• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Mollly
    Tullemi skrev 2011-08-26 09:06:55 följande:
    Mollly: nej jag får inte lämna dem där för att träna, men just nu är det fortfarande inskolning och idag får jag inte vara med . Engångsgrej med andra ord.
    ah okSkrattande Ja man får passa på när tillfällena ges Skrattande
  • ETSS
    MissKaos skrev 2011-08-26 09:08:20 följande:
    Bygga muskler och förbärnnaunderhudsfett samtidigt är SVÅRT!! Tänker ibland att man får sekvensera sin träning till bygg/bulk perioder och sedan minska ner på underhudsfettet i perioder tills man känner sig nöjd. Elle rnå´t. Eller, blir man någonsinn det ?
    Själv gick jag ner 45 något kilo på ett år genom att äta vanlig mat men mindre portioner och köra mest kondidtionsträning en timme/dag, 7 dagar i veckan. Det var svårt att disciplinera sig i början, men då man fått in rutinen var det så för mig att jag hade gått ner allt ifrån något ynka hekto till flera hekto vid vägning varje vecka.
    Sen gick jag ner 15 kilo till och var ganska passiv med träning i ungefär ett halvår. Nu när jag börjat om tycker jag att det är svårt att forma kroppen till som jag vill ha den, men jag har kanske lite åldern emot mig eller så är det mitt tålamod som brister Glad
  • godisgrisen

Dagens träning redan klar, 45 min styrketräning för hela kroppen med exetubsen

Känner av armbågar och knän när jag tränar med hantlar, värmer jag upp för dåligt, eller kör jag för tungt?

Tänker köra gummibanden ett tag nu, känns som om dom är "mildare" mot lederna iaf. Vill inte få ondare jue.

Dessutom får jag ont i armbågarna när jag kör hårt med plankan, och kör jag den på händer+fötter på boll så får jag istället ont i handlederna....suck

Tips mottages tacksamt!

• ETSS
    godisgrisen skrev 2011-08-26 09:28:33 följande:
    Dagens träning redan klar, 45 min styrketräning för hela kroppen med exetubsen

Känner av armbågar och knän när jag tränar med hantlar, värmer jag upp för dåligt, eller kör jag för tungt?

Tänker köra gummibanden ett tag nu, känns som om dom är "mildare" mot lederna iaf. Vill inte få ondare jue.

Dessutom får jag ont i armbågarna när jag kör hårt med plankan, och kör jag den på händer+fötter på boll så får jag istället ont i handlederna....suck

Tips mottages tacksamt!
    Gummiband är nog skonsammare, kanske det är som du säger att du kör lite för tungt.
    Du kanske behöver lite massage eller värmebehandling?
  • Paradigm
    Tullemi skrev 2011-08-26 07:49:02 följande:
    Favete: såg att PT-Fia hyllade Finn Crisp och då tänker jag ju direkt på dig, haha
    Ja, men finnscrisp är ju så gott, speciellt om man vill ha bröd i sin kost, men nyttigare. =)
  • Mollly

Idag skulle jag försöka få i mig en ordentlig frukost. 1 portion gröt och 1 ägg gick ner. Smörgåsen var bara att glömma. Tror jag ska köra på finn crisp istället för vanligt bröd.

