• Anonym (undrande)

Kronofogden/Skatteåterbäring??!

Hej! Skatteåterbäringen har fortfarande inte rullat in, vi beräknas få ut tillsammans 14000, eftersom båda är arbetslösa & vi är en barnfamilj skulle dessa pengar naturligtvis gå till räkningar, bl.a hyran som är försenad. Vi har skulder hos fogden & nu går tankarna kring om de tagit skatteåterbäringen? Kan de ha gjort det utan att meddela oss först trots vi står utan arbete & kämpar med att hålla varenda öre?
    Någon som kanske vet?
    Man kanske skulle ringa fogden? Vi hamnade hos dem nu i våras *suck*

• Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring??!
  • Anonym

Min fru hade skulder då vi träffades och när hon fick liknande summa tillbaka på skatten tog KF pengarna direkt. De kom aldrig via kontot. Men sen var också skulden betald.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Lite snurrig va?) skrev 2011-06-09 10:36:15 följande:
    Du har ju redan sett på ditt skattekonto att pengarna utbetalats den 4/6, får du inga pengar på bankkontot senast idag så har KF tagit pengarna.
    Nej, hittade inte det.
    Anonym skrev 2011-06-09 10:36:51 följande:
    På skatteverkets sida kan man logga in på "skattekonto" www.skatteverket.se/4.731e901069429e495800013...
    Tack :)
  • Anonym (undrande)

Jag har pratat med Skatteverket nu & de har inte utb till Kronofogden säger dem, då kan väll KF inte tagit pengarna utan de borde dyka upp idag?

• DizNick
    Anonym (undrande) skrev 2011-06-09 10:44:02 följande:
    Jag har pratat med Skatteverket nu & de har inte utb till Kronofogden säger dem, då kan väll KF inte tagit pengarna utan de borde dyka upp idag?
    De kan ta dem i morgon. Då ser inte skatteverket detta ännu.
  • Waldo
    Anonym (undrande) skrev 2011-06-09 10:03:34 följande:
    Är ni säkra? När jag var inne på skatterverket igår så stod det att pengarna utbetalades 4 juni & det stod inget om kronofogden utan våra kontonummer :(
    Jag tror jag dör lite just nu! Det gör inte situatuationen bättre för oss! :( :(
    Om ni har skulder så kommer KFM att mäta ut era skattepengar

Rent bokföreingsmässigt så kommer dom att bokföras på ert konto, men ni kommer inte att ha möjlighet att ta ut dom
    Det sker alltså ingen direktutbetalning till KFM, eftersom det inte är KFM som fått tillbaka på skatten det är ju du
    Det är därför du kan se pengarna, fast du inte kommer att få ut dem
  • Anonym

Ring till KFM så får du veta direkt

• Anonym
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:20:00 följande:
    Okej... fine!

MEN fortfarande... pengarna går till fogden i första hand om man har en skuld. Det behöver inte Skatteverket meddela innan. Har man en skuld hos KFM går det före allt annat och man riskerar att inte få några pengar om inte återbäringen överstiger skulden.

Så TS kan nog kallt räkna med att pengarna eller del där av ryker.
    Du har så rätt så.. Man behöver inte ha löneutm för att KF ska "ta sina" pengar..
  • DizNick

Mina betalades ut den 4/6 men jag ser inga pengar på mitt konto, så de kan ju lika gärna komma i morgon!

• Anonym (??)

Jag har inte ens ett besked på skattekontot,jag vet att jag får rest,men får man inte besked på samma gång som alla andra!

Står varken skuld eller annat,bara 0 kr

• Anonym (Samma Sits)

Du får inga pengar tillbaks.. KF tar dem...

• Anonym

Eftersom det är pengar som ni får utöver er inkomst så ryker dom på en gång.

• Anonym

Hämtat från KFM´s sida.

Vad kan vi göra för att driva in skulder?

Vi har olika möjligheter att driva in skulder.

Det första vi gör är att kontrollera om du får tillbaka skattepengar. Dessa pengar går i sånt fall automatiskt till att betala de skulder som du har i våra register.

• Anonym (undrande)

Pratat med kronofogden nu, det har gått dit.. Gråter
    Förstår inte riktigt hur vi ska överleva sommaren.. Men sånt är livet antar jag.. andra har det sämre.. förhoppningssvis får någon av oss jobb snart!

• Anonym

Kronofogden kommer att ta de pengarna för att betala av era skulder. (såklart)

• Anonym

Tråkigt, men samtidigt så får ni väl tänka på att skulden har minskat med 14 000 så kanske det känns lättare. Håller tummarna att ni får arbete och en bra sommar trots allt.

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2011-06-09 11:17:45 följande:
    Tråkigt, men samtidigt så får ni väl tänka på att skulden har minskat med 14 000 så kanske det känns lättare. Håller tummarna att ni får arbete och en bra sommar trots allt.
    Ja det känns ju samtidigt bra.
Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring??!