• Mollz

Ni som bara tog bort blöjan

Ni som bara tog bort den helt med en gång, hur lång tid tog det innan barnet började säga till innan?
    Idag bestämde jag mig för att låta dottern vara utan blöja. Har provat några gånger tidigare, och visst, hon sa ofta till innan, men om hon kissat på sig så fick jag upptäcka det själv, för hon brydde sig inte om det. Idag kissade hon på sig ett av det första som hände (på väg till pottan frustrerande nog), men jag märkte ett tydligt framsteg, hon blev helt hysterisk över de våta kläderna och ville absolut byta! Såå.. Jag kör på och ser hur det går, nu när hon faktiskt reagerar på det öht.
    Som sagt, hur lång tid tog det innan det började flyta på, barnet säga till och/eller ni lärde er vilka tider och hur ofta barnet behöver gå?

• Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan
  • MammaTillDomFinaste

igår var det hennes 3 dag utan blöja (dagtid alltså) och inte en ända olycka! Inte hittills idag heller, å då var vi ute å gick med lillebror i vagnen å Tuva gick med vagnen, cyklade på sin springcykel å gicnk å höll i hundens koppel i 1,5 timme, sen gick vi på toa nr vi var hemma, å då drack hon en slush när vi var ute också! snacka om att de funkar när hon väl är redo...! kläart vi räknar med olyckor ett bra tag till ändå, men de är så häftigt att det funkade så snabbt! säger till själv å ska på toa, springer dit flera gånger utan att de kommer nåt också, de ända vi säger till är efter maten å innan vi går ut. 

bajsa har hon inte  gjort än, igår i natt blöjan och nu hade hon int i magen sade hon. (brukar bajsa varje dag) så hon har en blöja nu, får se om hon bajsar i den iaf. men vi har varit å kissat å tagit av blöjan för det, så de är skönt att hon VILL kissa på toaletten, inte i blöjan.

ska på BVC i morgon och då tänkte jag passa på att ha henne utan blöja med där, där de finns andra leksaker å grejer å se om hon kan kissa där. hon har kissat hemma hos sin faster en gång.

är så löjligt stolt hahaha! 

• viseversa

Tog ca 1-2 veckor så var dom torra ghelt på dagtid och sprang själv på toa eller pottan. 

• Mollz

Haha, jag fegade ur efter en dag av bara nerkissade kläder och hon vägrade sitta på pottan.. Eller snarare, hon vägrar dra ner trosorna! Funderar om det är bättre att försöka få henne att sitta på toan..
    Men jag blir taggad när jag ser hur snabbt det kan gå, får väl stå ut lite längre kanske Tungan ute

• viseversa
    Mollz skrev 2011-07-26 17:52:34 följande:
    Haha, jag fegade ur efter en dag av bara nerkissade kläder och hon vägrade sitta på pottan.. Eller snarare, hon vägrar dra ner trosorna! Funderar om det är bättre att försöka få henne att sitta på toan..
    Men jag blir taggad när jag ser hur snabbt det kan gå, får väl stå ut lite längre kanske Tungan ute
    Japp i början är det mycket kiss överallt. Man får ha med sig mycket ombyte. men stå på dig ts=)
  • cocos87
    Mollz skrev 2011-07-26 17:52:34 följande:

Min dotter gillar inte alls pottan, den använder hon endast när toan är upptagen, annars vägrar hon den så jag tycker absolut att du ska testa toan och se om det funkar bättre
    Nathalie 090607, Leo 101105
  • MammaTillDomFinaste

ja Tuva använder bara toan! hennes telletubbie nalle får använda pottan.... hahaha. 
    jag tog på henne trosor för några månader sen, då kissade hon på sej hela tiden å inte en gång på toa eller potta, och nu gjorde hon det direkt, så hon var väl inte redo då helt enkelt! men nu är hon de, helt klart!! 4 dagar utan blöja. 2 dagar utan olyckor. förra gången jag testade hade hon kissat ner alla 6 baren trosor jag köpte innan middagsvilan, så de är lite skillnad!!! 

• Phillippa

Jag är lite orolig över hur det ska gå när dottern börjar dagis om tre veckor. Hon kommer att gå på en småbarnsavdelning och jag gissar att de flesta har blöja och risken då är ju att hon också vill ha det. Idag bad hon om blöja men jag sa att "du är så stor och duktig nu så du behöver inte blöja". "**** liten"sa hon då, vilket jag besvarade med "ja, du är liten men väldigt duktig så du behöver inte blöja". Sedan dog diskussionen ut men jag befarar som sagt att det kan gå tillbaka när hon börjar dagis. Har någon erfarenheter av dettta?

• LneaE

En morgon när jag skulle byta blöja på dottern, sade hon: Nej mamma jag är stor flicka nu ingen blöja mera.
    Innan dess försökte jag några gånger men hon ville inte så jag tänkte inte tvinga henne. Hon var då 3½ år när hon slutade för en månad sedan. Hon har blöja fortfarande på natten. Enligt Bm skall man inte ha bråttom, hon bad mig vänta att sluta dagtid tills hon var torr på natten, men nu ville hon det själv så då passsade det bra. 

• mrsIce

Vilken inspirerande tråd! Ska nog testa idag och se hur det går för vår lilla tjej. Hon blir 2 år i oktober och har sen fyra veckor tillbaks sagt till innan hon ska bajsa, så det har hon gör hon redan på toa. Har testat i början av sommaren att bara ha trosor men då kissade hon lite var stans och sa inte till att hon blivit blöt, så nu håller vi tummarna!

• mrsIce

Första olyckan för dagen, dock blev hon lite ledsen och sa till på en gång så det vekar iaf som hon inte gillar blöta trosor. Hon kissade även på toaletten när jag satte henne där innan vi satte på trosorna i morse, så att "kissa på kommando" verkar hon oxå kunna. Hoppas detta går vägen!

Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan