• Anonym (Skitliv)

Jag är SÅ JÄVLA LESS på min unge (10 mån)!

H*n är tio månader och har hela sitt lvi gnällt och grinat och jämrat och klagat, om man inte bär på'n och underhåller dessutom. Jag är så jävla less på gnällungen, hela jävla tiden låter h*n, när man fixar mat åt h*n, när man byter blöja, när man gör något annat än ägna h*n full uppmärksamhet, när man torkar av h*n efter att h*n har ätit, när man klär på/av - hela tiden gråt och gnäll, sparkar och stret. Man kan aldrig göra någonting för näää, men måste ju bära och roa ungen hela tiden, och nåde mig om jag ägnar matlagning eller diskning någon uppmärksamhet utan att h*n har något att pyssla med under tiden, och då fungerar inte en vanlig leksak, nej, för efter tio minuter är leksaken undersökt och ointressant, h*n har ett jävla berg av saker som är "färdiga" och passé, inklusive köksredskap, kattensleksaker och allt möjligt.

Varje morgon så börjar det med klag och då vet man att nu är det bara att masa sig upp, gå och byta blöja under skrik, fixa frukosten under skrik, mata, torka av under skrik, byta om under skrik osv hela dagen lång. Jag trodde det skulle bli bättre, och jag bar hela tiden men nu har jag fan ruttnat på den här skiten! Jag är less på att öronen värker, jag är less på att känna mig konstant stressad hela tiden, att aldrig kunna varva ned, att alltid slänga i mig maten, allt ska gå fort fort fort för ungen kommer börja klaga och då blir h*n bara tyst om jag plockar upp och bär och jag varken kan (nej, jag vill inte ha någon bärsjal/sele - jag vill slippa bära hela tiden!) eller vill hålla på såhär mer, h*n kan inte bo på min jävla höft jämt. Ja, jag fattade att ungar var krävande, men det här är omänskligt. Det blir ju aldrig bättre heller!

Jag börjr tycka direkt illa om min unge nu, nu är det slut på den här skiten! Hädan efter så tänker jag sätta på mig hörselskydd och ignorera h*n medan jag gör det jag ska, typ äta/städa/gå på toaletten osv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 23:33
    Ojsan hoppsan så många svar! Jag kan inte svara alla, men jag har läst vartenda ett!

För att klargöra lite;

Jag älskar givetvis min UNGE, otroligt, gränslöst och massor. Jag har burit och burit och burit i tio månader. Jag tog i så hårt jag bara kunde i TS, jag var så arg och less och frustrerad att jag behövde få berätta det för någon, på något sätt, bara få ur mig alla känslor hur hemska de än är - för de var uppriktiga, från hjärtat. Det är inte synd om mitt barn, h*n må suga musten ur mig och nog har jag utbrustit "men jävla gnällunge!" när gnällmaskineriet har dragit igång vid sämst möjliga tillfälle. Inte för att jag vill mitt barn illa eller för att jag egentligen ogillar h*n, utan bara för att det kräver mycket av mig och jag är bara människa.

H*n hatar att åka vagn, då skriks det så vi kommer sällan ut någon längre bit. Jag vill ut och promenera men kan inte.
    H*n hatar att åka bil/buss/tåg/cykla, testat flera gånger men har tyvärr fått inse att det går bara inte, det bara skriks.
    H*n skriker när man lämnar över h*n till någon annan så avlastning är inte aktuellt. Jag skulle behöva, men jag kan inte med att lämna mitt barn gråtandes hos någon annan, hur kompetent han eller hon än är.

Pappan tror inte på att bära, han anser att jag göder och skapar ett beteende snarare än att jag tillgodoser ett behov och det är hans uppfattning. Det är ju tyvärr inte en helt ovanlig uppfattning hos folk generellt och vi kommer inte överens när helt enkelt, vi har försökt och bråkat och tjafsat. Jag kan inte med att lämna mitt barn med honom vetandes att h*n sitter ensam och blir ignorerad på golvet.

Jag har både sele och sjal men ingen av dem är bekväma att använda, jag får ont i både nacke och rygg. Enda sättet jag kan bära är på höften men min kropp börjar säga ifrån nu efter tio månaders konstant kånkande, jag varken vill eller kan mer.

