• mychild

Färgkod på bröllop!

Ja, på lördag är vi bjudna på bröllop!
    Brudparet har limegrön som färgkod och jag världens panik!
    Det får inte bäras vit, röd eller svart klänning.

Jag vet inte vad jag ska ta på mig?  vilka färger matchar egentligen till limegrönt?
    Hela jag har inte lust att se ut som ett päron med ett limegrönt skärp i midjan *ryser*.
    Eller en gul klänning med ett limegrönt diadem. blä.

En fin tunika/klänning med bl.a. limegröna detaljer vore det ultimata, men jag hittar som sagt ingenting i butikerna.

Snälla, hjälp mig! vilka färger passar bra ihop, kanske har ni något förslag på vilka sorst kläder som skulle passa eller kanske har ni en bild på något fint?

• Svar på tråden Färgkod på bröllop!
  • Puggan
    BuoBä skrev 2011-06-20 10:59:44 följande:
    Feeeeeeeel!!!!!! Det är bara trams. Finns en hel tråd om det om du är intresserad. Se kungabröllopen, där är det röda klänningar till höger och vänster och de om några borde ha koll på vad som anses korrekt. 
    Jo, men det handlar om hur bruden ser det, inte gästerna, jag hade en tjej som kom med röd klänning på mitt bröllop, det uppskatta inte jag... Hon visste säkert inte om det, men som sagt så är det ju hur bruden tolkar det...
  • JA77
    Puggan skrev 2011-06-20 11:02:24 följande:
    Jo, men det handlar om hur bruden ser det, inte gästerna, jag hade en tjej som kom med röd klänning på mitt bröllop, det uppskatta inte jag... Hon visste säkert inte om det, men som sagt så är det ju hur bruden tolkar det...
    Hur bruden tolkar det? Då har hon gått på en rejäl myt. Inte gästens problem. Det finns ingen gammal "sägen" eller "skröna" om detta med rött på bröllop. Det är ett amerikansk påhitt någonstans, som okunniga (oftast yngre) tar som sanning, d.v.s. att det är någon gammal sed. Jag kommer fortsätta med rött på bröllop och jag är med det inte det minsta ohyfsad för det.

Varför blir du sur om någon har röd klänning?
  • JA77
    BuoBä skrev 2011-06-20 10:59:44 följande:
    Feeeeeeeel!!!!!! Det är bara trams. Finns en hel tråd om det om du är intresserad. Se kungabröllopen, där är det röda klänningar till höger och vänster och de om några borde ha koll på vad som anses korrekt. 
  • Lady without tattoo
    Puggan skrev 2011-06-20 10:55:41 följande:
    Ska man vara petig får man inte ha rött på bröllop, "Då har man legat med brudgummen"
    gamla fördomar
    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • mychild

oj då! Bruden har faktiskt inte sagt något om att inte få bära röd klänning
    Det är jag som har hört det någonstans och jag kan erkänna att jag inte kan något om bröllop.

Rosa och limegrönt låter lite jobbigt, men som Hallontryffel sa vore nog marinblått något?
    tack!

• JA77
    mychild skrev 2011-06-20 13:12:58 följande:
    Det är jag som har hört det någonstans och jag kan erkänna att jag inte kan något om bröllop.

Rosa och limegrönt låter lite jobbigt, men som Hallontryffel sa vore nog marinblått något?
    tack!
    Då har du lätt dig något nytt idag - rött får du ha!
  • Lady without tattoo
    mychild skrev 2011-06-20 13:12:58 följande:

tack!
    Måste råga..Har de uttryckligen sagt att ni måste ha något limegrönt på er?
  • 071001

Rött är helt okej på bröllop, allt annat är trams. Kungligheter har tex ofta rött på sig.

• mychild
    Lady without tattoo skrev 2011-06-20 14:03:46 följande:
    Måste råga..Har de uttryckligen sagt att ni måste ha något limegrönt på er?
    Japp, limegrönt. ordagrant.
  • Lady without tattoo
    mychild skrev 2011-06-20 14:05:40 följande:
    Japp, limegrönt. ordagrant.
    tack för svar...Är det så att brudparet KRÄVER en viss klädsel så skulle de få betala också
Svar på tråden Färgkod på bröllop!