Inlägg från: hoppfull idag |Visa alla inlägg
  • hoppfull idag

Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?

Hej! Jag vill gärna vara med! Kan berätta lite om mig:

Jag är 29, slutade med minipiller i jan 2011 och har efter det bara haft mens en gång (feb). Min gyn sa att jag "antagligen har PCO" men hon var jättekonstig så jag ska till en ny gyn med bra rykte i början av augusti. Då funderar jag på att be om Pergo eller annan medicin för att få igång ÄL.

Jag har också börjat äta D-vitamin och Munkpeppar. Är smal och har mer päronkropp så jag tror inte jag har den typiska PCO-kroppen, lite svårt att veta vad man ska göra då för att få igång mellen! Min syster har också PCO, är lite mulligare än jag, men fick ändå någorlunda regelbunden mens och har två barn idag så vikten verkar inte spela jättestor roll när det handlar om 5 kg hit och dit. Dock har vi båda ätit nyttigt jämt så det är väl alltid bra att man gör...

Jag vill ha ett plus nu!!! Har längtat efter barn i flera år och när man äntligen lyckats övertala sambon så ska man behöva vänta på att få igång äl!! Så tråkigt! Men jag hoppas nu på Pergo och sen testa med blodprov så man verkligen har ÄL och sedan är det väl "bara" att köra! Hoppas också att killens spermier är bra...

Lycka till tjejer!

• hoppfull idag

Hej Treasures,

Tack för ditt långa inlägg, det var väldigt intressant tycker jag!  

Jag har en fråga ang akupunkturen, hur många behandlingar gick du på? Det kostar ju rätt mycket pengar och jag har lite svårt att tro att det ska funka att få igång äl och mens. Men för flera verkar det ju funkat..

Vad är det för skillnad på Provera och Pergo? 

Just nu känner jag att jag har noll koll och vill ta reda på lite mer till jag ska träffa gyn den 2 aug så jag vet vad jag ska be om. Tack på förhand och lycka till!      

• hoppfull idag

Hej Silly, och välkommen! :)

Intressant att höra din historia! Jag är också smal men kanske ska börja äta mer GI ändå, det verkar ju hjälpt dig?! Dock har jag aldrig haft sötsug..äter inte heller överdrivet med mackor och andra kolhydrater.

Håller tummarna för dig att det är graviditet och inte mens du känner! :) 

• hoppfull idag

GRATTIS SILLY! Gud vad kul, du ger oss andra hopp :)

Munkpeppar är väl ett naturpreparat för PMS, oregelbundna blödningar och långa eller korta cykler. Jag har ätit två burkar men ännu inte fått någon normal cykel att tala om, men vissa här har sagt att man ska äta dem tre månader för att märka skillnad. Finns på vitaminbutiken.se

Janssonkatten, intressant berättelse och jag beklagar alla missfall, usch vad jobbigt! Kan inte föreställa sig att man ska oroa sig för sånt när man äntligen lyckats bli gravid. Själv har jag aldrig varit gravid.

Lycka till alla tjejer!     

• hoppfull idag

Nej jag äter inte Provera. Måste man börja med det innan man får Pergo? Jag äter bara munkpeppar och d-vitamin nu. Tempade förut men lade av när jag mensen inte kom på flera månader... Har nog PCO, har alltid haft oregelbunden mens.

• hoppfull idag
    valkyrie skrev 2011-07-11 21:12:36 följande:

min gyn läkare sa att man måste regelbunden mens för att få pregro men det kan vara olika. jag äter provera för att få regelbunden mens. för min hoppar upp till ett halvår. så nu när min är regelbunden ett par månader så ska jag få pregro.

Okej!

Har Provera funkat bra för dig, inga biverkningar? Måste man vänta på mens för att börja äta den eller börjar man mitt i bara? Och fick du mens direkt? Kan Provera leda till ägglossning? Äter man det en gång för att "kicka igång" mensen eller fortsätter man äta den? Äter man den samtidigt som Pergo?

Ursäkta, blev många frågor där.. :) 
  • hoppfull idag
    FrökenD skrev 2011-07-11 22:07:56 följande:
    Hello!! Rätta tråden för mej =)
    PCO:are, och fick veta i November förra året.
    Fick Metformin i 6 mån som jag inte tycker gjorde nån större inverkan förutom att jag sluta hyvl av karlsloken titt som tätt. ;)

Mensen kom tillbaka och försvann igen och har fått pergotime nu. Eftersom mensen inte behagade närvara fick jag även Primolut (?).... och ja, då kom ju mensen!!
    Nu drar i till Italien om några veckor på en långweekend och eftersom jag inte hade räknat med nån spontan mens innan dess så sitter jag i valet o kvalet om jag ska ta pergotime nu eller vänta tills vi är tillbaka från Italien och ta primolut (om inte egen mens kommer) och sen börja med perotime.

Vad tycker ni? =)

Välkommen till tråden FrökenD!
    Har du testat Pergo innan? Risken finns ju för biverkningar. Beror på hur ivrig du är! Jag hade nog inte kunnat hålla mig :)  
  • hoppfull idag

Lillamy83 - jag tar nog bara 10 mg d-vitamin per dag. men det borde väl räcka nu på sommaren, el?!

Valkyrie - tack för ditt svar! Ja jag haroregelbunden mens. Ibland får jag den 3-4 ggr någorlunda regelbunden, men då en cykel på ca 38 dagar. Nu har jag dock bara haft den en gång i år, i feb! Bara för att man går och väntar på den kanske..? Haft så jämt iaf, syrran o mamsen likadant.. De hade dock inga problem att bli gravida. De har iofs inte käkat hormoner i 10 år som jag (slutade m minipiller i jan)

Asko - vad intressant!! Vad är det för kräm, varför har man inte hört om den?! Hur funkar den och hur använder man den?

FrökenD - tycker ni gör rätt, njut nu av er semester!!! Tiden går så fort ändå. Ha det fantastiskt i Rom!!

Kramar till er alla

Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?