Kallisté skrev 2011-06-23 12:14:30 följande:
En hel del som tycker att det är okej att planera en graviditet för att sen abortera bort den om barnet inte har ex. rätt kön. Jag trodde inte att det var socialt accepterat att göra så men flera av er tycker att det är helt ok alltså.
Det var lite otippat faktiskt.
Tror inte du rakt av kan sätta likhetstecken mellan vad som är socialt acceptabelt (om man tittar snett på den som gör så eller ej) och vad som anses vara OK på ett teoretiskt plan.
Själv tycker jag könsselektiv abort är otäck och har mycket begränsad förståelse för många andra abortanledningar. Jag skulle förmodligen inte hålla mig neutral mot en kompis i den situationen. Men på ett objektivt plan inser jag att tycker man att abort är ok, med motiveringen att det inte handlar om ett skyddsvärt liv är det inte logiskt att lägga sig i anledningarna. Inte ens när det används som "p-medel" enligt gammalt östeuropeiskt mönster.
I länder där massiva könsselektiva aborter av flickor hotar samhällsbalansen (Indien och delvis Kina) kan det finnas samhällsaspekter att lägga på det men knappast moraliska om man, vilket väl krävs för att legitimera aborträtten, godtagit premissen att det inte handlar om ett skyddsvärt liv.