• Kjell2

Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?

Väldigt svårt att säga om det är svårare eller ej, det skiljer en hel del mellan olika ämnen och vad man har har lätt för.

Extremt generellt.
    Högskolerstudier är ofta mer självständiga under eget ansvar, mindre schemalag och mer egenstudier.
    vanligare att kurslitteratur är på engelska
    Ofta mer litteratur där fokus är på att förstå istället för att lära sig en massa saker.
    Lärarna bryr sig mindre, klarar du dig inte är det ditt problem.
    Inte ovanligt med en tenta på varje kurs som avgör allt.

Man behöver inet vara extremt skärpt för att klara högskolestudeir men får vara beredd att jobba en del. Undvik också ämnen du vet du tycker är tråkigt och har svårt för. Jag t ex skulle aldrig komma på idén att läsa språk på universitet, det skulle vara totalt dödsdöm för mig.

Funkar utmärkt att plugga med barn men det kräver planering, diciplin och stöd hemmifrån.

• Kjell2

Du behöver inte brinna för ämnet men, framförallt inte delämnen. Jag brann inte för partikelfysik men klarde kursen genom slit ändå. Däremot skall du inte medvetet välja saker du tycker är skittråkigt och jättejobbigt.

Svårighetsgraden varierar massor och beror också på vad du har lätt för. Jag tycket t ex tyskan på gymnasiet var svårare än företagsekonomi på högskolan.

En del universitetsämnen är krävande och kräver en hel del jobb och kan ha mycket schmalagt eller kräva mycket hemmaskrivande. T ex vissa spåkkurser på A nivån, Kemi, Matte, anatomi, vissa datakurser. De är inte omöjliga, man ska bara vara beredd på att det kan bli tungt och att en del inte kommer klara det.

• Kjell2
    Anonym (Vill bli lärd) skrev 2011-06-17 17:08:54 följande:
    Tack för era svar! Mycket konkret och beskrivande. Så det måste nödvändigtsvis inte vara svårare än komvux, men det är på ett annat sätt om jag har förstått det rätt.

Men får man ingen hjälp med HUR man ska studera, vad man ska söka för infomation och hur man ska lägga upp sina studier?
    Mycket mindre än på gymnasiet men genom att fråga lärare, läsa de handledningar som finns, plugga tillsamms med kursare så löser det sig.

Sen är det mycket lära sig genom att göra och göra misstag, Jag körde hälften av mina första tentor innan jag fattade.
Svar på tråden Universitetsstudier, hur mycket svårare än komvux?