• onewish

Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?

Hej! Jag är 20 år och nu har jag och min sambo startat bebisverkstaden på riktigt, efter att det senaste halvåret gått med tanken "händer det så händer det".  Men problemet är att jag har PCO och det verkar vara hopplöst att bli gravid, vi har varit i kontakt med BM och jag ska snart dit på första undersökningen. Så just nu hoppas jag verkligen att jag har ägglossning överhuvudtaget! Min mens har alltid pga av PCO:n varit oregelbunden med alltifrån 4 veckors mellanrum till 12 veckor. Det är inte det lättaste att pricka in (om den överhuvudtaget existerar) ägglossningen.. Någon mer än jag med liknande cyklar?
    Det skulle vara roligt att följas åt med andra i samma ålder som kämpar mot plusset, och puscha varandra. Dela med sig av erfarenheter, tips, råd och trösta varandra när det känns hopplöst. Hänger ni med på resan mot plusset 2011??  :)

• Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?
  • Treasures

Vi har en flicka som är född november 2009 och kommer snart att börja mer aktiva försök för att få ett syskon till henne. Har inte använt nåt preventivmedel sedan hon föddes utan vi har tänkt att chansen att bli gravida utan nån hjälp är så liten så om det skulle hända tidigare än vad vi egentligen tänkt så är det värt det.

Äter nu Metformin och har sedan jag började med dessa fått mens med kortare och kortare intervall, men vet inte om jag har nån ägglossning. Innan vi fick Alva hade jag bara mens 2-3 ggr per år och i år har jag nu hunnit få den fyra gånger redan. Åt Metformin och pergotime trippeldos då hon äntligen blev till efter totalt två års försök varav ett år med behandling. Nu tänkte vi försöka aktivt under sommaren och om inget händer kontakt IVF-kliniken för att få hjälp till hösten.

Lycka till med era försök, ser framemot att följas åt alltid bra med pepping och tröst från de med samma problem!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Celbia

Hej! Jag skulle gärna hoppa med i den här tråden. Jag är 27 år och har alltid haft mer eller mindre oregelbunden mens, den kastade från 4 veckor till 12 kanske till och med 16 veckor även för mig. Åt p-piller i 4 år och då mensen alltid punktlig. Jag slutade med pillren i november -10, eftersom vi vill försöka bli gravida i höst efter vårt bröllop. Vi gifter oss i september! Glad Efter att jag slutat med p-pillren kom inte mensen tillbaka, så då över sex månader gått kontaktade jag gynekolog och åkte på VUL. Detta var ca två veckor sen... Där visade det sig att jag har pco, vilket inte var så trevliga nyheter. Gynekologen skrev ut en kur terolut på tre månader för att få igång mensen. Om mensen inte kommer av sig själv efter kuren blir det blodprov och mera undersökningar. Jag hoppas ju på det bästa, men får se...Åtminstone har kuren funkat som den skall, fick min mens idag så det var ju positivt i alla fall! Glad Gynekologen sa att det kan hända att jag blir gravid under kuren, men jag misstänker att det är att hoppas på för mycket.

Jag har läst en hel del om pcos sen jag var till gyn, visste ju inte så mycket om detta. Blev ganska förskräckt då jag insåg hur svårt det kan bli att få barn. Gynekologen berättade inte så mycket och jag hade inte förstånd att fråga. Jag tänkte bara att det inte är någon panik då hon sa att det finns en möjlighet att jag blir gravid under kuren. Nu har jag lugnat mig, ju mer jag har läst. Jag har förstått att det finns hjälp att fås och en del man kan göra själv. Jag har bland annat läst mycket om d-vitamin och dess samband med pcos. Så nu ser jag till att få tillräckligt av det, vilket inte är så svårt nu under sommaren förståsFlört Även viktminskning hjälper, men för min del har det knappast mycket påverkan. Har bara 4-5 kg extra på mig...men får väl försöka skärpa mig och få bort dessa också. Skulle var kul att höra va andra har för tips och idéer!!

