Inlägg från: butterflower |Visa alla inlägg
  • butterflower

    jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)

    Thalis skrev 2011-07-04 11:08:44 följande:
    Kommer att få många arga kvinnor på mig......
    Men jag brukar alltid ha en filt med mig som jag kan dölja bebben och tutten medan jag ammar och går för att hitta en plats att sitta på.
    JAG tycker att det är så smidigt,kanske något att prova nästa gång?
    Skickligt! Lite imponerad faktiskt=)
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-07-04 11:24:26 följande:
    Det gör jag också om toaletten är upptagen eller i vår bil.
    Jag byter faktiskt alltid i vagnen. Jag tycker ofta att offentliga toaletter och skötbord känns ofräscha. 
    (vi har iof egna papperunderlägg, men dem lägger jag hellre i vagnen) 
  • butterflower
    Sarah f skrev 2011-07-04 11:32:19 följande:
    Men byter du i vagnen vid bordet där ni fikar?
    Jag springer visserligen inte på stan med min dotter. Jag tycker inte att cafe är den bästa miljön för en liten bebis.
    Så jag har bara varit på cafe med min dotter en gång, och då satt vi ute på deras innegård.
    Men den gången bytte jag en kissblöja i vagnen. 

    Hade vi suttit på ett trångt cafe så att någon annan kunde se ner i vagnen eller störas av någon lukt så hade jag såklart inte gjort det.

    Men på spårvagnen, i affären mm byter jag i vagnen om det behövs. 
  • butterflower
    Jojile skrev 2011-07-04 11:37:08 följande:
    Tuttfobi? Det skrev jag ingenting om. Men lika lite som jag vill se din tutte när jag äter lunch, vill jag se någons snopp när jag äter lunch. Jag vill inte heller se ditt barns bajsblöja när du byter blöja på bordet bredvid, fast det är naturligt att skita.
    Kan inte alla sluta vända det till att man tycker att barn och barn som äter är äckligt? Det är inte problemet. En svullen, mjölkfylld tutte är äckligt. That´s it. Och kan man inet ha den respekten då, om man nu ska sitta och amma på cafér och restauranger, att ta med sig en sjal eller liknande?

    Och kommer det en avtändade kroppsdel på TV, så kan jag byta kanal. Det kan jag tyvärr inte på café.
    Och jag tycker absolut inte att urringade toppar visar mer, och om det är så borde det ju betyda att den ammande mamman har vett att ha t.ex. sjal eller liknanade. En mamma som gör som TS och bara ammar "fritt" för det är hennes och hennes barns "rätt i samhället", visar nog mer av tutten än vad jag gör om jag har urringat på mig.
    Oj, nu har vi fått in en oskuld / minderårig i tråden igen.
    Tror du att  bröst är kvinnans motsvarighet till snopp? 

    (om det nu är så illa med kunskapen och kroppar så ska jag försöka förklara)
    Tjejernas motsvarighet till snopp är slida. Alltså den delen av kroppen som vi döljer med trosor. 
    Tänk gärna på det när du blir så gammal att du ska ha sex, snoppen ska inte in vid bröstet.
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-07-04 11:39:51 följande:
    Det tycker jag också om offentliga toaletter men vi har alltid med oss pappersunderlägg och antibakteriell gel.
    Det har vi också, men jag tycker ändå att  vagnen är bättre=) 
    Ibland vill man inte gå in på toaletterna ens. Uch. 
  • butterflower
    Jojile skrev 2011-07-04 11:47:29 följande:
    Men för övrigt så kanske du är intresserad av att veta (det kanske inte ni lite äldre förstått utan bara vi minderåriga) så upplevs tuttar som ganska sexiga. Precis som en snopp. Precis som en slida. Folk tänder på kvinnliga bröst.

    Men poängen i inlägget var inte vilken kroppsdel som motsvarade vad, poängen var att man inte vill se vissa kroppsdelar när man äter. Det är svårt att sitta och fläka slidan vid ett bord så det skall störa, lättare att hänga ut tutte eller snopp.

