• Mollz

Ni som bara tog bort blöjan

Ni som bara tog bort den helt med en gång, hur lång tid tog det innan barnet började säga till innan?
    Idag bestämde jag mig för att låta dottern vara utan blöja. Har provat några gånger tidigare, och visst, hon sa ofta till innan, men om hon kissat på sig så fick jag upptäcka det själv, för hon brydde sig inte om det. Idag kissade hon på sig ett av det första som hände (på väg till pottan frustrerande nog), men jag märkte ett tydligt framsteg, hon blev helt hysterisk över de våta kläderna och ville absolut byta! Såå.. Jag kör på och ser hur det går, nu när hon faktiskt reagerar på det öht.
    Som sagt, hur lång tid tog det innan det började flyta på, barnet säga till och/eller ni lärde er vilka tider och hur ofta barnet behöver gå?

• Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan
  • Majan78

Sonen var 2,5. Det tog några dagar innan han började säga till att han kissat på sig, sen några dagar till innan han kunde säga till innan. Allt som allt tror jag det tog tre veckor innan jag kunde känna mig säker. Sen dess har det aldrig hänt en olycka. Nattblöjan rök några månader senare.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Sandrah85

Min son vägrade blöjan en dag innan tvåårsdagen när vi skulle till dagis. Jag orkade inte bråka med honom utan packade en kasse extrakläder att ha med. Sa till dem på dagis att han var utan blöja nu och att jag tagit med extrakläder.. Tror ni inte jag hämtade honom sen i samma kläder jag lämnat honom i?? Joo..!! Varit blöjfri sen dess och knappt några olyckor :)

♥ Devin 11/11-07 & Vilde 12/4-09 ♥ sandrah.blogg.se
  • Phillippa

Jag tog bort blöjan den 28 juni, då var hon 22 månader. Jag lärde mig ganska snabbt hur lång tid det kunde gå emellan pottningarna. Dottern lärde sig snabbt att hålla sig lite och efter några olyckor även att säga till. Nu säger hon nästan enbart till själv och framförallt är hon duktig när vi är iväg.
    Nattblöjan är oftast torr men jag har inte riktigt vågat ta bort den ändå ännu.

• MammaTillDomFinaste

härligt att jag hittade denna tråd just nu! min dotter är 2,5 och när hon sprngit naken nu i sommar så har hon sagt till att hon vill ha en blöja, och gjort i den. sitter gärna på toa å på pottan, men aldrig gjort nåt. Men eftersom hon sagt till om blöja så måste hon ju känna att de är på gång- nu ska homn har blöja heeela tiden, hinner knappt av med den gamla förrän hon säger att hon ska ha en ny. så nu tog jag av henne nattblöjan å sade att blöjorna var slut. men eftersom hon ät dsor tjej kan hon gå på toa. hon har inte gjort nåt på toa eller pottan, kissat ner sej en gång. så jag tänkte ge det några dagar och se vad dom händer!!!! 

• MammaTillDomFinaste

Igår på hela dagen: 4 olyckor. 8 kissningar på toaletten!! Hon har aldrig kissat på toaletten elelr potta förut!
    så stolt! och hon säger till också, hon har även sagt till vid olyckorna, sagt TOA och blivit blöt, lite för sent alltså, men sagt till iaf! och även sagt till och kissat på toa. även tagit dit henne efter mat å dricka osv.  

• cocos87
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-07-23 11:17:58 följande:
    härligt att jag hittade denna tråd just nu! min dotter är 2,5 och när hon sprngit naken nu i sommar så har hon sagt till att hon vill ha en blöja, och gjort i den. sitter gärna på toa å på pottan, men aldrig gjort nåt. Men eftersom hon sagt till om blöja så måste hon ju känna att de är på gång- nu ska homn har blöja heeela tiden, hinner knappt av med den gamla förrän hon säger att hon ska ha en ny. så nu tog jag av henne nattblöjan å sade att blöjorna var slut. men eftersom hon ät dsor tjej kan hon gå på toa. hon har inte gjort nåt på toa eller pottan, kissat ner sej en gång. så jag tänkte ge det några dagar och se vad dom händer!!!! 
    Min dotter kan fortfarande säga att hon vill ha blöja, men jag svarar bara ddå att blöjorna vi har nu ska användas på natten och att hon är så duktig så hon inte behöver på dagen längre, då ler hon bara och säger "Okej mamma"
    Nathalie 090607, Leo 101105
  • emmizenma

vi potttränade aldrig eller tog bort blöjan eller liknande utan det var sonen själv som en dag sa att han inte ville ha blöja på sig något mer...han var då prescis fyllda 3.

Händer nån olycka ibland, men det gör ju det för de flesta som blir blöjfria. 

• MammaTillDomFinaste
    cocos87 skrev 2011-07-24 11:26:32 följande:
    Min dotter kan fortfarande säga att hon vill ha blöja, men jag svarar bara ddå att blöjorna vi har nu ska användas på natten och att hon är så duktig så hon inte behöver på dagen längre, då ler hon bara och säger "Okej mamma"
    ja, dottern säger blöja ibland, men då säger jag bara lugnt att hon har ju trosor eftersom hon är en sån stor tjej som går på toa. De går jättebra! skulle hon bli upprörd osv så skulle hon ju få sin blöja så de inte blir nåt jobbigt för henne, men hittills går de bra!
    tex nu på morgonen. "NY" (de säger hon när hon vill ha en ny blöja) då svarade jag bara >"ska vi gå på toa istället så vi kan ta på trosorna sen?" "Jaa!" hittills inga olyckor idag, hon har varit vaken sen 8.  
  • Flickan och kråkan
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-07-25 12:17:06 följande:
    andra dagen utan blöja, 2 olyckor bara! plus att hion 40min efter hon lagt sej ville gå å kissa.
    Ja, det är lustigt vad fort det kan gå. Här är det precis 3 veckor sedan vi tog bort blöjan på dagen och vi har inte haft någon olycka på "mycket" länge. Han säger till innan, kissar på toaltten....även offentliga toaletter när vi är ute och vi har tagit bort alla skydd från t.ex. soffan när han sitter där och bilen. han tycker fortfarande att det är lite läskigt med bajset. Håller sig rätt länge och sedan får man med lite övertalning få honom att sitta på pottan. Släpper nog snart det med skulle jag tro.....var samma sak med storebror när det begav sig. han ska skolas in på förskola den 16 augusti, så det känns skönt att vi liksom har kommit så långt nu innan.
Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan