• Mollz

Ni som bara tog bort blöjan

Ni som bara tog bort den helt med en gång, hur lång tid tog det innan barnet började säga till innan?
    Idag bestämde jag mig för att låta dottern vara utan blöja. Har provat några gånger tidigare, och visst, hon sa ofta till innan, men om hon kissat på sig så fick jag upptäcka det själv, för hon brydde sig inte om det. Idag kissade hon på sig ett av det första som hände (på väg till pottan frustrerande nog), men jag märkte ett tydligt framsteg, hon blev helt hysterisk över de våta kläderna och ville absolut byta! Såå.. Jag kör på och ser hur det går, nu när hon faktiskt reagerar på det öht.
    Som sagt, hur lång tid tog det innan det började flyta på, barnet säga till och/eller ni lärde er vilka tider och hur ofta barnet behöver gå?

• Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan
  • Mollz

Nya tag i morgon! Då provar vi igen.. Ni får hålla tummarna!

• Lussekatten87

Det gick väldigt fort.  Samma dag faktiskt :) vi hade pratat en del innan om att bara bebisar har blöja och att han nu var en stor kille (3 år 2mån) Han förstod det väldigt bra tack vare lillasyster som han då såg som " bebisen"(18 mån ) så han relaterade till henne helt enkelt. Han har sedan dess(Mars i år) varit utan blöja på dagtid!
    Han hade sedan även blöja på natten då och då fram till Maj månad. Nu sover han  bara i kalsongerna. :) 

Vi tog bort blöjan en Torsdag, nästa gång han kom till dagis var det Måndagen efter och då sa jag bara att : Gabriel har ingen blöja!"De vart lite förvånade:P  han har bara kissat ner sig där en gång,eller lite kiss i kalsongerna vilket jag ser som ett otroligt framsteg att på ett par dagar även vara helt blöjfri på dagis.  

Försöker nu potträna dottern lite smått(2 år om 2 dagar) och hon fattar, men vågar inte riktigt som jag tolkar det.  

Kämpa på !   

• Flickan och kråkan
    Phillippa skrev 2011-07-27 08:06:45 följande:
    Jag är lite orolig över hur det ska gå när dottern börjar dagis om tre veckor. Hon kommer att gå på en småbarnsavdelning och jag gissar att de flesta har blöja och risken då är ju att hon också vill ha det. Idag bad hon om blöja men jag sa att "du är så stor och duktig nu så du behöver inte blöja". "**** liten"sa hon då, vilket jag besvarade med "ja, du är liten men väldigt duktig så du behöver inte blöja". Sedan dog diskussionen ut men jag befarar som sagt att det kan gå tillbaka när hon börjar dagis. Har någon erfarenheter av dettta?

Jag tror inte problemet du behöver bekymra dig för är att hon går med andra barn som har blöja. Det som ofta är en ganska stor faktor är att de blir upptagna och glömmer bort sig på ett helt annat sätt på förskola. Min äldsta hade varit torr i flera månader när han började på förskola....som 3-åring, men där hände ibland olyckor för att han helt enkelt hade kul och glömde bort sig......och ingen mamma som påminde . Sedan finns ju också det faktum att det är ny miljö, nya människor etc.

Min yngsta ska skolas in 16 augusti och han har varit torr i 3 veckor nu. Han är lite äldre än din dotter - 2 år + 3 månader. Vi ska försöka vara noga med att besöka toaletterna tillsammans första dagarna....om det skulle vara ett problem med toaletterna av någon anledning när vi föräldrar inte är med så kan vi ta med hans potta som han kan klara helt själv på ett annat sätt. Be personalen att påminna honom regelbundet. Han kan ofta hålla sig rätt länge men kan behöva bli påmind. Han kommer att ha sin storebror på samma avdelning så lillebror kan ju även säga till honom så att han kan be om hjälp om lillebror känner sig osäker inledningsvis. Hur andra gör verkar inte ha påverkat någon av dem i just detta avseende. Det är liksom något som bara verkar handla om dem .  
  • Viktorsmamma

lägger till denna då ja kämpar med sonen, ska bli lite mer att han få va i bara kallingarna och hoppas på de bästa!

han börjar på nytt dagis på "storbarns" avdelning 2½/3 - 5/6år den 16augusi.

och hoppas ha han lite blöjfri då iallafall han har nu precis slutat med välling, 1 vecka utan och sover super bra på natten. har bara frågat efter de en enda gång dessutom!!!

• Mollz

Idag är hon utan blöja igen, och än så länge har hon inte kissat på sig iaf Tungan ute

• anyXX

Med vår dotter tog det 2-3 dagar med BARA "olyckor" dvs hon ville inte gå på pottan, efter det var det en tvärvändning och sen gick hon på pottan självmant. Under de här 2-3 dagarna tjatade eller påminde jag inte alls (för då blev hon bara arg) utan hon fick komma på själv att hon ville gå.

flicka 2008 & pojke 2010
  • cocos87

Igår blev jag så stolt över min lilla tjej, vi stog i en kö i en affär när hon sa att hon behövde kissa, jag frågade om hon trodde att hon skulle kunna hålla sig och hon svarade ja, så jag betalade så fort jag kunde sen fick vi leta efter en toalett också, men hon klarade att hålla sig!! Mammas duktiga tjej! Jag trodde aldrig att det skulle gå såhär "lätt", men jag har hört att det är svårare med pojkar så det får jag väl se om 1-2 år

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Mollz

Hon sa till! Vi hann dessvärre inte få av henne byxorna innan, men hon sa iaf till!

• anyXX
    Mollz skrev 2011-07-28 09:55:07 följande:
    Hon sa till! Vi hann dessvärre inte få av henne byxorna innan, men hon sa iaf till!
    Jättebra! Då är ni ju på rätt väg :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Viktorsmamma

pojken som blir 3 i oktober har  nu varit utan blöja sen han hade bajsat i den precis då ja skrev här sist.

så 3tim. i kallsonger och har inte kissat på sig än dock inte heller kissat på pottan

men att han kan hålla sig

Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan