• Anonym (TS)

    Någon som äter seroquel mot ångest?

    Hej! Har precis fått seroquel mot min ångest men vågar inte börja... skulle vara tacksam om ni ville svara på lite frågor!

    1.) Hur lång tid tog det innan ni kände effekt?
    2.) Fick ni några biverkningar i början?
    3.) Hur många mg äter du? 
    4.) Kan ni dricka alkohol som vanligt?

    Mycket tacksam om ni ville svara! 

  • Svar på tråden Någon som äter seroquel mot ångest?
  • JMM01
    Anonym (TS) skrev 2011-06-27 14:18:57 följande:
    Hej! Har precis fått seroquel mot min ångest men vågar inte börja... skulle vara tacksam om ni ville svara på lite frågor!

    1.) Hur lång tid tog det innan ni kände effekt?
    2.) Fick ni några biverkningar i början?
    3.) Hur många mg äter du? 
    4.) Kan ni dricka alkohol som vanligt?

    Mycket tacksam om ni ville svara! 
     
    Du har inte funderat på all lösa det utan psykofarmaka?
  • Anonym
    JMM01 skrev 2011-07-22 15:34:47 följande:
    Du har inte funderat på all lösa det utan psykofarmaka?
    För det är ju så lätt och fungerar för alla...
  • Anonym

    Jag var jättetrött första veckorna och vid upptrappning av dosen. Första dagarna tappade jag också aptiten, men sedan har jag gått upp ett par kilo (inte mycket). Jag har haft Seroquel depot i nästan ett år och är ff trött förutom när jag har hypomani.

    Mot panikångest tycker jagvanliga seroquel fungerar bättre i stunden än att ta en seroquel depot.

    Jag har avstått från alkohol för det mesta och annars har jag blivit mkt trött. Om jag någon gång dricker alkohol så är det väldigt små mängder och så struntar jag i medicinen om det är mer fest. Fast då blir jag extremtrött i ett par veckor igen, som att kroppen märker av dirket at jag slutat och börjat med medicinen. Jag är superkänslig för det!

  • Anonym (deprimerad)

    nu har jag ätit seroquel ett tag och ångesten har minskat. jag märker inte av några biverkningar alls förutom att det har varit lite segare att gå upp tidigt, jag är trött på morgonen. jag ska pröva ta medicinen lite tidigare på kvällen och se om jag blir piggare på morgonen.

    det känns dock lite jobbigt att äta en antipsykotisk medicin, jag önskar att det fanns nåt bättre alternativ.

  • Anonym (Min man)

    Min man äter seroquel depot 600 mg (han började med dom 6 april ) åt först 50 mg och skulle trappa upp 50 mg varannan dag upp till 300 mg men eftersom biverkningarna blev så påtagliga med irriterat humör så då fick han öka med 50 mg var tredje dag istället och nu äter han alltså 600 mg till kvällen. Jag tycker det funkar jätte bra, är en jätte stor skillnad sen han började med dessa, men som sagt dom första dagarna ( kanske tillomed veckorna ) va ju lite jobbiga då hans humör va lite svajjigt men han säger själv att han kände sig inte mer deppig utan bara irriterad och deppigheten va just ett stort problem innan. Men det som egentligen är "jobbigt" för han nu är väl att komma upp på morgonen, han är väldigt seg sen han började äta seroquel. Och inte astt förglömma HUNGERN han är hungrig väldigt ofta och vikten har pendlat väldigt mycket på bara nån vecka. På bara en vecka gick han upp 18 kilo helt OTROLIGT men efter 2 veckor hade han gått ner 15 kilo igen.

