• Här och nu

Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?

Inspirerad från andra trådar. Det en del inte VILL lära sig är enligt min erfarenhet bla. att barn inte kan bara för att de vill, att metoder som verkar grymma mot vanliga barn kan hjälpa annorlunda barn mycket, att det för vissa barn inte hjälper ett dugg med fostran mot vissa beteenden mm. Ös på från era egna slasktrattar!

• Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?
  • Pepparfrun
    Här och nu skrev 2011-06-10 20:13:00 följande:
    Dömer? Varför i helvete skulle jag döma? Jag vet att det KAN HA ORSAKER som de inte råder över.
    Det vet nog de flesta. Bara för det behöver man inte veta varför personen beter sig som de gör. Man ignorerar bara.
  • Här och nu
    Pepparfrun skrev 2011-06-10 20:22:44 följande:
    Det vet nog de flesta. Bara för det behöver man inte veta varför personen beter sig som de gör. Man ignorerar bara.
    Om det verkar som om föräldern med ett sånt barn behöver hjälp, frågar jag vänligt men propsar inte om den säger nej tack.
  • Sveasson
    Här och nu skrev 2011-06-10 20:24:05 följande:
    Om det verkar som om föräldern med ett sånt barn behöver hjälp, frågar jag vänligt men propsar inte om den säger nej tack.
    "Ett sånt barn"???
  • Litet My
    Kimona skrev 2011-06-10 19:52:49 följande:
    Du vet inte vad jag varit med om, jag tog upp det i den andra tråden. Killen jag tog upp nu träffade jag för två veckor sedan.
    Från det att jag var tio år fram tills att jag gick ut nian väntade en man på bussen vid samma hållplats som jag. Han hade en synbar utvecklingsstörning och åkte dessutom buss för att komma till ett ställe där de har någon form av aktivitet för de med utvecklingsstörning.
    Varje dag rörde han vid mig, mina armar, min mage, mitt hår. Han luktade på mig, sa att jag var fin, frågade var jag bodde och vilken skola jag gick på. Jag gissar att han var runt 40 år gammal.
    Så att du tycker att jag överreagerar kraftigt får stå för dig, men jag tror inte att du förstår.
    Vilken andra tråd? jag utgick från det du skrivit om här.

Det finns fortfarande ingen anledning att döma ut en hel grupp människor bara för att man stött på ett eller några enstaka exemplar som betett sig illa. Båda två verkar ju ha varit män, har du problem med alla män också?
  • Här och nu
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:30:27 följande:
    "Ett sånt barn"???
    Nog för att jag är petig med ord, men ett sånt barn kan va ett med rött hår, ett långt barn, ett kort barn, ett barn med utv.störning...
  • Kimona
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:12:37 följande:
    Poängen är att det är DU som har problem och DU som får ta tag i det istället för att stämpla alla som har ett hinder.
    Absolut och det har jag ju skrivit att jag ska, men jag tycker inte att man har rätt att trycka ner mig för vad jag känner. Min allra första kompis var funktionsnedsatt, så det är i grund och botten inte mitt fel att jag känner såhär.
    Allas sår läker inte lika snabbt.
  • Litet My
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:12:37 följande:
    Poängen är att det är DU som har problem och DU som får ta tag i det istället för att stämpla alla som har ett hinder.
    Exakt
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-10 20:14:09 följande:
    Vem berättade du detta för?
    Mamma, men hon sa att eftersom han inte var frisk skulle jag låta honom vara bara. Jag vågade ju inte själv göra något - han var ju trots allt vuxen och jag ett barn
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-10 20:15:51 följande:
    Fast i andra tråden stämplade du o var otrevlig.
    Jag ber om ursäkt om det verkade så, det var inte alls min mening. Jag mår verkligen dåligt och blir ledsen när det verkar som om en person tycker jag är trångsynt och ser ner på andra människor, för det gör jag absolut inte. Jag vill bara bli respekterad utan att bli påhoppad för min rädsla.
    Man kastar inte spindlar på någon som är rädd för dom, om du förstår vad jag menar
  • Sveasson
    Kimona skrev 2011-06-10 20:33:18 följande:
    Absolut och det har jag ju skrivit att jag ska, men jag tycker inte att man har rätt att trycka ner mig för vad jag känner. Min allra första kompis var funktionsnedsatt, så det är i grund och botten inte mitt fel att jag känner såhär.
    Allas sår läker inte lika snabbt.
    Det är väl aldrig ens eget fel:) De flesta har svårt att se och erkänna sina problem så du är inte ensam. Man kan inte rå för vad man känner men man kan rå för hur man väljer att uttrycka det man känner. 
    Som jag skrev, det finns betydligt fler knäppgökar bland de normalstörda än bland de som har hinder så ska man dra alla över en kam så bör du akta dig mer för de som är "normala". 
Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?