gästerna gått hem och jag satt mig i soffan kom han och la sig nedanför mig. Jag klappade honom såklart och sen la jag mig på golvet med honom. Kände då på hans mage och den var verkligen stenhård!! Dessutom mullrade det som tusan. Då jag masserade honom gnydde han lite. Tänkte att snart spricker han ju!! Gav honom vatten och sen tog jag ut honom i skogen!  Men dock utan resultat. Men i morse vid fyra tiden kom han så in till mitt sovrum och gnydde och ville ut. Jag drog på mig kläder och gick iväg ut! Och jösses sånt lass han fick ur sig!! Lillvovvsen min måste ha varit smockfull! Nu till min fråga är det nån här som vet om en hundvalp kan äta ihjäl sig? Och hur stora mängder tål de egentligen? Är det normalt att de äter tills de är proppfylld i magen??

• Svar på tråden Trodde min hunds mage skulle spricka!!
  • Lindreas

Fredsduva, visst gör jag också fel, absolut, jag är inte felfri. Men jag förstår inte varför man inte ringer vårdpersonal, vare sig det är djur eller barn som är sjuka!

• MammaTillMaja
    beccagranen skrev 2011-06-07 07:39:49 följande:
    Normalt sett så kräks dom upp maten, om det blir för mycket. Precis som människor så blir dom illamående och slöa. Det som kan hända är att inre orgon blir påfrestade och hundar löper stor risk för tarmvred. Jag hade gjort precis som ts, avvaktat- gått en promenad- gett vatten och låtint hunden vila. Man känner själv av när det inte står rätt till, tro tusan att hunden var slö och trött av all den maten. Valpar blir över lag alltid uppsvälda och hårda kring magen när dom har ätit.

TS jag tycker att du nu ska låta hunden gå på fastande mage till eftermiddag, ha endast vatten framme under dagen. Sedan så ska du portionera ut måltiderna efter rekomendation för hundens ras och ålder, och håll dig till det. Många valpar känner inte när det räcker, mättnaden kommer efter ca en halvtimme. Låt honom ha tuggben om han vill ha mer.
    Äter hunden torrfoder så kan dom i princip inte kräkas upp det då torrfodret absorberar all vätska och sväller ytterligare. Tro mig, min tik satte i sig 34 dl torrkulor, hon såg ut som en spärrballong och veterinären ordinerade endast lugna promenader samt strikt med vatten. Iofs hade jag själv sett att veterinären gav kräkmedel, men inte det..
  • Anonym

De kan ju få magomvridning och dö av det i värsta fall. Eller av att det som de äter är giftigt, t.ex choklad. Nu har det ju redan hänt, men var försiktig i framtiden. Min hund har lyckats med det flera gånger eftersom han lärde sig öppna skåpen, och det var mindre trevligt. Han har haft tur som inte fått allvarliga problem pga det.

Ju fler gånger detta händer, desto större risk för magomvridning.

Idag är min "lill" valp återigen sitt gamla jag. Dock har jag inte gett honom mat ännu. Han ska få senare men han kan ju inte enbart äta...  även om han vill mitt lilla matvrak. NU hålls allt gömt. Fast han är riktigt "duktig" på att hitta. Får gömma sånt han inte ska ha högst upp annars är han där. ;)

• Anonym
    Anonym (matte till Ludde) skrev 2011-06-07 14:42:37 följande:
    Idag är min "lill" valp återigen sitt gamla jag. Dock har jag inte gett honom mat ännu. Han ska få senare men han kan ju inte enbart äta...  även om han vill mitt lilla matvrak. NU hålls allt gömt. Fast han är riktigt "duktig" på att hitta. Får gömma sånt han inte ska ha högst upp annars är han där. ;)
    Så är det att ha retrievers.
  • Miew

Anonym skrev 2011-06-07 14:43:38 följande:
    Så är det att ha retrievers.
    Japp, jag har 3 labradorer som mer än gärna äter allt de kommer över. Grannen har fått lägga galler över komposten då den ena tyckte att det luktade mumsigt där...
    Sen igår försvann en tårta, dottern fyllde 2 år. Samma matvrak har lyckats smälla i sig en aladdinask också förra året.
    Dock är hennes bror värre då han åt upp gipsväggen och plastmattan hemma hos sig.
    Vi kallar henne avfallskvarn och måste hålla ALLT gömt, hon går gärna och puttar på barnen för att se om de tappar något gott Men hon är min "lilla" äslkling

Viggo & Gry & Veras mamma

Ja uppenbarligen har jag numera fått hem ett matvrak utan like hehe men underbar är han!  Vaknade i morse av en duns och tänkte att oj vad hände nu! Jodå den "lilla" hunden hade vält omkull en blomma som stod i ett hörn och satt mitt i jorden och viftade på svansen... hm välkommen i valpvärlden matte eller? Klumpfotig och matvrak här blir det hålla i grejjerna och maten :) Men i gengäld oerhört tillgiven och underbar. Men så är jag partiskt ocksåCool

FÖRLÅT! jag glömde ju att tacka för era svar. Tack mysiga ni som delar med er av era erfarenheter till mig! Blev genast lugnare inombords.
    Fick besök idag av en kompis med sin lilla bebis han vaktade bebisen hela tiden hihi. När hon somnade satt han brevid vagnen. Sen så fort hon vaknade så gick han dit igen och sen gick han och hämtade oss hihi gobubben min! Bådar gott inför framtiden då vi väntar vårt första barn nu :) Men självklart är ju lillvovven våran bebbe också Tungan ute

• rasajj

Ja, retrivrar kan verkligen ata allt!
    Aven saker som inte ar mat.. Sa tank pa det ocksa.

Jobbar pa vet. klinik och har sett hundar komma in med tv kontrollinkl. batterier som vi fick fiska upp.. , nylonstrumpbyxor som fastnat i tarmen.. Blojor, tamponger, bindor,choklad-med eller utan papper pa.., stenar, rostiga spikar, en mandel som fastnat i nasan, gras! Vi hade en hund som hade atit grasklipp fran pasen bakom grasklipparen, sakert hela pasen full. Mage och tarmar var fulla av gras.., olika leksaker inkl tuggben som fastnat i tarmen.

Bara for att det ar menat for hunden sa betyder inte det att det ar helt sakert och man kan lamna hunden utan uppsikt.

Lycka till med din valp.

• Miew
    rasajj skrev 2011-06-07 15:07:49 följande:
    Ja, retrivrar kan verkligen ata allt!
    Aven saker som inte ar mat.. Sa tank pa det ocksa.

Jobbar pa vet. klinik och har sett hundar komma in med tv kontrollinkl. batterier som vi fick fiska upp.. , nylonstrumpbyxor som fastnat i tarmen.. Blojor, tamponger, bindor,choklad-med eller utan papper pa.., stenar, rostiga spikar, en mandel som fastnat i nasan, gras! Vi hade en hund som hade atit grasklipp fran pasen bakom grasklipparen, sakert hela pasen full. Mage och tarmar var fulla av gras.., olika leksaker inkl tuggben som fastnat i tarmen.

Bara for att det ar menat for hunden sa betyder inte det att det ar helt sakert och man kan lamna hunden utan uppsikt.

Lycka till med din valp.
    Lägg till skor, barbiedockor, nappar, gipsväggar, nappflaskor, enormt goda bajsblöjor(blä), amningskupor, nyckelknippor, foppatofflor är tydligen också mums, pusselbitar, ett nintendo ds...
    Våra hundar har under 12 år ätit allt som går(och inte går) att äta.

Lycka till, för en del grejer tänker man "den där tuggar hon nog inte på" ofta får man fel på det...
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Anonym (A)

När mina förädrar hade sin första hund för en halv evighet sen så hade min farmor får. Dom var på besök hos farmor och hunden tog sig in i ladugården. Fick tag på en påse pellets som hon bet upp och dör stod hunden och åt sig mätt. Problemet är ju bara att det sväller i magen. Mina föräldrar bodde då i lägenhet, tre trappor upp. Och mitt i natten började hunden gnälla och ville ut. Hon tog sig ut genom dörren (olåst och hon kunde öppna själv). Och ner till själva ytterdörren. Sen vaknade mina förädrar. Och pappa gick ut. Men stackars hunden hade skitit hela vägen ner i trappen och pappa fick snällt torka.

• PrincessOfIce

Detta påminde mig om den verklighetsbaserade boken/filmen Marley och jag..

Han käkade precis allt.. rätt rolig film och bok.. också en retriever..
    Hoppas din lilla Hund mår tiptop trots för mycket tårta..

Haha oj oj så glupska de är våra älsklingar. Ja du mina tofflor jag hade under sängen har han också letat fram och den ena har han och bär runt på hela tiden och den andra har tydligen funkat som tuggleksak. Var ute i skogen idag med min buse och ja där började han såklart att äta mossa!! Mossa kan ju omöjligt vara gott men det var det tydligen. Sen kom vi hem och grannens son på tre år var och hälsade på. De gosade och lekte bra länge så det är full fart. Efter det lyckades Ludde offcourse att få upp dörren till förrådet där hans torrfoder står. Vi hörde dock dunsen då säcken vältes så vi hann på honom denna gång! Hade han fått sin vilja fram hade han gladeligen glupskat i sig hela säcken säkert... den som sa att det bara är att skaffa hund är inte ägare till min Ludde hihi. Jösses ska sätta hänglås på allt snart tror jag.

Jodå han mår bra idag.

Svar på tråden Trodde min hunds mage skulle spricka!!