• saarvitossan

Vår dotter heter Nora

Fan, på senare tid har jag börjat fundera över ifall vi var dumma i huvudet som gav namnet Nora till vår tjej, idag 7 månader.

Naturligtvis är vi, och var även då, medvetna om att Nora rimmar på tråkigheter, som tex Snora och, gud nåde den ungen som får för sig att kalla henne det, h*ra. Vi resonerade dock att man inte kan tänka så, att barn är jävliga oavsett vad, att vi inte kan sopa mattan för henne föralltid osv osv. Att det helt enkelt handlar om att göra sin unge till någon som inte blir retad för h*ra eller snora.

Nu, efter 7 månader, har vi blivit lite smått panikslagna över namnvalet. Vi älskar det, men har redan fått lyssna till "skämtsamma" rim ett par gånger. Det svider i hjärtat och jag undrar om vi gjort henne en extrem otjänst genom att döpa henne till Nora?

Vi har tom övervägt att byta namn på henne helt, men känner att det är helt sjukt att behöva göra det av rädsla, och dessutom efter 7 månaders Nora-kärlek :)

Idén om att lägga till Li i slutet, som NoraLi, känns okej. Då blir hon ändå Nora, men kanske slipper öknamn, även om hon blir kallad Nora...AAAH, hjälp mig. Jag inser att jag framstår som väldigt vek och känslig, men det gör inget ^^

Heter du Nora? Ditt barn, eller någon annan i din närhet? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Vår dotter heter Nora
  • myulk

Mitt namn rimmar inte på något ord som jag kan komma på, men på lågstadiet fanns det retstickor som rimmade det på ett nonsensord - och jag tog illa upp. Med det vill jag ge er rätt i det resonemanget ni förde, att det inte är namnet eller dess rimmöjligheter det hänger på. Nora är ett vackert namn, tycker jag!

• Busbellan

Jag har en dotter som blir 12 år i år med namnet Nora, hon har aldrig blivit kallad något fult. Vill barn hitta på öknamn till varandra så gör de det oavsett namn. Behåll Nora tycker jag, underbart namn!

Mamma till Nora, August och Ella
  • k girl

Men hur gamla ör folk som rimmar fult om ett barn, en liten bebis?

• pluvdo

Som du själv säger, ts, så kan barn vara jävliga och om de vill mobbas så gör de det oavsett vad för namn man har. Om du döper om till "NoraLi" så kanske det är barn som får höra från sina föräldrar att det är WHITE TRASH och så blir hon mobbad för det istället.

Barn behöver vare sig använda riktiga rimord eller egentligt elaka ord för att retas om de vill göra det. Exempelvis, när syrran var liten och andra barn skulle retas (inte mobbas alltså, de var vänner ibland och ibland fjantbråkade de, så som barn brukar göra) så skrek de saker som "Emma penna Emma penna!" vilket ju varken rimmar eller är någon direkt förolämpning. Men Emma tog ju illa upp då ändå.

Sååå... alltså, fostra er flicka till att bli en stark individ så blir hon förhoppningsvis så omtyckt av de flesta att de inte känner behovet av att reta henne ändå. Och blir hon retad så är det inte på grund av enbart ett namnval utan av annat.

Min kusin heter Kajsa (bajsa) och hon var, så vitt jag vet, aldrig mobbad som barn eller tonåring.

• singstar76

Om barn vill retas så gör dom det och hittar alltid nån orsak... Tyvärr. Tror inte man kan skydda sig från såna tråkigheter. Klart barnet skall heta Nora om ni tycker det är ett bra och fint namn!

• saarvitossan
    k girl skrev 2011-06-24 10:30:09 följande:

Men hur gamla ör folk som rimmar fult om ett barn, en liten bebis?

Det har hänt två gånger, men det har varit två helt olika situationer. Den ena är en nära vän till oss, som känt Nora sen hon kom. Vi kallar henne Noris, och hon har någon gång sagt Snoris, men på ett sätt som jag inte har tagit illa upp av. Hon har dessutom frågat om vi tar illa upp.

Andra gången blev jag verkligen ledsen. Vi står inte varandra nära öht, och jag uppfattade det som att han sa det bara för att påpeka det liksom. Han är bara 26...Förvånad

Tack för era svar.
  • saarvitossan

Det är självklart som ni alla säger, att fjanterier och öknamn uppstår oavsett vad och att det handlar om att försöka lära vår unge att hantera det bra. Känns gött med peppning dock, keep 'em coming ^^

• FruSen

Jag tycker Nora är jättefint!!
    Nora ligger i topp på namnförslagslistan om vi får en till dotter!

Undrar också hur gamla de personerna är som "rimmar" och retas med en liten bebis?!

När jag gick i skolan hade jag många klasskamrater som hette Linda (binda) Jens(mens) Anna(panna) osv osv osv och ingen blev retad på så vid. Alltså genom det som rimmade på namnet.

• k girl
    saarvitossan skrev 2011-06-24 10:36:10 följande:
    Det har hänt två gånger, men det har varit två helt olika situationer. Den ena är en nära vän till oss, som känt Nora sen hon kom. Vi kallar henne Noris, och hon har någon gång sagt Snoris, men på ett sätt som jag inte har tagit illa upp av. Hon har dessutom frågat om vi tar illa upp.

Andra gången blev jag verkligen ledsen. Vi står inte varandra nära öht, och jag uppfattade det som att han sa det bara för att påpeka det liksom. Han är bara 26...Förvånad

Tack för era svar.

Det är väl skillnaden: att i det ena fallet sägs det kärleksfullt. Ungefär som om man skulle säga min älskade skitunge. Och en sak, händer det igen, säg ifrån på skarpen. Du vill ju att hon ska lära sig att det inte är ok att kränka henne. Visst är det läskigt att vara förälder? Det gör ont i hjärtat när man tänker på att ens barn ska bli sårad och ledsen.

• varfördåför

som alla andra säger, vill folk retas pga namn så gör dom det även om det inte går att rimma på det med "riktiga" ord. Jag tror inte att ett Li i slutet skulle rädda henne heller, då får hon heter Snorali om någon kommer på att det skall rimma på snora.

Jag håller med er i första tanken, man kan inte tänka på vad alla namn rimmar på då får ni ju inte ta Ida, Sara, Frida.. osv.. Nora är inte bättre eller sämre än andra namn ur det perspektivet, men jag kan nog tycka att det är bättre ur andra perspektiv dock

Vi har en Junie och folk säger ofta, "hej Junie, juli, augusti" till henne.. väldigt moget.

nepp... kan inte stava... sorry!
Svar på tråden Vår dotter heter Nora