• Anonym (undrande)

Kronofogden/Skatteåterbäring??!

Hej! Skatteåterbäringen har fortfarande inte rullat in, vi beräknas få ut tillsammans 14000, eftersom båda är arbetslösa & vi är en barnfamilj skulle dessa pengar naturligtvis gå till räkningar, bl.a hyran som är försenad. Vi har skulder hos fogden & nu går tankarna kring om de tagit skatteåterbäringen? Kan de ha gjort det utan att meddela oss först trots vi står utan arbete & kämpar med att hålla varenda öre?
    Någon som kanske vet?
    Man kanske skulle ringa fogden? Vi hamnade hos dem nu i våras *suck*

• Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring??!
  • Anonym (Lite snurrig va?)
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:03:54 följande:
    Har man skulder som ligger hos KFM skickar Skatteverket pengar dit för att täcka den skulden i första hand... blir det något över skickas pengar ut till dig. Du får ett slutskattebesked och ett kontoutdrag där det står att de betalat till KFM. Pengarna kommer inte förrän runt midsommar, fast det står att utbetalning skett på skattekontot... De förbereder utbetalningarna nu och pengarna kommer senast 23 juni om du meddelat bankkonto och inte har skulder.

Utmätning på lön har inget med skatteåterbäringen eller betalning till KFM av Skatteverket att göra.

Skulder hos KFM går före allt när man får överskott på skatten.
    Skitsnack. Skattepengarna utbetalas just nu V 23 mellan den 8 och 10 juni.

Om skattepengarna utmäts av KF (vilket de alttid gör om man har KF skulder) får man inget besked i förhand och det står heller ingenting om det på skattekontot. Man får bara ett brev efteråt där Skatteverket meddelar att pengarna överförts till KF.
  • Anonym
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:03:54 följande:
    Har man skulder som ligger hos KFM skickar Skatteverket pengar dit för att täcka den skulden i första hand... blir det något över skickas pengar ut till dig. Du får ett slutskattebesked och ett kontoutdrag där det står att de betalat till KFM. Pengarna kommer inte förrän runt midsommar, fast det står att utbetalning skett på skattekontot... De förbereder utbetalningarna nu och pengarna kommer senast 23 juni om du meddelat bankkonto och inte har skulder.

Utmätning på lön har inget med skatteåterbäringen eller betalning till KFM av Skatteverket att göra.

Skulder hos KFM går före allt när man får överskott på skatten.
    Det står på skatteverkets sida att man skall få pengarna 8-10 juni. Vi fick våra pengar i går. 

• Nalle har ett blått hus
    Anonym (Lite snurrig va?) skrev 2011-06-09 10:11:08 följande:
    Skitsnack. Skattepengarna utbetalas just nu V 23 mellan den 8 och 10 juni.

Om skattepengarna utmäts av KF (vilket de alttid gör om man har KF skulder) får man inget besked i förhand och det står heller ingenting om det på skattekontot. Man får bara ett brev efteråt där Skatteverket meddelar att pengarna överförts till KF.
    Senast midsommar veckan betalas pengarna ut. De KAN komma tidigare.

Jag skrev inte att man får ett förhandsbesked om att fogden får pengarna - det kommer ett kontoutdrag skrev jag, där det står att pengarna gått dit!

Jag VET för jag har själv varit i den sitsen och tagit mig ur det och jobbar nu med det istället...

Pengarna ser man inte röken av om man har en skuld såvida inte återbäringen överstiger skulden.
  • Anonym
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:15:27 följande:

Jag skrev inte att man får ett förhandsbesked om att fogden får pengarna - det kommer ett kontoutdrag skrev jag, där det står att pengarna gått dit!

Jag VET för jag har själv varit i den sitsen och tagit mig ur det och jobbar nu med det istället...

Pengarna ser man inte röken av om man har en skuld såvida inte återbäringen överstiger skulden.
    citat från skatteverkets sida "Pengarna kommer dock att finnas på ditt bankkonto senast på fredag vecka 23. Det är din bank du ska vända dig till för att kontrollera om pengarna kommit in." Alltså i morgon!
  • Nalle har ett blått hus
    Anonym skrev 2011-06-09 10:17:42 följande:
    citat från skatteverkets sida "Pengarna kommer dock att finnas på ditt bankkonto senast på fredag vecka 23. Det är din bank du ska vända dig till för att kontrollera om pengarna kommit in." Alltså i morgon!
    Okej... fine!

MEN fortfarande... pengarna går till fogden i första hand om man har en skuld. Det behöver inte Skatteverket meddela innan. Har man en skuld hos KFM går det före allt annat och man riskerar att inte få några pengar om inte återbäringen överstiger skulden.

Så TS kan nog kallt räkna med att pengarna eller del där av ryker.
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:15:27 följande:

Nej du har fel, om du läser på skatteverkets hemsida så står det klart och tydligt att skatteåterbäringen utbetalas V23 mellan den 8 och 10 juni. Är inte pengarna utbetalda senast fredag så får man vänta tills augusti. Utbetalningen i augusti sker mellan 9 och 12 om man anmält konto och mellan den 15 och 19 om utbetalning sker via avi.

Resten av texten var riktat till TS inte till dig.
  • Anonym (undrar)

Vart läser man om när ens skattepengar utbetalas?

• Anonym

Skatteåtebäringen tar KFM direkt tyvärr..

Anonym (undrar) skrev 2011-06-09 10:32:43 följande:
    Vart läser man om när ens skattepengar utbetalas?
    Du har ju redan sett på ditt skattekonto att pengarna utbetalats den 4/6, får du inga pengar på bankkontot senast idag så har KF tagit pengarna.
Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring??!