• Tullemi

Lyckliga ni som blir mätta på gröt. Det verkar ju vara en bra frukost, men jag blir JÄTTEhungrig efter bara nån timma om jag äter havregrynsgröt.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Mollly
    Tullemi skrev 2011-08-26 10:14:22 följande:
    Lyckliga ni som blir mätta på gröt. Det verkar ju vara en bra frukost, men jag blir JÄTTEhungrig efter bara nån timma om jag äter havregrynsgröt.
    Så känner jag också ibland. Men jag blir riktigt propp mätt just när jag äter. Men kanske två timmar senare känner jag min redan hungrig. Men det är mest när jag jobbar jag känner så.
  • MissKaos
    ETSS skrev 2011-08-26 09:22:05 följande:
    Själv gick jag ner 45 något kilo på ett år genom att äta vanlig mat men mindre portioner och köra mest kondidtionsträning en timme/dag, 7 dagar i veckan. Det var svårt att disciplinera sig i början, men då man fått in rutinen var det så för mig att jag hade gått ner allt ifrån något ynka hekto till flera hekto vid vägning varje vecka.
    Sen gick jag ner 15 kilo till och var ganska passiv med träning i ungefär ett halvår. Nu när jag börjat om tycker jag att det är svårt att forma kroppen till som jag vill ha den, men jag har kanske lite åldern emot mig eller så är det mitt tålamod som brister Glad
     Mina kilon känns rätt futtiga i jämförelse! Men visst, det tar ju längre tid att bygga muskler osv, när man bränner så hårt så bränner man ju dessutom av lite muskelmassa -eller det är sannolikt att man gör det iaf. Men vaddå, om du nu har kommit så långt så är det väl bara att sega på?
    Tullemi skrev 2011-08-26 10:14:22 följande:
    Jag med. Det räcker ju inte med bara det -inte för mig när jag tränar intensivt iaf. JAg behöver lite mera  proteiner för att "stå mig" sas. Annars sitter man (läs, jag) med en påse godis före lunch
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-08-26 07:02:19 följande:
    Har du sett PT som tävlar genom att träna 40 åringar som har fått rejäla musklerkroppar på runt 10 veckor? Så nej, det är inte omjöjligt på 1 år.
    Nej, det har jag inte sett. Jag kan dock, personligen, konstatera att jag var, i princip, i mitt livs form när jag var 39 år (även om jag inte har underkroppen att se ut som på bilderna som visas här). Så jag är helt medveten om vad träning kan göra med kroppen, även när man är närmare 40 år.  Men vid 46 år och efter att ha fått min son vid nära 44 år, är det en liten annan historia. Många kvinnor genomgår också hormonförändringar när de är kring 45+, som gör att det kan vara mycket svårare att bli av med kroppsfettet och att bli "deffade". Och så har vi ju alla små eller stora extra "krämpor" som kommer smygande ... och som kan hindra personen att träna som mest effektivt. Att träna en man i 45-50-årsåldern är en annan femma.... Men, självklart, finns det alltid undantag - och "supermänniskor" som kan träna stentufft långt upp i åren (och för att se ut som tjejen på bilden så handlar det om stentuff träning, och ev. ett och annat "kosttillskott"), men det gäller inte de flesta.

Jag skulle ALDRIG kunna få en kropp som kvinnan på den första bilden inom ett år, eller tre år eller tio år (då är jag 56 år ). Men, visst, förbättringar kan de flesta åstadkomma. Sedan beror det ju på hur träningsvan kroppen är och hur den reagerar på olika typer av rörelse. Det här med att promenader eller sk power walks är en effektiv träningsform funkar definitivt inte på mig t ex (alldeles för tidsödande, eftersom min kropp är så van att röra på sig). Medan en träningsovan eller någon som bara har tränat litet grann i ett par år kanske kan få jättebra förbränningsresultat genom att gå på några 5 kilometers powerwalks i veckan. Och de som kan få bra resultat av att köra med band och boll hemma (men absolut inte se ut som tjejen på bilden av det...), existerar ju också.

Den andra tjejen (som är "närmare 40 år" - fast jag hittar inte hennes ålder någonstans - hon ser ut att vara 35 år, vilket är en viss skillnad...) har genomgått en helt normal fysisk förändring på tio veckor genom disciplinerad och bra träning (och kost). Det betyder dock inte att hon skulle kunna se ut som tjejen på den första bilden efter 1 år. Träning fungerar ju inte riktigt så att om man bara kör på med bra träning så får alla samma "slutresultat".

Nej, slut med åldersdiskussioner! Här ska, i alla fall, tränas idag. Och jag hoppas att även jag, när diskbråck och andra krämpor har lagt sig litet, kan bli litet mer deffad och snygg  igen.Drömmer
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!