• Brio

Emla före tatuering?

Jag ska tatuera mig på lördag och har aldrig gjort det förut. Jag undrar om man kan sätta emlasalva före. Ska tatuera mig på underarmen. Hoppas någon svarar fort Obestämd

• Svar på tråden Emla före tatuering?
  • Flisan79

Så här är det med Emla. Åsikterna går mycket isär även hos tatuerare. Vissa är OK med att man använder det och har tom det i sin studio. Andra vägrar tatuera om du använt det så om du verkligen vill ha det, fråga din tatuerare först.

Jag har tatuerat några tatueringar med emla. På min man fungerade det inte alls. Färgen stöttes ut direkt och det gick inte tatuera öht. På min väninna som vägrar göra utan, har det gått hur bra som helst både att tatuera och resultatet efteråt...haha, eller jo en tappade faktist en del färg och fick fyllas i (detta är en av de nackdelar som kan hända). Alla hennes är väldigt små tatueringar.

En sak att komma ihåg är att emla endast har effekt en kort stund och för att det ska verka måste man ha ett tjockt lager. De man köper reseptfritt täcker endast en väldigt liten yta.

Jag själv använde det då jag tatuerade skuldran (är sjukt smärtkänslig) och eftersom att den var ganska stor så hjälpte det alltså föga. Dels bara inom ett liiitet område och sen inte tillräckligt länge.

• virre85

tatuerarna har ofta en bedövningsspray de kan använda om du frågar, har dock för mig att man kan få rätt ont när den släpper..

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Flisan79
    virre85 skrev 2011-06-16 18:08:48 följande:
    tatuerarna har ofta en bedövningsspray de kan använda om du frågar, har dock för mig att man kan få rätt ont när den släpper..
    Den bedövningsspray jag vet om fungerar först när man taturet lite, dvs det måste finnas "öppna sår" för den att tränga ner och lokalbedöva. Alltså mest att rekomendera vid större tatueringar och ifyllning.

Fast det kan så klart finnas andra sorter och då är jag mer än intresserad av att få veta vad de heter
  • virre85
    Flisan79 skrev 2011-06-16 18:13:36 följande:
    Den bedövningsspray jag vet om fungerar först när man taturet lite, dvs det måste finnas "öppna sår" för den att tränga ner och lokalbedöva. Alltså mest att rekomendera vid större tatueringar och ifyllning.

Fast det kan så klart finnas andra sorter och då är jag mer än intresserad av att få veta vad de heter

Jaha, så kanske det är

Det var en kompis som berättat att hon fick det

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Flisan79
    virre85 skrev 2011-06-16 18:18:40 följande:

Jaha, så kanske det är

Det var en kompis som berättat att hon fick det

Mitt "inköpsställe" hade 2 olika sorter men båda fungerade likadant. Ska köpa någongång men de var inte direkt billiga
  • Puma87

Emlakrämen ska ju dessutom inte användas på ett område större än en 5krona har jag för mig

Kitty 081003
  • Flisan79
    Puma87 skrev 2011-06-16 19:18:09 följande:
    Emlakrämen ska ju dessutom inte användas på ett område större än en 5krona har jag för mig
    Den kan göras. Finns för större områden på recept. Däremot som jag skrev tidigare är de man köper receptfritt gjorda för nålstick och täcker därav bara en så liten yta
  • Puma87
    Flisan79 skrev 2011-06-16 19:22:13 följande:
    Den kan göras. Finns för större områden på recept. Däremot som jag skrev tidigare är de man köper receptfritt gjorda för nålstick och täcker därav bara en så liten yta
    Ja precis.
    Jag håller dock på att vill man bli fin får man lida pin
    Kitty 081003
  • Terese f

Jag tycker att smärtan är en av tjusningarna med tatuering. Ska du tatuera dig så får du tåla att det gör ont, annars kan du göra en henna. Det ska ju vara "lite sport" i det hela.

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
Svar på tråden Emla före tatuering?