Jag önskar jag kunde ignorera barnet och låta h*n skrika. Jag kan inte, jag har läst tillräckligt mycket om anknytningsteorin för att inte klara av att göra så men gud vad jag avundas dem som av ren okunskap kan med och ignorera bort sådant här beteende. För det fungerar ju, barnet ger ju upp och hu skönt vore det inte egentligen! Skönt för mig och fruktansvärt för ungen förstås...

H*n är friskförklarad, men jag funderar på att kolla upp det igen för säkerhets skull.

Ostimulerad är h*n kanske, händer det saker så är h*n hur nöjd som helst men så fort vi kommer hem från att ha varit ute så brister dammarna och gråten/skriken är ett faktum. Men man kan inte vara iväg hemifrån på äventyr jämt, jag orkar inte det, det är inte möjligt. Ibland är det vardag och det måste det väl ändå få vara!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 23:36
    Just ja, gåstolen klättrar h*n ur och jag har redan en samtalskontakt, men det hjälper verkligen inte. Att få klaga här är bättre rent terapeutiskt än att prata med kuratorn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 22:06
    Många undrar hur barnet sover - h*n sov bra från några veckors ålder, hela nätter i egen säng (bredvid min sovplats) tills h*n blev ca sju månader och började vakna varje timme nätterna genom, svår att trösta, lugna och söva om. Nu har det börjat blivit lite bättre med bara typ tre-fyra uppvak dock. Separationsångesten har dock satt in så nu kan jag inte lämna rummet i en halv minut ens när barnet är som nöjdast och mest upptagen med något roligt utan att det blir hysterisk gråt.

Gnällig, gråtig och i konstant behov av närhet har h*n alltid varit, behovet av action, ljud och stimulering också för att vara tyst och nöjd ha h*n haft sedan h*n var två-tre månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 22:12
    Tråkigast är väl när andra klagar över att h*n är gnäller hela tiden, och antyder att det är mitt fel. INGEN tycker att jag gör rätt som bär och lyfter upp vid gnäll, förutom en väninna som gör likadant. Barnmorskan på BVC, familjen, pappan, pappans släkt framförallt, släkten - alla tycker att jag gör fel och vissa att jag har gjort ungen till vad den är. Det känns jäkligt knäckande...

• Svar på tråden Jag är SÅ JÄVLA LESS på min unge (10 mån)!
  • Anonym (Vethurduhardet)

TS. Jag har inte läst hela tråden men delar av den. Det är helt bedrövligt att folk kommer med elaka kommentarer till människa som söker stöd. Ni som skriver sånt kan inte ens föreställa er den ångest man har över att man känner som man gör. Man orkar inte hur länge som helst trots att man älskar sitt barn över allt annat.

Jag vill bara skriva att jag förstår dig, det kunde varit jag som skrivit detta. Hela det första året var skittufft, men efter ettårsdagen började det sakta vända. Idag är h*n snart 1½ år och världens gladaste. Det var verkligen som att vända på en hand. Jag är säker på att det kommer att vända på samma sätt även med ditt barn.

Jag håller med om att det allra jobbigaste var alla kommentarer och att se alla andra med "snälla" barn. Jag undrade ständigt vad jag gjorde för fel, jag kände mig verkligen som en usel förälder och det kändes som att alla runt omkring såg mig som det också. Det jobbigaste idag är känslan av att jag inte njöt av min bebis och det dåliga samvetet att jag så många gånger känt mig arg och frustrerad trots den enorma kärleken till mitt barn.

Styrkekramar till dig!!!!

• Kulta17
    Anonym (Vethurduhardet) skrev 2011-06-21 21:55:10 följande:
    TS. Jag har inte läst hela tråden men delar av den. Det är helt bedrövligt att folk kommer med elaka kommentarer till människa som söker stöd. Ni som skriver sånt kan inte ens föreställa er den ångest man har över att man känner som man gör. Man orkar inte hur länge som helst trots att man älskar sitt barn över allt annat.
    Jag har känt likadant massor med gånger! men också insett att om man ska komma vidare krävs det en förändring - hos den vuxne! Man får rannsaka sig själv och fundera över hur man verkligen vill ha det och hur pass mycket. Sedan är det bara att inte ge sig. Om man inte provar har jag svårt att se att man kan "klaga" över sin situation i längden.
  • Anonym (undrar)

Ursäkta att jag inte läst hela tråden, men har du provat att gå ut med vagnen?  Småbarn har ju en tendens att däcka speciellt om det är kallt ute? Prova att gå ut nån dag när det blåser då om du är rädd för vad folk skall tycka. Då hörs det ju inte. Du skall se att det nog inte är så farligt. Eller det måste ju finnas nåt ställe där det är mindre folk där du kan gå i början? Du orkar så mycket mer mer själv också om du bara kommer ut! Prova att gå ut samma tid varje dag för att kunna få till någon slags sovrutin!

