PruttPottan skrev 2011-06-26 13:05:08 följande:
Ja men här har vi ju konkreta tips! Tack!
Så i denna åldern ska man "curla" dem lite?
Det dä'r med att förebereda är ju jättebra och när jag tnker efter så är det så jag gör lite grann.
Vi gav sonen suppar för han var sjuk, men han HATADE det och det gick ut över krämen han var tvungen att ha i rumpan för att det inte skulle bli frätsår. När jag började visa och säga tydligt att det var KRÄM så blev det lugnare.
Nu har vi kunnat gå över till flytande alvedon ist som tuur är, men är det på nåt vis sådär du menar?
Att man får bajs på sig överallt kvittar ju om man är hemma, men kanske inte borta mitt i ett köpcenter :/
HUR löser man ilskan som resulterar i att han bits och slåss? Mina och sambons nya glasögon är redan trasiga och det är dem han kastar sig efter när vi försöker vara nära.
Att flytta dyrbara saker från nåbar höjd minskar mycket frustration hos både föräldrarna och barnen. Enkelt för oss, som har mycket nerpackat sedan vi fltytade och inte har framme våra dyrbara saker.
Att ha överseende med att ett barn river upp ens rabattplantor för att han ska "göra likadant" när man rensar ogräs - eller något dylikt - minskar också rätt mycket frustration. Inte hos barnet, utan hos föräldern.
Att inte använda skötbordet om man blir sur, arg och frustrerad för att barnet sparkar en i magen och vrider sig som en ål.
Att säga "Ja, du blir arg. Jag förstår det".
Att förstå att barnets ilska kommer ifrån en plats som kan vara både skrämmande och innebära många starka känslor, frustration över att inte kunna och att inte kunna förmedla sig som barnet vill, att föräldrarna inte får, att barnet inte får som det vill. En 1,5-åring tror att han är allsmäktig.
Vi väljer våra strider. Vi väljer det vi tycker är viktigt för oss och är konsekventa med det. Vi är inte så brydda om att vår son ska ha på sig haklapp eller att han grisar lite med maten om han sitter vid bordet och är trött och grinig. Han kommer hur som helst att lära sig, så småningom, och det är viktigare att han pillar i sig lite mat. Jag vet inte om jag kallar det "curling", jag kallar det att göra tillvaron så smidig som möjligt. Min sons ilska syns allra mest och oftast när jag själv är stressad eller grinig mot honom, eller har dåligt tålamod med honom. Alltså undviker vi sådana situationer som det händer i och som jag hur som helst inte tycker är en speciellt viktig grej att bråka om.