• Linda1976

Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)

Efter att ha upptäckt tyska e-bay så kommer jag aldrig att köpa en bilstol i en svensk butik längre. Kolla här tex:

http://www.blocket.se/goteborg/Bilbarnstol_Cybex_Solution_X_Fix___Rosin_24526218.htm Rea på Storken här i Göteborg som anses vara en "fin" affär.

Samma på tyska e-bay http://cgi.ebay.de/CYBEX-SOLUTION-X-FIX-PLUS-LIME-NEU-/230616251187?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item35b1ccbb33#ht_4195wt_1139

No more Sverige-shopping! Sjukt vilka skillnader!!  

Dessutom så har den fått toppbetyg: http://www.testberichte.de/p/cybex-tests/solution-x-fix-testbericht.html

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Svar på tråden Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)
  • Linda1976
    Finesse skrev 2011-06-17 21:32:01 följande:
    Men så du vet så är det inge bra att ha isofix på en bältestol, bilbälten hamnar fel på barnetskropp.. enligt vti.. Men alla gör som man vill.
    Ja, och det är ju tur.
  • Lilly Li

Ok, vi har en stol med isofix och bältet hamnar perfekt på min dotter... Märkligt! Det är för övrigt en exakt lika dan som en utan isofix så det kanske var lite för generaliserande att skriva så. Isofix räddar liv! Önskar jag vågade handla mer från utlandet... Så kul att få fynda! För att inte hamna OT....

• Linda1976
    Lilly Li skrev 2011-06-17 22:09:37 följande:
    Ok, vi har en stol med isofix och bältet hamnar perfekt på min dotter... Märkligt! Det är för övrigt en exakt lika dan som en utan isofix så det kanske var lite för generaliserande att skriva så. Isofix räddar liv! Önskar jag vågade handla mer från utlandet... Så kul att få fynda! För att inte hamna OT....
    Samma här. Köpte en röd liknande för ett par år sen, men nu har vi en bil till, och behövde en stol till. 
  • pigglet

I princip ALLA varor är ju billigare om man beställer dem via internet, eller?

Affärer har ju helt andra kostnader, typ hyra, personal, städning, parkeringsplatser, snöskottning, reklam... Dessutom ska de tillhandahålla en helt annan service, då jag kan komma in där och få prata med en försäljare som berättar om de olika stolarna. Jag kan även låna med olika stolar ut till bilen och kolla vilken som sitter bäst i just min bil.

• Linda1976

Det är inte alla som behöver den servicen.

Och jag tvingar ingen att beställa på e-bay. Det var ett tips i all välmening. Och alla kanske inte tänker på att samma stolar som finns i svenska butiker, finns på e-bay till ibland under ½ priset. 

• Finesse
    Lilly Li skrev 2011-06-17 22:09:37 följande:
    OT, men ISOFIX är gjord och utvecklad här i Sverige, för BAKÅTVÄNDA stolar.. framåtvända stolar bör inte ha isofix enligt Tommy Petterson på VTI. Jag pratade med honom i telefon för några månader sen när han berättade det och avrådde mig från att köpa en bältestol med isofix fästen.. eller isofit eller vad dom heter.. dom får egentligen inte heta isofix. Jag har mailat honom igen för att få det han sa nedskrivet men han har inte mailat tillbaka. Jag inboxar gärna svaret till dig när han svarar.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Lilly Li

Isofix har inget med barnets säkerhet i första hand att gör utan det handlar om att stolen sitter fast vare sig det sitter ett barn i eller ej för att då skydda framförvarande passagerare vid ev krock om stolen är tom. Med tanke på mitt yrke inom bilbranschen känner jag mig tryggast med isofix. Förlåt OT!

• Linda1976
    Lilly Li skrev 2011-06-18 11:45:18 följande:
    Isofix har inget med barnets säkerhet i första hand att gör utan det handlar om att stolen sitter fast vare sig det sitter ett barn i eller ej för att då skydda framförvarande passagerare vid ev krock om stolen är tom. Med tanke på mitt yrke inom bilbranschen känner jag mig tryggast med isofix. Förlåt OT!
    Du behöver verkligen inte ursäkta dig!
  • Cornellia

Så är det ju med dom flesta grejer, men folk i sverige verkar tro och tycka att endast svensk köpta grejer duger.

Vi funderade ett tag på att köpa en polsk barnvagn och fick mycket "skit" för det, för tydligen så är det bara sverige som kan göra barnvagnar, och det är bara svenskar som kan bedömma om en produkt är lämplig för barn.

Nu kommer vi köpa en tysk barnvag istället (från tyskland) och kommer tjäna typ 4000 mot att köpa i sverige. Då får man genast frågan hur man "törs" det. Som om tyska handlare skulle vara mer omoraliska än svenska.

BF 1/9 2011
  • Cecci78
    Lilly Li skrev 2011-06-18 11:45:18 följande:
    av ren nyfikenhet,, är det skillnad på om stolen sitter fast med isofix (isofit heter det väl till bältesstolar) eller om man har den med bilens bälte? Jag tänker då på när den inte används? Om man itne använder en bältesstol sätter man ju ändå bältet över den just för att den inte ska flyga iväg framåt. Men är det inte lika säkert?
Svar på tråden Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)