Så jag hänger gärna med på resan mot plusset 2011!!!!! Skrattande

• onewish

Treasures: Vad härligt för er att ni lyckades bli gravida med "ettan", då vet ni att det är möjligt och det är ju något som är positivt :) PCO:n kanske blir bättre efter en graviditet eftersom din mens verkar ha kommit igång? Det svåraste är ju att se när man har ägglossning om man nu har det, med mina cyklar skulle det ju gå åt minst 100 stickor varje gång. Sen har jag hört att de kan vara missvisande för oss med Pco, men hur ska man ta reda på det då? Kan man genom blodprov få svar på om man ägglossar eller inte? 
    Försöker ni helt på egen hand nu eller har du fått pergotime utskrivet även denna gång?
    Vi har inte fått någon hjälp än förrutom provera utskrivet för att få igång mensen, men då ska första tabletten tas ett visst antal dagar efter mensen och nu har min kropp gjort ett jättehopp i cykeln igen och är denna gången över tolv veckor...

Lilla My83: Det låter ju väldigt likt mina mensuppehåll på flera veckor, ofta då brukar jag få en spänd känsla i magen och svullen som om att kroppen verkligen behöver få ut endel. Kanske kan vara psykiskt också. Att i princip aldrig ha mens är något som jag förut sett som positivt, tills nu då man väntar på att mensen ska komma. Åh va roligt att gifta sig, Grattis! Då vore det ju perfekt att få till ett plus efter bröllopet :)  Jag tycker att gyn är otroligt dåliga på att informera om "sjukdomen" till mig sa bm
    -du kan ju räkna med att det kommer ta minst 2år för dig att bli gravid, du har pco men det finns ju ivf och så många andra bra hjälpmedel nu för tiden..
    Där stod jag med så många frågor utan svar, och grät flodvis de första veckorna och hon slängde ur sig meningen med lättsam ton som om det inte vore ngt att bry sig om. 

D-vitamin var ett bra tips, det ska jag köpa imorgon. Även rosenrot för att få igång mensen, sedan har min sambo fått för sig att zink ska vara bra med. Stämmer det tro? 
    Har ni några andra tips? någon som provar bidrottninggele, bisolvon osv? 

Nu ska vi ladda för en riktigt fertil höst tycker jag :D

• Celbia

Tack!! Glad Jo, det ska bli roligt med bröllop och jag hoppas sååååå mycket att vi ska plussa snart efteråt.

Vilken skillnad det kan vara mellan gynekologerna!! I och för sig måste dom ju vara realistiska och kan inte lova för mycket, men dom borde ju nog se till att ge bra info. Jag önskar att min gyn skulle ha berättat lite mera vad pco är och vilka problem man kan ha/få av det. Men hon sa bara typ att du kan söka information om det själv då du kommer hem. Suck...Lagom roligt att komma hem och börja googla och läsa den ena historien efter den andra om hur svårt folk har det att bli gravida och hur de kämpar. Nå, man får väl försöka hålla humöret uppe och hoppas på det bästa. Som sagt det finns hjälp att fås så det kommer att bli våran tur så småningom!!! Glad

Jag tror  det är ett bra val att försöka med d-vitamin, absolut.  Rosenrot har jag också hört och läst att kan funka, men det har jag inte själv testat. Kanske sen i höst om inget verkar hända...Zink och folsyra ska vara bra för spermieproduktionen. Hittade den här länken när jag googlade -> 
    www.niomanader.se/content.asp
    Jag har också börjat äta multivitamin för gravida, ammande mammor och såna som planerar att bli gravida. De innehåller bland annat d och e-vitamin, folsyra, zink, magnesium, b-vitamin och järn. Sen tar jag också extra d-vitamin, så att jag får 50 mikrogram om dagen. Funderade just att kanske borde jag skaffa multivitamin åt sambon oxå så han får zink och folsyra i sig, tror nog han går med på att ta dom Flört Det skadar ju inte i alla fall!

