• Anonym (FULT)

Grannen har målat sitt hus SVART!

Höll på att tappa haken när jag kom hem från en kortare semester! Grannens hus är svart! Helt svart! Ser fruktansvärt ut! Vem vill ha ett svart hus? Får man ens måla i en färg som utmärker sig så? Ska jag tvingas se deras kolsvarta hus nu i flera år

Vet inte vad jag vill...kanske lite sympati?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 05:52
    Detta var tidigare ett vitt tegelhus! Nu är det kolsvart överallt..inga vita knutar här! ALLT är svart och inte alls så snyggt som de bilderna ni lagt in! De husen är ju riktigt snygga och hade gärna bott där...jag blir mer förvånad varför han vill ha allt svart...lister, veranda, knuten,taket...allt! Visste faktiskt inte ens man kan måla ett tegelhus...

Så kul så många stör sig på mitt inlägg
    Ja ush sånt tråkigt liv vi har...vi får avslag för carporten ligger 10 cm för nära dem och de vill intr störras av den men vi blev inte ens tillfrågade ang färgen? Vi pratade med grannen om carporten och de vek sig inte en tum på att de INTE ville se den där! Grannsämja? Är det det han håller på med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 13:19
    Nu har jag ringt kommunen och jag är tydligen den TREDJE nu från gatan som hört av mig! Finns INGET lov om färgen från kommunen och de ska starta en utredning nu Ja se så går det när man inte följer lagarna!!!
  • Svar på tråden Grannen har målat sitt hus SVART!
  • Druantia

Svarta hus är ganska vanligt nu för tiden.. Inte direkt så att man höjer på ögonbrynen. Jag tycker att röda radhus är det fulaste som finns. En hel gata och alla hus ser lika jädra tråkiga ut.

• Druantia
    Bad Romance skrev 2011-06-16 11:54:26 följande:
    Personligen tycker jag grannen är en modig rackare! När alla andra svenssons målar sina hus och innanmäten "stockholmsvitt" så kör han på svart. En oberoende, cool själ. Däremot så kommer han rätt snart att inse att det blir jäkligt varmt i kåken när solen ligger på. Så då lär han ju ångra sig. Som lite plåster på ditt grann-sår...
    Blir inte varmare. Dock så "slits" färgen snabbare. Men att det blir varmare av ett svart hus stämmer icke.
  • Druantia
    Ankdammen skrev 2011-06-16 08:09:57 följande:
    Mig med. Jävla skitland det här. Jag stör mig på fan allt som finns i det här ruttna jävla landet.
    Flytta?
  • Anonym

Hellre ett svart hus än ett tråkigt rött eller gult!
    Skit i deras hus och titta på ditt egna.

Kanske tycker dom att ditt hus är skitfult med...alla kan inte tycka samma! ;)

• Åsa
    poppsy skrev 2011-06-16 11:50:24 följande:
    Man måste ha bygglov o de 2 närmsta grannarnas godkännande för att få byta färg..
    Beror på var man bor. Finns ingen detaljplan behövs det inte om inte byggnadens karaktär blir väsentligt förändrad (vilket ju är n subjektiv bedömning).
  • Anonym ((träarbetaren))
    Druantia skrev 2011-06-16 11:56:33 följande:
    Blir inte varmare. Dock så "slits" färgen snabbare. Men att det blir varmare av ett svart hus stämmer icke.
    Menar inte att gå i polemik, men är du helt säker? Färgen slits, därför att den drar åt sig värme många många gånger mer än ljusa kulörer (det vet jag från mitt yrke så det stämmer). Vissa tillverkare av byggmaterial tex ger dig inga garantier om du väljer att måla svart, därför att den extra värmen kan bli så hög att den orsakar skador på färg, tom trä och metall. Färgen bubblar sig av hettan och träet torkar och spricker, metall rör sig oavbrutet och knäpper och lever rövare, fogar spricker etc.

Målar du huset svart kommer det en solig dag att omges av en dallrande aura av het luft. Att detta inte skulle påverka inomhustempen just denna dag det minsta låter osannolikt. Inomhustempen påverkas ju av utomhustempen i alla andra hus.
  • Druantia
    Anonym ((träarbetaren)) skrev 2011-06-16 12:26:30 följande:
    Menar inte att gå i polemik, men är du helt säker? Färgen slits, därför att den drar åt sig värme många många gånger mer än ljusa kulörer (det vet jag från mitt yrke så det stämmer). Vissa tillverkare av byggmaterial tex ger dig inga garantier om du väljer att måla svart, därför att den extra värmen kan bli så hög att den orsakar skador på färg, tom trä och metall. Färgen bubblar sig av hettan och träet torkar och spricker, metall rör sig oavbrutet och knäpper och lever rövare, fogar spricker etc.

Målar du huset svart kommer det en solig dag att omges av en dallrande aura av het luft. Att detta inte skulle påverka inomhustempen just denna dag det minsta låter osannolikt. Inomhustempen påverkas ju av utomhustempen i alla andra hus.
    Mina föräldrar byggde nytt och valde svart för 3 år sedan. Då sa dom att det inte gjorde någon skillnad på om du tog beige, grått, vitt eller svart. Det enda var utsidan som slits snabbare. Sedan är det nog skitsvårt att mäta en sådan sak exakt. :) Och jag är totalt okunnig vad gäller byggmaterial så tänker inte svära på det ena eller det andra. :)

Men det den där "dallrande auran" du pratar om kan man ju se oavsett färger på husen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym ((träarbetaren)) skrev 2011-06-16 12:26:30 följande:

Har man dock bra ventilation på vind och källare/golv så kommer den svarta färgen hjälpa till att kyla ner huset ;) Eftersom luften i huset blir varm stiger den uppåt och går ut vid vindventilationen vilket betyder att kallare luft kommer sugas in i huset nerifrån ;)
  • Anonym (bygglov)

Kolla med kommunen även om du kan ha fått tipset förrut. Det är inte alltid man får måla om till vilken färg som helst om det sticker ut för mycket. Sen så är det upp till kommunen och besluta om de går vidare med ärendet eller om din granne har rätt att måla om i en allt för utstickande färg. Har själv sätt områden där typ alla färger finns där tror jag inte är lika viktigt.

Kan tänka mig att man blir nog rätt förvånad om grannen gör en stor tillbyggnad när man e bortrest ett par veckor, byggt en altan alldeles för nära tomtgränsen. Är det en ombygnadtion utan tillstånd så kan det bli böter och krav på att man måste ta bort t.ex. ombyggnationen.

Svar på tråden Grannen har målat sitt hus SVART!