• Amber1975

Projectable

Finns det någon klok människa här som vet vad projectable och projectability betyder?

Vore väldigt tacksam

• Svar på tråden Projectable
  • Lollo36

Med tanke på att inget av nämnda ord finns i vare sig Oxford dictionary eller Cambridge Advanced Learner's dictionary skulle jag tippa på att det är egna påhitt av vem det än är som har sagt/skrivit dem? Alternativt smala facktermer?

Om man följer de gängse normerna för ordbildning skulle projectable vara ett adjektiv med project som stam och projectability i sin tur en substantivisering av det. "Project" kan ju betyda ett antal olika saker beroende på sammanhanget. Så du får slå upp det ordet och bedöma utifrån det sammanhang orden förekommer i vad som menas.

• Amber1975
    Lollo36 skrev 2011-06-11 16:32:00 följande:
    Med tanke på att inget av nämnda ord finns i vare sig Oxford dictionary eller Cambridge Advanced Learner's dictionary skulle jag tippa på att det är egna påhitt av vem det än är som har sagt/skrivit dem? Alternativt smala facktermer?

Om man följer de gängse normerna för ordbildning skulle projectable vara ett adjektiv med project som stam och projectability i sin tur en substantivisering av det. "Project" kan ju betyda ett antal olika saker beroende på sammanhanget. Så du får slå upp det ordet och bedöma utifrån det sammanhang orden förekommer i vad som menas.
    Det är nog  smala facktermer. Google translate är det enda jag hittar som har det och där står det förutsebara. Låter lite konstigt i mina öron.
  • Lollo36

Google translate ska man aldrig lita på som enda källa. Ibland blir det bra, många gånger mindre lyckat. Det är nämligen ren maskinöversättning som bygger på en princip jag inte minns just nu exakt hur den funkar men det kan bli väldigt fel ibland. Hittar inget i IATE heller. Du får nog konsultera en fackordbok då eller en expert på det aktuella området, om du inte kan lista ut betydelsen genom att gå tillbaka till stammen och jämföra med sammanhanget.

• Åsa

Free Merriam Webster dictionary online (som väl är hyfsat seriös) skriver:

intransitive verb
    /.../
    2 b : to make oneself heard clearly
    pro·ject·able \-ˈjek-tə-bəl\ adjective
  • BuoBä

Jag skulle gissa på "projicerbar" och "projicerbarhet", i fysisk betydelse (som i projektor) eller överförd betydelse (som i projektion inom psykologin). Men det beror ju på sammanhanget såklart. 

Svar på tråden Projectable