• Anonym (FULT)

Grannen har målat sitt hus SVART!

Höll på att tappa haken när jag kom hem från en kortare semester! Grannens hus är svart! Helt svart! Ser fruktansvärt ut! Vem vill ha ett svart hus? Får man ens måla i en färg som utmärker sig så? Ska jag tvingas se deras kolsvarta hus nu i flera år

Vet inte vad jag vill...kanske lite sympati?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 05:52
    Detta var tidigare ett vitt tegelhus! Nu är det kolsvart överallt..inga vita knutar här! ALLT är svart och inte alls så snyggt som de bilderna ni lagt in! De husen är ju riktigt snygga och hade gärna bott där...jag blir mer förvånad varför han vill ha allt svart...lister, veranda, knuten,taket...allt! Visste faktiskt inte ens man kan måla ett tegelhus...

Så kul så många stör sig på mitt inlägg
    Ja ush sånt tråkigt liv vi har...vi får avslag för carporten ligger 10 cm för nära dem och de vill intr störras av den men vi blev inte ens tillfrågade ang färgen? Vi pratade med grannen om carporten och de vek sig inte en tum på att de INTE ville se den där! Grannsämja? Är det det han håller på med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 13:19
    Nu har jag ringt kommunen och jag är tydligen den TREDJE nu från gatan som hört av mig! Finns INGET lov om färgen från kommunen och de ska starta en utredning nu Ja se så går det när man inte följer lagarna!!!
  • Svar på tråden Grannen har målat sitt hus SVART!
  • spunge

vilken färg har ni själva på huset?

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • långkalsong

Bygg du ett stort in/utsyns-skydd och måla/designa det som du vill så slipper du se den svarta färgen om det nu e så illa.
    Är det illa på allvar och inte bara en hang-up för dig kan du ju alltid måla något lika fult på utsidan in/utsyns-skyddet  

Men jag tror du vänjer dig, det gör man med det mesta.
    Kanske du rentav kommer börja tycka om färgen om ett tag  

• Anonym (ORKA!)

orka bry sig om precis allt!!

• Anonym (bygglov)

Har inte läst allt men vill bara komma med en kommentar.

Om området är detaljplanerat så finns det i många fall regler för vad som gäller vid ändring av fasadfärg. I stockholm är byte av fasadfärg bygglovspliktigt om det "ändrar byggnadens eller områdets karaktär väsentligt". Byta av fasadplikt är bygglovspliktigt men det finns ett undantag från "diskreta ändringar" på en- och tvåbostadshus i vår kommun.

Om det bytet av fasadfärg stör dig väldigt mycket så kolla upp vilka regler som gäller - har dom bytt färg utan att söka bygglov trots att det ändrar byggnades karaktär väsäntligt så kan du göra en anmälan.

Kolla boverket (www.boverket.se/Vagledningar/PBL-kunskapsbanken/Lov--byggande/Lov-och-anmalningsplikt/Bygglov/) samt kommunens hemsid, stadsbyggnadskontoret & läs ev detaljplan.

• Anonym

Vårt hus var vit med gröna knutar. Nu är det svart med vita knutar. Otroligt snyggt!! Vi ansökte om bygglov.

• andraadvent

Jag kan förstå dig lite, svart kan bli en ganska deprimerande färg. Framför allt under mörka delen av året. Jag tror dock du får vänja dig vid det.

• lilla V

TS du har nog inte riktigt koll på trenderna. Svart hus är väldigt populärt nu, sen vad man själv tycker om det är en annan sak.

• Kråkes mamma

Där jag bor finns det ett hus som är mintgrönt med svarta knutar. Minst sagt speciellt och inget som jag själv skulle vilja ha men om dem som bor där trivs så får dem väl ha det så. Dem har även matchande garage och lekstuga.

Svar på tråden Grannen har målat sitt hus SVART!