    Men som sagt, det kanske bara är vi minderåriga som förstår.
    Ojojoj, nu såg jag att du är både tjej och mamma. Det trodde jag faktiskt inte.
    Liknande kommentarer (ja, någon har skrivit något likande innan i tråden) brukar komma frå oskulder och killar.
  • butterflower
    Iam skrev 2011-07-04 11:42:17 följande:
    Att många mammor anser det vara sin rättighet att amma offentligt utan att ta hänsyn till andra människor, det har jag förstått. 
    Men nu är jag nyfiken på vilka skyldigheter en ammande mamma kan tänkas ha?

    Dom som inte vill se en tutte när dom lunchar har alltså skyldighet att titta bort, skyldighet att anpassa sig, skyldighet att lära sig. Inga rättigheter där.
    En ammande mamma har rätt att amma på det sätt hon behagar utan respekt för omgivningen.
    Inga skyldigheter där.

    Kan någon förklara för mig hur det går ihop?
    För vad jag vet så är vi alla MÄNNISKOR och människor har både skyldigheter och rättigheter.
    Därför skulle det vara intressant att höra från er vilka skyldigheter en ammande mamma har gentemot sin omgivning.

    Sen tror jag oxå att TS tagit sig vatten över huvudet med det här.
    Hon blev hetsad av en del här på FL till att kontakta media. Dock blev det genom den artikeln väldigt uppenbart att mycket i den här historien är lögner för att göra TS till ett offer. 
    Tragiskt.  
    Ja. Den skyldigheten jag har som ammande mamma är att ge mitt barn mat.
     
  • butterflower
    Jojile skrev 2011-07-04 11:47:29 följande:
    Men för övrigt så kanske du är intresserad av att veta (det kanske inte ni lite äldre förstått utan bara vi minderåriga) så upplevs tuttar som ganska sexiga. Precis som en snopp. Precis som en slida. Folk tänder på kvinnliga bröst.

    Men poängen i inlägget var inte vilken kroppsdel som motsvarade vad, poängen var att man inte vill se vissa kroppsdelar när man äter. Det är svårt att sitta och fläka slidan vid ett bord så det skall störa, lättare att hänga ut tutte eller snopp.

    Men som sagt, det kanske bara är vi minderåriga som förstår.
    Jaha, nu läste jag lite mer ordentligt. 
    Ditt problem är alltså att du blir upphetsad?

    "Men för övrigt så kanske du är intresserad av att veta (det kanske inte ni lite äldre förstått utan bara vi minderåriga) så upplevs tuttar som ganska sexiga. Precis som en snopp. Precis som en slida. Folk tänder på kvinnliga bröst. "

    Det kan väl ändå inte vara mitt problem? Folk tänder på fina ögon, snygga armar, fin rumpa, ögon och massa annat. Är ditt förslag nigab? 
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-07-04 11:51:56 följande:
    Och blöjbytet gör snabbare i vagnen,tycker jag!
    Och man blir inte stressad av att andra väntar på toaletten.
    Exakt
  • butterflower
    Iam skrev 2011-07-04 11:52:03 följande:
    Men du har inga skyldigheter gentemot din omgivning, det är bara din omgivning som har skyldigheter gentemot dig? 
    Jag har alltid skyldigheter gentemot min omgivning. Ammande mamma eller inte.
    Hur menar du? Något speciellt du tänker på?
     
     
  • butterflower
    mirre67 skrev 2011-07-04 11:55:28 följande:
    Ja men det är ju tydligen så många ammande mammor resonerar. De kräver hänsyn och förståelse av hela sin omgivning men själva skiter de totalt i det.
    Tycker du att jag kräver för mycket om jag vill få lov att amma mitt barn?

