Inlägg från: hoppfull idag |Visa alla inlägg
  • hoppfull idag

Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?

Asko skrev 2011-07-13 12:55:59 följande:
    #34 Läkarna i Sverige är tyvärr hopplöst uppdaterade när det gäller naturliga hormoner Rynkar på näsan I större delen av världen jobbar man mycket med det, men här är det fortfarande syntetiska hormoner som gäller, trots att forskning tydligt visat att man kan få tex cancer av det.

En intressant artikel i ämnet är www.dn.se/debatt/svenska-kvinnor-riskerar-bro... 

Men den här krämen finns att köpa över nätet även här i Sverige. Jag köper min här whiteday.se/progesteron.html

Man smörjer sig på olika ställen av kroppen med en liten klick 2gånger/dag från ÄL till mens. Om man blir gravid ska man fortsätta smörja sig på ett visst sätt genom hela graviditeten. Forskning har visat att kroppen tar upp progesteron betydligt bättre genom huden än om man tex tar tabletter eller annat. Jag tyckte att jag blev lite bättre redan efter första veckorna jag använde den här krämen, sen har det fortsatt så Glad När man ammar ska man inte ta den så jag har gjort långa uppehåll när jag ammat men annars har jag använt den i 5 år.

Mycket intressant! Hur blev du rekommenderad krämen, var det av en läkare? Vågar man använda den utan diagnos? Du skriver att man ska ha den från ÄL till mens, där spricker det lite för mig då jag inte vet när/om jag har ÄL. Har mens 2-3 ggr om året, ÄL-stickor funkar inte då det nästan alltid visar positivt. Så jag måste antagligen äta Provera el liknande för att få igång mensen, och frågan är då om man kan kombinera Provera med denna kräm..
  • hoppfull idag

lillamy83 - vad skönt att kroppen verkat kicka igång! Jag skulle också bli glad för mens nu..NÅNTING liksom!! :) Verkar ju sannerligen som du har äl också, kör hårt nu!!

• hoppfull idag

Tjoho, nu har jag också köpt ProgesterAll-krämen! Läste på lite vad som gäller om man ej har mens el ÄL:

Om man har:
    PCOS, oregelbunden mens, långa cykler (upp till ca 45 år) Om man inte ägglossar pga PCO eller inte haft mens på flera månader kan man börja med krämen på en gång. Använd 20mg/dag i 14 dagar (...)

Du som är lite yngre och bara vill bli regelbunden igen kan sluta med krämen efter 3 månader och se om din cykel nu kommer igång av sig själv. Många gånger får man PCOS efter att man slutat med p-piller. Det kan även orsakas av felaktig kost och förhöjt blodsocker vilket kan leda till insulinintolerans. Undvik kolhydrater som vitt mjöl och socker och ät mer fett och protein. LCHF-kost kan vara mycket effektivt. Motionera. Hitta en stresshanteringsmetod som passar dig.
    http://www.hormoni.se/progesteronkram_progesterall.php

... hoppas det går snabbt till jag får krämen, otålig nu! :)  

• hoppfull idag

Välkommen Jennie1987! Tycker det låter som din kropp kommit i fas, skönt! Med regelbunden mens kommer ju ofta även ÄL :) Lycka till!!

• hoppfull idag
    jottes skrev 2011-07-14 15:58:24 följande:
    Här är en till PCO:are som läääääängtar efter bebis!
    13 månader. Och ingenting har hänt. Min gyn är på semester så här blir ju inga barn gjorda direkt.
    Med hjälp alltså, hahah.

Men nu är jag inne på 3:e veckan med LCHF. Är inte överviktig, men mår sååå himla mycket bättre!
    Hoppas att det kan hjälpa till lite. Händer inget innan augusti.
    Då blir det vidare hjälp på Sophiahemmet eller carl von linné-kliniken.

Hur går det för er? Några Juli-plus?

Hej jottes, välkommen till tråden! Har du regelbunden mens? Jag har precis beställt ProgesterAll-krämen och hoppas på den :) Funkar inte den blir det nog Pergo... Har du provat det? Vad säger din gyn?

Mitt problem är att mensen är oregelbunden pga PCO och att jag käkat minipiller (och inte haft mens) på typ 10 år...Vi har nu försökt sen jan, och jag har bara haft en mens sen dess. Segt! Jag är inte överviktig, väger 59 och är 173 cm, har aldrig sötsug, men kan få blodsockerfall och är hungrig och äter ofta.

Imorgon reser jag och min sambo till Norge och ska se fjordarna, få se om det blir några barn gjorda i tältet, haha! 

Önskar alla lycka till och njut av sommaren nu!     
  • hoppfull idag

Hej hej!
    Själv är jag tillbaka från en härlig semester i Norge. Började med ProgesterAll-krämen i söndags och hoppas på att den ska hjälpa mig att få igång menscyklen (och ÄL!). Ska smörja 14 dagar och sen vänta på mens. Håller er uppdaterade hur den funkar!
    Lillamy83 och Tessan3010 - håller tummarna för er att stickan visar + på BIM! Tror det är bra om man håller sig och inte testar för tidigt. Min kompis som är gravid fick dock ett - på BIM och jag tror det dröjde ytterligare någon vecka innan hon fick sitt +.   

• hoppfull idag

Välkommen till tråden barreliten! Vad kul att höra att du fick en spontanmens :) Många verkar bli bättre med GI tycker jag... Kanske ska testa det? Har ni några förslag på hemsidor eller var man kan hitta recept?

• hoppfull idag

Usch vad jobbigt Silly. Bra att du har en sambo som stöttar dig. Styrkekramar!

Jag har nu använt ProgesterAll-krämen i 1,5 vecka och har inte känt av några biverkningar. Känns som brösten blivit lite större och idag och igår känns flytningarna annorlunda, mer krämiga, så kanske händer det något. På söndag ska jag sluta, så får vi se om det kommer någon mens sen. Fortsättning följer!

Ps, många använder krämen för att förhindra missfall.

• hoppfull idag

Hej! Har precis varit hos gyn och fått Pergo utskrivet. Även Primolut-Nor för att få en mens. Detta blir min första Pergokur och jag känner mig både hoppfull och lite nervös att det inte ska funka.
    Nu känns det ändå bra, bollen är i rullning och det händer något! :)

Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?