Förhandla om bolån med rörlig ränta?
Kan man förhandla ett bolån med rörlig ränta (3 mån) ?
Enligt statistiken ligger ju de flesta nu på ca 3,9 %, men går det öh att förhandla sig under detta.. till exempelvis en ränta på 2,7%?
Kan man förhandla ett bolån med rörlig ränta (3 mån) ?
Enligt statistiken ligger ju de flesta nu på ca 3,9 %, men går det öh att förhandla sig under detta.. till exempelvis en ränta på 2,7%?
Du kan helt klart förhandla men var beredd på att du dels måste ge banken något, till exemple att bli kund hos dem samt attt spela ut banker mot varandar. "SEB ger oss 3,7% vad ger ni?"
Sen ska du inte ha för stora förväntningar. Mer än några få tiondels procentenheter är svårt att få.
Ok tack för svar, om man inte fått lånelöfte hos någon annan bank, kan man köra med en vitlögn då och dra till med något, tex som du skrev, seb gav oss 3,7%... eller kan de kolla upp detta?
Ska man förhandla om räntan på bankmötet redan då man söker lånelöftet, eller väntar man med det tills själva låneansökan?
2,7% blir jag imponerad om ni får till
SEBs 3månaders ligger förresten på 3,57% just nu, så redan där är du nere på under 3,7% (vilket jag antar att du menade egentligen, och inte 2,7% )
Vi håller precis på att förhandla hela vårt lånepaket, och det verkar som "rabatten" man får brukar gälla 1 år, även vid omteckning efter 3 månader.
Kan också säga att bättre än 3,57% är ingen omöjlighet
Tack för ditt svar, jag är rätt dålig på matematik, är det någon som vet hur mycket en ränterabatt egentligen blir översatt i pengar. Säg att man har ett lån på 1,5... hur stor skillnad blir det i månads eller årskostnad om man har en ränta på t ex 3,9 eller på 3,6%?
(Snälla läs vad jag skrev; SEB skyltar med 3,57% på sin hemsida!)
Skillnaden är 1500000*0,039 - 1500000*0,036 = 4500 kr / år = 375 kr/månad