Jag går på barnvagnsgympa och där är det med jämna mellanrum barn som skriker i vagnarna. Jag går ju inte och tänker att de mammorna måste vara dåliga mammor för det! Jag tänker ju att barnet måste ha en dålig dag eller så och stackars den mamman! Jag är ute flera timmar om dagen med vagnen för jag har inte bil. Dumma kommentarer och "goda råd" kan man få speciellt från äldre och även om barnet inte skriker. Sånt måste man bara kunna skaka av sig.

Barn lär sig att de inte alltid blir upplockade från golvet. Vi brukar lägga oss själva på golvet om vår 9 månaders börjar hänga eller klaga för att bli upplockad. Så att det inte går att bli buren.

Mitt man var tvungen att jobba i hemifrån när han var föräldraledig med mitt första barn och det var runt 10 månader. Det barnet lärde sig snabbt att man inte blev upplockad eller buren när pappa var upptagen och jag kan inte se att barnet fått några men av det. Tvärtom har alla tyckt att han var ett väldigt självständigt och tryggt barn och bra på att hitta på grejer på egen hand.

Och som någon skrev så blir ju inte tvillingar sämre människor för att de inte blir burna hela dagarna. Känner en tvillingmamma som inte fick tvillingarna att sova på annat sätt än i bilen. De fick därför sova middag i bilen, medan hon gjorde det som hon var tvungen att göra för att livet skulle gå runt. Ta hand om de andra barnen och laga mat och sånt. Fast de bodde förståss på landet och bilen stod inte i solen eller så! Det låter ju inte så himla bra men det jag menar är att man måste försöka hitta en väg som funkar för just sitt barn och inte bry sig så mycket om hur det ser ut eller vad folk tycker! Jag tycker att du är jättestark som har stått ut så länge! Och det blir bättre! Småbarntiden går ju så fort. Så försök att komma ut på ett eller annat sätt för ditt och barnets skull!

• Anonym

Att jobba samtidigt som man innehar föräldrapenning är bidragsfusk.

• Anonym (been there)

Kanske en dum jämförelse men jag tänker ofta på cecar millan som "uppfostrar" hundar ... han påtalar ofta att hundarna känner av vår energi och om vi blir avvisande och irriterade så blir hundarna ohanterliga. De får helt enkelt fel energi från oss hundägare. Så har det varit med våra barn också när man blir trött, irriterad och avvisande då får barnen "spel" och man hamnar i en ond cirkel. Kan man själv förhjålla sig känslomässigt närvarande på ett lugnt, tryggt och positivt sätt så blir också barnen lättare att ha att göra med. Uppfostran av hundar och barn ligger inte så långt ifrån varandra - Och kom ihåg att man aldrig kan skämma bort sitt barn med för mycket närhet. Det påstår bara den som själv har svårt för all den närhet som ett barn kräver för att bli självständig och "flygfärdig"! Det finns INGEN forskning som ger stöd för att barn som mycket fysisk och känslomässig närhet blivit osjälvständiga och beroende som äldre ...

• Anonym (highneedchildren)
    Anonym (undrar) skrev 2011-09-30 20:10:10 följande:
    Ursäkta att jag inte läst hela tråden, men har du provat att gå ut med vagnen?  Småbarn har ju en tendens att däcka speciellt om det är kallt ute? Prova att gå ut nån dag när det blåser då om du är rädd för vad folk skall tycka. Då hörs det ju inte. Du skall se att det nog inte är så farligt. Eller det måste ju finnas nåt ställe där det är mindre folk där du kan gå i början? Du orkar så mycket mer mer själv också om du bara kommer ut! Prova att gå ut samma tid varje dag för att kunna få till någon slags sovrutin!

Jag går på barnvagnsgympa och där är det med jämna mellanrum barn som skriker i vagnarna. Jag går ju inte och tänker att de mammorna måste vara dåliga mammor för det! Jag tänker ju att barnet måste ha en dålig dag eller så och stackars den mamman! Jag är ute flera timmar om dagen med vagnen för jag har inte bil. Dumma kommentarer och "goda råd" kan man få speciellt från äldre och även om barnet inte skriker. Sånt måste man bara kunna skaka av sig.

