• Anonym (undrande)

Kronofogden/Skatteåterbäring??!

Hej! Skatteåterbäringen har fortfarande inte rullat in, vi beräknas få ut tillsammans 14000, eftersom båda är arbetslösa & vi är en barnfamilj skulle dessa pengar naturligtvis gå till räkningar, bl.a hyran som är försenad. Vi har skulder hos fogden & nu går tankarna kring om de tagit skatteåterbäringen? Kan de ha gjort det utan att meddela oss först trots vi står utan arbete & kämpar med att hålla varenda öre?
    Någon som kanske vet?
    Man kanske skulle ringa fogden? Vi hamnade hos dem nu i våras *suck*

• Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring??!
  • DizNick

Jag tror att ni kommer behöva betala av skulden till fogen. Men tror de meddelar er.

Själv har jag inte heller fått pengarna  ännu. 

• Anonym (samma)

Japp dom tar den!
    Tyvärr , även fast ni inte har någon inkomst.

• Anonym (inte omöjligt)

Det är nog inte helt omöjligt att fogden tog pengarna....hände mig förra året. Väntade på 3-4tusen men de kom aldrig....fick dock ett brev från fogden istället som "tackade" för pengarna *suck*

• Humlemamma

När jag hade skulder hos kronis så tog de mina skattepengar, rätt av bara. Nån vecka senare fick jag brev hem att de tagit de pengar till skulder.

• Anonym (undrande)

Är ni säkra? När jag var inne på skatterverket igår så stod det att pengarna utbetalades 4 juni & det stod inget om kronofogden utan våra kontonummer :(
    Jag tror jag dör lite just nu! Det gör inte situatuationen bättre för oss! :( :(

• Liten Mjau

Tror de tar skatteåterbäringen direkt. är inte säker men så var det för min kompis. Han hade inte utmätning på lönen men de tog skatteåterbäringen varje år tills skulden var borta. Ring dem!

• Nalle har ett blått hus

Har man skulder som ligger hos KFM skickar Skatteverket pengar dit för att täcka den skulden i första hand... blir det något över skickas pengar ut till dig. Du får ett slutskattebesked och ett kontoutdrag där det står att de betalat till KFM. Pengarna kommer inte förrän runt midsommar, fast det står att utbetalning skett på skattekontot... De förbereder utbetalningarna nu och pengarna kommer senast 23 juni om du meddelat bankkonto och inte har skulder.

Utmätning på lön har inget med skatteåterbäringen eller betalning till KFM av Skatteverket att göra.

Skulder hos KFM går före allt när man får överskott på skatten.

• Anonym (samma)
    Anonym (undrande) skrev 2011-06-09 10:03:34 följande:
    Är ni säkra? När jag var inne på skatterverket igår så stod det att pengarna utbetalades 4 juni & det stod inget om kronofogden utan våra kontonummer :(
    Jag tror jag dör lite just nu! Det gör inte situatuationen bättre för oss! :( :(
    Om du trycker på info bredvid där det står utbetalt så står det om dom har tagit till krono.
  • arianne03
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:03:54 följande:
    Har man skulder som ligger hos KFM skickar Skatteverket pengar dit för att täcka den skulden i första hand... blir det något över skickas pengar ut till dig. Du får ett slutskattebesked och ett kontoutdrag där det står att de betalat till KFM. Pengarna kommer inte förrän runt midsommar, fast det står att utbetalning skett på skattekontot... De förbereder utbetalningarna nu och pengarna kommer senast 23 juni om du meddelat bankkonto och inte har skulder.

Utmätning på lön har inget med skatteåterbäringen eller betalning till KFM av Skatteverket att göra.

Skulder hos KFM går före allt när man får överskott på skatten.
    Ok, tack för informationen. Jag trodde att det gick direkt till KFM, endast då man hade löneutmätning. Men man lär sig alltid något
Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring??!