• Anonym (matte till Ludde)

Trodde min hunds mage skulle spricka!!

Kan en valp på åtta månader äta ihjäl sig? Har sen en tid världens goaste golden valp! Han älskar mat och äter exakt allt! Han länsar skålen på några minuter. Sen går han runt och gnyr och vill ha mera. Igår kväll hade vi kalas. Vi satt ute och hade två tårtor inne. Jag ställde dem på bänken för att gå ut med andra saker. Ludde var då utomhus. Men hur än det var så lyckades han smita in! Och rusat in i köket och när jag ska hämta tårtorna finner jag honom sittandes på golvet i en hög av tårtrester...! Han hade lyckats få ner dem på något vis fråga mig inte hur! Och helt enkelt gluffsat i sig hela alltet! Till saken hör att han hade fått mat rätt nyligen så han borde ha varit mätt!  Han hann äta nästan all tårtan också! Efteråt la han sig på sin bädd och var allmänt jätte slö. Efter att gästerna gått hem och jag satt mig i soffan kom han och la sig nedanför mig. Jag klappade honom såklart och sen la jag mig på golvet med honom. Kände då på hans mage och den var verkligen stenhård!! Dessutom mullrade det som tusan. Då jag masserade honom gnydde han lite. Tänkte att snart spricker han ju!! Gav honom vatten och sen tog jag ut honom i skogen!  Men dock utan resultat. Men i morse vid fyra tiden kom han så in till mitt sovrum och gnydde och ville ut. Jag drog på mig kläder och gick iväg ut! Och jösses sånt lass han fick ur sig!! Lillvovvsen min måste ha varit smockfull! Nu till min fråga är det nån här som vet om en hundvalp kan äta ihjäl sig? Och hur stora mängder tål de egentligen? Är det normalt att de äter tills de är proppfylld i magen??

• Svar på tråden Trodde min hunds mage skulle spricka!!

Ingen som vet nåt??

• Anonym (Människa)

Med människor är det så att de kräks eller bajsar när de blir överfulla. Jag har ingen koll på hundar, men det känns som att det borde vara samma där.

• Vinxen

seriöst, det är ju DU som matar hunden, altså ditt ansvar. vad är det för ras? Min rotweiler år 3 ggr om dagen i början, bara för dom gnyr kan du ju inte ge den mera. Det finnsju riktlinjer för vad som är bra och inte. hade min hund ätit så mycke tårta hade jag ringt en veterinär dessutom!

• Lindreas

Ringde du inte veterinären?! Herregud, det hade varit det första jag gjort om min hund ätit två tårtor! Massor med grädde och annat som hundar INTE ska äta...

Han får mat efter vad som rekommenderades av uppfödaren. Han får INTE när han vill ha mera. Men fick han skulle han äta!
    Jag borde säkert ha ringt... Skäms men ville avvakta ett tag. Hade koll på honom under tiden tills jag la mig. Och det hade  jag tills han la sig i sin bädd och verkade bättre. Jag är ingen djurplågare...

• Vinxen
    Lindreas skrev 2011-06-06 23:12:44 följande:
    Ringde du inte veterinären?! Herregud, det hade varit det första jag gjort om min hund ätit två tårtor! Massor med grädde och annat som hundar INTE ska äta...
    Håller helt med dig! Vissa borde inte få ha djur.
  • Vinxen
    Anonym (matte till Ludde) skrev 2011-06-06 23:16:45 följande:
    Han får mat efter vad som rekommenderades av uppfödaren. Han får INTE när han vill ha mera. Men fick han skulle han äta!
    Jag borde säkert ha ringt... Skäms men ville avvakta ett tag. Hade koll på honom under tiden tills jag la mig. Och det hade  jag tills han la sig i sin bädd och verkade bättre. Jag är ingen djurplågare...
    Man avvaktar INTE när en valp äter 2 tårtor, hunden kunde dött knall fall och enligt mig är de djurplågeri!

Var in te enbart mitt beslut men jag gjorde fel! Men det betyder väl ändå inte att jag plågar min hund! Han är mitt allt... vilken tur att ingen annan gör misstag...

• Magda40

Min hund åt två kladdkakor en gång och det blev veterinären efter det. Kakaoförgiftning är inte att leka med men även socker + fett kan få en hund att må väldigt dåligt. Bäst att inte chansa!

• Evven

Känner igen det där. När min rottweiler/schäfer var liten valp åt hon först sin mat sen tryckte hon i sig stora vovvens mat och till råga på det kattmaten. Vi har 7 vuxna katter och 2 dubbelmatskålar (om du fattar vad jag menar) till dom. Så voffsingen vart redigt mätt och lite därtill. Såg ut ungefär som om hon hade valpar i magen trots sina 15 veckor. Hon låg och sov en bra stund innan hon behövde rastas ett flertal gånger innan det var som vanligt igen.

Vinxen: Kan inte läsa att ts ger honom mat varje gång han gnyr. Så finns väl ingen anledning att antyda att hon gör det.

Jag kan tänka mig att om man har en matglad valp så kan dom säkert äta tills dom är proppfulla, däremot är det inte så hälsosamt för dom. Äta ihjäl sig har jag svårt att tro. Och hur mycket dom tål vet jag inte, är nog inget man behöver spekulera i heller. Följ kostråd från vet eller läs på hundmatspåsarna så vet du hur mycket du bör ge honom för att det inte ska bli för mycket. Sen får man vara väldigt noga med att hålla undan övrig mat tills dom blir lite äldre. Nu kan jag ha mat stå framme som vivvarna når men dom tar inte iaf.

Svar på tråden Trodde min hunds mage skulle spricka!!