Barn lär sig att de inte alltid blir upplockade från golvet. Vi brukar lägga oss själva på golvet om vår 9 månaders börjar hänga eller klaga för att bli upplockad. Så att det inte går att bli buren.

Mitt man var tvungen att jobba i hemifrån när han var föräldraledig med mitt första barn och det var runt 10 månader. Det barnet lärde sig snabbt att man inte blev upplockad eller buren när pappa var upptagen och jag kan inte se att barnet fått några men av det. Tvärtom har alla tyckt att han var ett väldigt självständigt och tryggt barn och bra på att hitta på grejer på egen hand.

Och som någon skrev så blir ju inte tvillingar sämre människor för att de inte blir burna hela dagarna. Känner en tvillingmamma som inte fick tvillingarna att sova på annat sätt än i bilen. De fick därför sova middag i bilen, medan hon gjorde det som hon var tvungen att göra för att livet skulle gå runt. Ta hand om de andra barnen och laga mat och sånt. Fast de bodde förståss på landet och bilen stod inte i solen eller så! Det låter ju inte så himla bra men det jag menar är att man måste försöka hitta en väg som funkar för just sitt barn och inte bry sig så mycket om hur det ser ut eller vad folk tycker! Jag tycker att du är jättestark som har stått ut så länge! Och det blir bättre! Småbarntiden går ju så fort. Så försök att komma ut på ett eller annat sätt för ditt och barnets skull!
    Du verkar inte ens ha läst TS. Barnet vägrar vagn.

TS har läst anknytningsteori och tycker därför att föräldrar som låter barn skrika är okunniga och/eller dåliga föräldrar. Och det stämmer.

Tvillingar har varandra. Där kompenseras eventuell närhetsbrist de får av att få vänta på närhet från förälder.
  • Anonym (mjölk?)

Har bara läst TS och det låter oehört bekant detta! ja med gnäll gnäll gnäll gnäll och noll sömn, visade sig att mitt lilla hjärta är mjölkintolerant :( inte konstigt att det har gnällts. Något som ni provat?
    All styrka till dig, vet hur tufft det kan va med en konstant gnällandes unge!

• Bradbury

Hej!
    Har ej läst alla svar...känner med dig TS!
    En fråga: kryper/går han/hon?
    Min son var mycket missnöjd med tillvaron och gnällde i stort sett hela dagarna innan han lärde sig gå... Nu är han fortf krävande, men mycket mycket mer nöjd.

• Anonym (Jag förstår dig)

Har bara läst TS:

Jag håller med dig, och förstår dig helt och hållet! Min unge är också 10mån och jag börjar känna att det börjar bli jätte svårt då h*n börjar bli sååååååååå envis och skriker så fort jag lägger ner för blöjbyte. Jag kan inte heller lämna rummet då h*n ska börja skrika och värsta gråta så tårarna rinner. Vill verkligen inte klaga då jag är rädd att något ska hända mitt barn. Hatar mig själv då jag skriker åt mitt barn men ibland orkar jag inte höra på skrikandet. Blir så avundsjuk då jag ser andras barn som leker för fullt och inte skriker. Mitt barn kan inte krypa, men rullar runt. Det är kanske därför som barnet blir så hysteriskt så fort man inte underhåller det.

Visst älskar man sitt barn mer än vad man kan beskriva, men ibland klarar man inte av skrik och envishet.

Några tips på vad man ska göra, eller något som kommer gå över tror ni? 

• Anonym (varit där)

Det du skriver skulle kunna handla om mitt barn när han var yngre.

Alltid gnäll, skrik , aldrig nöjd, vi fick bära honom hela tiden. 

Gnället försvann mer och mer ju mer han lärde sig att prata. Jag trodde alltid hans skrikighet berodde på oss, såg alla andra föräldrar som inte hade gnälliga barn och tänkte att  vad gör vi för fel.

När han lärt sig prata flyande(runt 2,5 år) så var gnälligheten nästan som borta!

Han blev nöjdare och nöjdare ju fler ord han lärde sig och märkte att vi förstod honom.

Idag är han 5 år, fortfarande lite gnällig ibland men nu kan han berätta vad han vill.         

Svar på tråden Jag är SÅ JÄVLA LESS på min unge (10 mån)!