    Vad är alternativet?  
  • butterflower
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-04 11:57:25 följande:
    Du har rättigheten att ge ditt barn mat, men skyldighet att skyla dina nakna bröst i respekt till andra (om du själv inte har självrespekt åtminståne)
    Vad har självrespekt med min amning att göra? 
  • butterflower
    Iam skrev 2011-07-04 12:01:34 följande:
    Men om vi ser dig i situationen som just ammande mamma, har du någon som helst skyldighet genteom din omgivning, om det nu är så att det finns dom som är obekväma av att se bara bröst (och nej, vi behöver inte göra det sexuellt för det är bara löjligt, men faktum är att en del människor blir obekväma av att se bara bröst när dom äter lunch. Och nej, vi behöver inte heller dra liknelsen att man får sola toppless, för när man går till en strand räknar man med att människor har mindre kläder på sig och är i princip nakna, det räknar man inte med på en restaurang. Så låt oss nu hålla oss till att det finns dom som blir obekväma) 

    Dom som blir obekväma har skyldighet att vända bort blicken, att lära sig att acceptera, att gå någon annanstans osv osv. Det är redan klargjort.
    Nu undrar jag vilken skyldighet en ammande mamma har för att den som är obekväm ska känna sig lite mindre obekväm?

    För det kan väl inte vara så att du som ammande mamma bara har en skyldighet och det är att ge ditt barn mat, och resten bara är rättigheter. Medans din omgivning i det läget inte har en enda rättighet utan enbart skyldigheter?

    Jag bara undrar, skulle vara intressant att få veta hur ni tänker i relation Skyldigheter vs rättigheter.  
    Jag tänker det inte i relation skyldigheter / rättigheter alls faktiskt. 
    Nu försöker jag iof alltid respektera folk i min omgivning. Jag är en ganska trevlig typ som ler när jag möter någon, håller upp dörrar, säger tack om någon håller en dörr eller liknande för mig.

    Men när det gäller amning så tänker jag bara på att mitt barn behöver mat.
    Och jag tänker faktiskt inte på att någon blir varken äcklad eller upphetsad när jag ammar.
    (tycker bådadera är lite konstigt)

    Att det finns folk som har såna problem med att se bröst i samband med amning hade jag inte ägnat en tanke innan jag hittade den här tråden faktiskt.

    Och jag tycker nog att diskussionen är lite knepig. Vem slänger fram ett bröst (gärna med ljudeffekt) och springer runt med tuttarna på utsidan liksom=)
    Mitt barn täcker det mesta av mitt bröst när jag ammar, nästan så att man får anstränga sig om man vill se bröstet och inte bara baksidan av min dotters huvud.
    Hur någon kan ha ont av det förstår jag inte, inte ens när jag försöker.

    Dessutom finns det folk som har massa konstiga saker för sig. 
    Jag kan omöjligt gå på stan eller fika utan att störa någon. Jag går i flippfloopp och stör alla som har fotfobi ex=)
  • butterflower
    Iam skrev 2011-07-04 12:13:33 följande:
    Så en mamma kan alltid gömma sig bakom sitt barn och därmed slippa alla skyldigheter och bara kräva en massa rättigheter? Och omgivningen får helt enkelt ta att dom enbart har en massa skyldigheter och inga rättigheter?

    Om det är så ni resonerar är det ju inte så konstigt att det är en hel generation som kommer ut i samhället nu som anser att allt ska serveras på silverfat för dom ska inte behöva göra ditten eller datten.

    ALLA har skyldigheter, även mammor.
    Och man kan mötas halvvägs. Man kan inte luta sig tillbaka på sin mammaroll i all evighet och hävda att ens enda skyldigheter är gentemot barnet.. Det blir ju pinsamt.

    Likväl som omgivningen måste acceptera att det att ammande mammor har rättigheter som ex att gå och fika och samtidigt kunna ge sitt barn mat. Så måste ju ammande mammor acceptera att omgivningen oxå har rättigheter och att det kan finnas människor där som är obekväma med bara bröst på ett café. Ett sätt att respektera detta och inse att man har skyldigheter är ex att lägga en sjal över eller sätta sig lite avsides istället för mitt i smeten. 
    Förstår inte varför detta ska vara en så märklig inställning?