Jag var in på ett finskt forum och där fanns det diskussioner om juice av grapefrukt. Det ska tydligen vara bra att dricka för att lättare kunna märka ägglossningen. Den ska ändra konsistensen på flytningarna så att spermierna har lättare att ta sig fram. Haha, jag vet inte hur mycket jag tror på det...man får väl ta mycket av det man läser med en nypa salt. Jag vet inget om bisolvon eller bidrottninggelé tyvärr.

• onewish

Jo det är vell så med gyn att de inte får uttala sig ifall det inte stämmer, det finns ju undantag överallt. Kan tänka mig att det finns de som har pco som blir gravida på direkten och andra som får vänta många år innan plusset. Hoppas inte vi behöver vänta allt för länge :)
    Idag har jag varit och köpt vitaminer, köpte multivitamin kvinna. Är det ungefär samma som det du äter eller borde jag ha valt den för gravida, ammande kanske?
    Sambon ska köpa zink och folsyra, men dock så är ju "felet" hos mig men det kanske underlättar ändå.
    Köpte även rosenrot nu för att få igång mensen, men hittar inte ngn information om hur många man ska ta och när. Blir att googla på det :) Hur klarade man sig innan internet egentligen? haha
    Ja det finns ju hur mycket som helst som sägs underlätta att bli gravid, och man kan ju inte hålla på med allt heller. Då slutar man vell som ett nervvrak tillslut och hormoner som sprutar åt alla håll :) 
    Men det jag har tänkt på mycket senaste är att lägga om kosten, LCHF ska ju vara bra när man har pco inte bara för fertiliteten utan för att få kroppen att må bra i övrigt. Man kan ju testa i några månader och se om man märker någon skillnad. Sen ska det vara bra att motionera varje dag, men som hundägare så är det inte några problem :). 
    Var ute idag och såg en massa magar och nykläckta bebisar, åhh ja vill också!!! Sambon har börjat prata en hel del om det med det senaste, och jag vill så himla gärna kunna ge honom åtminstonde ett litet mirakel :) 

• Celbia

Ja du, jag har också funderat på hur man klarade sig utan internet tidigare!!! Flört
    Tror säkert att den multivitamin du valde funkar bra också. Knappast e det så stor skillnad på dem...Men kolla om den innehåller A-vitamin, för det ska man vara försiktig med har jag för mig. Speciellt om man e gravid är det inte så bra att ta tillskott av A-vitamin. Hittade du nåt om rosenrot?? Märkligt om de inte hade anvisningar på förpackningen.

Jag har också funderat på att gå in för LCHF-kost, men det är svårt att ändra sina vanor. Plus att jag har stora svagheter som bröd och glass. Vet inte vad jag skall äta till frukost om jag inte får äta bröd. Å glass e ju såååå gott!!!! Det kan jag inte vara utan, men kanske man inte behöver äta det varje dag Drömmer Men potatis, ris och pasta e ju ganska lätt att lämna bort. Bara att fylla tomrummet på tallriken med grönsaker och de är ju också goda. Japp, som hundägare har man inget val än att motionera varje dag. Tur att jag har min fyrbenta vän, annars skulle jag antagligen vara värsta soffpotatisen!!

Är det ingen annan som vill komma med i denna tråd!!?? Skulle vara så roligt att höra andra erfarenheter, tips och idéer. Ju fler desto roligare!! Glad

• hoppfull idag

Hej! Jag vill gärna vara med! Kan berätta lite om mig:

Jag är 29, slutade med minipiller i jan 2011 och har efter det bara haft mens en gång (feb). Min gyn sa att jag "antagligen har PCO" men hon var jättekonstig så jag ska till en ny gyn med bra rykte i början av augusti. