• Här och nu

Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?

Inspirerad från andra trådar. Det en del inte VILL lära sig är enligt min erfarenhet bla. att barn inte kan bara för att de vill, att metoder som verkar grymma mot vanliga barn kan hjälpa annorlunda barn mycket, att det för vissa barn inte hjälper ett dugg med fostran mot vissa beteenden mm. Ös på från era egna slasktrattar!

• Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?
  • Här och nu
    Pepparfrun skrev 2011-06-10 19:24:38 följande:
    Men snälla nån. Jag beskrev en situation. Om en person skriker på stan, så skiter jag i varför denne skriker. Jag går därifrån, oavsett om den har funktionsnedsättning, är full eller bara har dåligt beteende.

Jag bryr mig inte om att folk har funktionsnedsättningar. Jag lägger mig inte i att folk uppfostrar sina barn på ett visst sätt. Jag lägger mig inte i att en del inte vill umgås i grupp. Det är inte mina problem.
    Du nännde skrik i minst 3 inlägg. Kan ju va bra för dig att veta att alla inte kan rå för att de skriker.
  • Litet My
    Här och nu skrev 2011-06-10 19:32:20 följande:
    Precis, undrar jag med. Finns de med utv.störning som uppför sig bättre än vissa normalstörda.
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-10 19:31:17 följande:
    Bra att du kan svara lugnt i inläggen o att du får hjälp, men de flesta är inte rädda för de som har utv.störning o därför är det inget skäl att ha assistent, om det bara gäller att va för pratig eller så. Sen är det ju inte utv.störningen som skapat ditt problem, eftersom även sk. normalstörda kan va gåpåiga, ha svårt med respekt, blotta sig osv.
    Absolut, alla människor kan bete sig illa mot andra och alla påverkas olika av det också. Tyvärr påverkade det mig så att jag har varit livrädd för de som har en utvecklingsstörning som påminner om den som den där mannen hade.
    Precis som någon med flygrädsla långsamt måste möta den rädslan måste jag långsamt möta min rädsla för de personer som har en synbar utvecklingsstörning.

Jag tänkte att det kanske är enklast för mig att börja våga vara kring barn med utvecklingsstörning och arbeta mig uppåt.
  • Pepparfrun
    Här och nu skrev 2011-06-10 19:33:40 följande:
    Du nännde skrik i minst 3 inlägg. Kan ju va bra för dig att veta att alla inte kan rå för att de skriker.
    Fast jag struntar i det. Jag går därifrån ändå.

Skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag inte dömer dessa skrikande människor? Jag bryr mig bara inte.
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 19:40:54 följande:
    Absolut, alla människor kan bete sig illa mot andra och alla påverkas olika av det också. Tyvärr påverkade det mig så att jag har varit livrädd för de som har en utvecklingsstörning som påminner om den som den där mannen hade.
    Precis som någon med flygrädsla långsamt måste möta den rädslan måste jag långsamt möta min rädsla för de personer som har en synbar utvecklingsstörning.

Jag tänkte att det kanske är enklast för mig att börja våga vara kring barn med utvecklingsstörning och arbeta mig uppåt.
    Har du gått i terapi? För där borde du snabbt få hjälp med att koppla bort utv.störningen från din rädsla, pga. beteendet du är rädd för inte är unikt för dessa personer. Kan bara hoppas att du inte blir aggressiv om du träffar på personer med utv.störning som är lite för pratiga osv.
  • Kimona
    Lilla My21 skrev 2011-06-10 19:29:21 följande:
    Finns många människor som är så, utan att för den sakens skull ha en utvecklingstörning, vad skall vi göra med dem?
    Jag har aldrig stött på en sån person så jag vet tyvärr inte. Jag kan bara utgå från mig själv och mina upplevelser
  • Litet My
    Kimona skrev 2011-06-10 19:44:09 följande:
    Jag har aldrig stött på en sån person så jag vet tyvärr inte. Jag kan bara utgå från mig själv och mina upplevelser
    Räcker att gå ut på puben...

Sedan tycker jag nog du övereagerar KRAFTIGT, bara för att någon med utvecklingstörning stirrat och tjatat på dig så drar du alla över samma kant, är ju inte direkt så att han/hon våldtog dig eller misshandlade dig.
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-10 19:43:45 följande:
    Har du gått i terapi? För där borde du snabbt få hjälp med att koppla bort utv.störningen från din rädsla, pga. beteendet du är rädd för inte är unikt för dessa personer. Kan bara hoppas att du inte blir aggressiv om du träffar på personer med utv.störning som är lite för pratiga osv.
    Nej jag har inte gått terapi, jag vet inte vart jag ska börja.
    Jag blir absolut inte aggressiv, jag får panikångest och blir väldigt ledsen.
    Sedan har jag inget problem med att de pratar med mig, att man håller en konversation. Killen jag tog upp hande tittat på mig väldigt länge och gått efter mig på rasten och så och pratat och frågat saker hela tiden.
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 19:47:49 följande:
    Nej jag har inte gått terapi, jag vet inte vart jag ska börja.
    Jag blir absolut inte aggressiv, jag får panikångest och blir väldigt ledsen.
    Sedan har jag inget problem med att de pratar med mig, att man håller en konversation. Killen jag tog upp hande tittat på mig väldigt länge och gått efter mig på rasten och så och pratat och frågat saker hela tiden.
    Då ska du genast kontakta en kurator på vårdcentralen eller läkare, som kan förmedla kontakt med en billig fobi-terapeut.
  • Kimona
    Lilla My21 skrev 2011-06-10 19:45:41 följande:
    Räcker att gå ut på puben...

Sedan tycker jag nog du övereagerar KRAFTIGT, bara för att någon med utvecklingstörning stirrat och tjatat på dig så drar du alla över samma kant, är ju inte direkt så att han/hon våldtog dig eller misshandlade dig.
    Du vet inte vad jag varit med om, jag tog upp det i den andra tråden. Killen jag tog upp nu träffade jag för två veckor sedan.
    Från det att jag var tio år fram tills att jag gick ut nian väntade en man på bussen vid samma hållplats som jag. Han hade en synbar utvecklingsstörning och åkte dessutom buss för att komma till ett ställe där de har någon form av aktivitet för de med utvecklingsstörning.
    Varje dag rörde han vid mig, mina armar, min mage, mitt hår. Han luktade på mig, sa att jag var fin, frågade var jag bodde och vilken skola jag gick på. Jag gissar att han var runt 40 år gammal.
    Så att du tycker att jag överreagerar kraftigt får stå för dig, men jag tror inte att du förstår.
Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?