  • Anonym (Min man)
    Anonym (Min man) skrev 2011-07-22 18:33:39 följande:
    Min man äter seroquel depot 600 mg (han började med dom 6 april ) åt först 50 mg och skulle trappa upp 50 mg varannan dag upp till 300 mg men eftersom biverkningarna blev så påtagliga med irriterat humör så då fick han öka med 50 mg var tredje dag istället och nu äter han alltså 600 mg till kvällen. Jag tycker det funkar jätte bra, är en jätte stor skillnad sen han började med dessa, men som sagt dom första dagarna ( kanske tillomed veckorna ) va ju lite jobbiga då hans humör va lite svajjigt men han säger själv att han kände sig inte mer deppig utan bara irriterad och deppigheten va just ett stort problem innan. Men det som egentligen är "jobbigt" för han nu är väl att komma upp på morgonen, han är väldigt seg sen han började äta seroquel. Och inte astt förglömma HUNGERN han är hungrig väldigt ofta och vikten har pendlat väldigt mycket på bara nån vecka. På bara en vecka gick han upp 18 kilo helt OTROLIGT men efter 2 veckor hade han gått ner 15 kilo igen.
    Ska ju tillägga att även min man tycker dom funkar jätte bra...
  • Anonym

    Effekten kom ganska snabbt. De värsta insättningsproblemen (gräslig trötthet)gick över efter några veckor. Äter just nu 600 mg. Läkaren ändrar dosen när jag blir bättre/sämre. Den bästa medicin jag haft. Över 300 mg fungerar den också som antiepressiv. Har mycket mindre ångest. Hade under en period psykotiska förvirrade tankar och de försvann vid doshöjning. Upptäckt för ett tag sedan att nästäppa stod som biverkan. Det får jag nästan exakt vid 22-tiden när jag tagit tabletten vid 20.00. Jag är jättetrött på morgonen. Tar depotvarianten vid 20-tiden. Dricker inte alkohol.

  • Anonym (en till)
    Anonym skrev 2011-11-09 18:06:28 följande:
    Effekten kom ganska snabbt. De värsta insättningsproblemen (gräslig trötthet)gick över efter några veckor. Äter just nu 600 mg. Läkaren ändrar dosen när jag blir bättre/sämre. Den bästa medicin jag haft. Över 300 mg fungerar den också som antiepressiv. Har mycket mindre ångest. Hade under en period psykotiska förvirrade tankar och de försvann vid doshöjning. Upptäckt för ett tag sedan att nästäppa stod som biverkan. Det får jag nästan exakt vid 22-tiden när jag tagit tabletten vid 20.00. Jag är jättetrött på morgonen. Tar depotvarianten vid 20-tiden. Dricker inte alkohol.
    Intressant det du skriver att den har en antidepressiv effekt över 300 mg. Var har du läst/hört det?
    Jag ska just till att höja från 300 till 450 mg pga att jag känner att jag är på väg in i hypomani och får allt mindre sömnbegär. Faller lätt ner i djupa depressioner och växlar med snabba ryck. Är livrädd att inte få den antidepressiva effekten (ska trappa ut ssri samtidigt nu också pga att de kan trigga igång manier).
  • Farmakon
    JMM01 skrev 2011-07-27 14:11:48 följande:
    Roligt att höra. Jag skulle ändå rekommendera att spana in denna film oavsett:

    se.cchr.org/videos/marketing-of-madness.html



    Hej!
    Ny på forumet efter ett års tvekande... He, he...

    Jag vill göra en skarp anmärkning på länken: se.cchr.org/videos/marketing-of-madness.html
    Allt kan vinklas till den enes fördel eller andres fördel.

    Jag har gått på - eller snarare sagt prövat på - de flesta (1998 års-) psykofarmaka.
    Jag hade en sådan bra nervläkare som visste om mina kunskaper i ämnet, att han förskrev det jag föreslog honom.
    Jag har provat allt från Heminevrin till Niamidal och min slutsats är, att det är inte så lätt som det i antireklamfilmen framhålles.

    Vissa människor får helt enkelt ingen hjälp av dessa farmaka; en del får tom svåra biverkningar, MEN, det stora flertalet får nytta av sin medicinering av psykofarmaka. Vi skall inte glömma bort att åtskilliga patienter som ansetts "obotliga" och inspärrade på institutioner, nu ofta har kunnat skivas ut och kan mer eller mindre fungera i sammhället, till gagn för både individen själv som för samhället.

    Det skall inte förnekas att läkemedelsindustrin kammat hem miljardbelopp på dessa medel... Men går ett mänskiligt (eller djurens) lidande att mätas i pengar?

    /Daniel Litskog                 
  • bipolär

    Hej! Såg precis ditt inlägg och vet att jag är några år sen, men vill bara varna, varna, varna för seruquel! Det är säkert inte likadant för alla men jag åt s i två år och nu är det två år sedan jag slutade. Visst, ångesten la sig men jag har alltid varit väldigt verbal och seruquelen tog bort det från mig. Jag fick afasi-light. Det har blivit mycket bättre men jag är inte återställd efter 2 år..... Som sagt fungerar det säkert bra för andra, men hade jag vetat det jag vet nu hade jag aldrig ätit den medicinen. Läste en artikel som sa att seruquel är lika med kemisk lobotomi. Hoppas du mår bättre och förlåt för detta sena svar. Mvh bipolär typ 2

  • angelwings777

    Jag har ätit seroquel i snart 4 år och jag är så Tacksam att den medicinen finns, den hjälper Mig att leva, ska tillägga att jag har bipolär Sjukdom.

  • Anonym (Tina)

    Gammal tråd men skriver ändå...

    Kan denna funka mot ångest?

  • Anonym (Lisa)

    Seroquel kan användas för att behandla flera olika sjukdomar. Mani, bipolär depression och Schizofreni. Seroquel kan även användas då man har sömnproblem och ångest. Av egen erfarenhet så hjälper Seroquel mig att sova bra, fungerar även mot min ångest.

  • Anonym (Tina)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-10-18 11:55:54 följande:

    Seroquel kan användas för att behandla flera olika sjukdomar. Mani, bipolär depression och Schizofreni. Seroquel kan även användas då man har sömnproblem och ångest. Av egen erfarenhet så hjälper Seroquel mig att sova bra, fungerar även mot min ångest.


    Vilken dos behöver man mot ångest?

    Har du några biverkningar?
  • Anonym (Metyrt)

    Asså helt ärligt så bör folk vara rädda och hårtkritiska mot sjukvården. 

    Att du får detta mot "ångest" är så sinnesrubbat att din läkare bör själv ha en 400 mg dos av dessa på recept. 

    Ta inte dessa tabletter mot ångest, sömn, stress med mera. 
    Helt sjukt vad såkallade läkare skriver ut idag. 

    Jag tar 800 mg seraquel varjekväll med 14 mg zopiclone.
    Morgonen tar jag Lithium, Effexor 450 mg, elvanse 70 mg, Attentin 5 mg, Ditropan 5 mg och 3 ml Alimemazin samt 150 mg Direktvärkande Quetiapin. 
    Lunchen är de 150 mg Quetiapin direktvärkande med Attentin 5 mg och ditropam 5 mg. 

    Eftermiddag yttligare 150 mg Quetiapin direktvärkande. 

    VB Oxascand 25 mg o Iktrovil 1 mg

    Jag har Bipolär Typ 1 samt Schizoaffektiv-syndrom/-sjukdom, Vaneföreställningar både synligt och hörsligt, rubba verklighetsuppfattning. 

    Min kombination håller mig vid ytan.
    Blir inte trött av medicinen heller för på mig så har den ställe i hjärnan att hjälpa och verka på.

    Att läkare har 0 iq är sjukt.

    Quetiapin depot och direktverkande. som då är för bipolär, mani och schizofreni.

    Inte för ångest och sömn.

    Quetiapin är uppbyggt på Klonazapin, Oxazepamtriat, Disazepamtriat, trizaepamtriat. 

    Har denna medicin inget psykotiskt eller Notropisk sätt att värka på patientens hjärna eller vara en vardaglig funktion så attackerar detta läkemedelet hippokampus i hjärnan vilket är viktigt för dig eftersom de styr minne både kort/långvarigt minne.

    Så vill du förstöra din hjärna ta då den. 

    Sverige är skrämmande på riktigt. 

    Läkarna är ju på riktigt sjuka i huvudet

Svar på tråden Någon som äter seroquel mot ångest?