     
    Vem har sagt att en mamma ska slippa alla skyldigheter??? 
     
  • butterflower
    Jojile skrev 2011-07-04 12:13:53 följande:
    Jag är inte så mkt yngre än du, men jag svarade på inlägget att jag tydligen var minderårig eftersom jag inte höll med en annan debattör.
    Nej, jag blir inte upphetsad. Vet inte vart jag har skrivit det heller.

    Men okej, vi gör så här.
    Amma är naturligt.
    Kissa är naturligt.
    Bröst är superduperjättenaturliga när det skall ammas.
    En snopp är jävligt ofräscht att se urinerandes bredvid sitt bord där man äter.
    Varför? Det är lika naturligt. Så varför får man tycka att det ena är stötande och inte det andra? Och hur många skulle inte tycka att det är konstigt att mannen hellre ställer sig och kissar helt öppet bredvid sina bordsgrannar, än att gå in på toaletten?
    Dina jämförelser är lite konstiga.
    Ja, kissa är naturligt och tjejer kissar också. Men inte med brösten.
    Så om du vill jämföra en kissande snopp så får du jämföra det med hukandes kissande tjejer.
    Förstår inte vad bröst har med könsorgan att göra.

    Du skrev i ditt inlägg att det faktiskt finns dom som blir upphetsade av bröst. Antog att det gällde dig eftersom du kom på att använda det som exempel.
  • butterflower
    Mrs K skrev 2011-07-04 12:14:01 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv och jag brukar vara så diskret jag bara kan när jag ammar. Jag är nog vad många skulle kalla en ganska pryd person, så jag vill inte visa upp mina bröst till allmän beskådan, men jag väljer, pga att vissa tycks uppleva amning som otroligt stötande, tom platser som är än mer undanskymda än vad de skulle behöva vara för min del när jag ska amma "offentligt". Använder alltid amningstopp och amningsbh och håller ibland en hand för också eftersom jag aldrig fått till det där med filt. Den vill nämligen bara halka av/dras av av en bebishand eller arm.

    F.ö. tycker jag denna krönika stämmer rätt bra med hur jag tycker. (kommentarerna har jag inte läst)
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article125084...
    Ett litet tips är att fästa filten i BH banden. OM du nu känner att du vill ha filt.
  • butterflower
    Iam skrev 2011-07-04 12:24:27 följande:
    Jag frågade bara, och du undviker att svara. 
    Vilka skyldigheter har du som ammande mamma mer än att ge ditt barn mat?
    Vilka skyldigheter har du gentemot din omgivning?
    Och jag vet att du läst alla mina inlägg så jag behöver inte upprepa mig.
    Jag undviker inte att svara

    Som ammande mamma har man samma skyldigheter som man alltid har. Att följa lagen. 
  • butterflower
    Iam skrev 2011-07-04 12:23:39 följande:
    Exakt. Du anser att du slipper ifrån alla skyldigheter eftersom du är mamma. Och det är en sådan inställning som jag är allergisk mot. 
    Nu har jag personligen inga problem med att kvinnor ammar offentligt. Men jag accepterar att det finns dom som har det. Likväl som jag förstår och accepterar att ett barn måste få mat.

    Hur kan du kräva att andra ska förstå och respektera dina rättigheter när du inte respekterar andras rättigheter?
    Du blandar ihop skyldigheter med nått annat ord tror jag?
  • butterflower
    apanssonsmamma skrev 2011-07-04 15:12:31 följande:
    Förstår inte heller vad killens ursprung har med saken o göra?
    Svensk?
    Eh... är det något som spelar in i situationen?
    Ja, tänk om det hade varit tvärtom.
    En Svensk tjej som påpekade att killen som avvisade var utlänning.
    Oj va mnga som hade gapat rasist då!
Svar på tråden jag fick inte amma på åhlens(min son 3 månader)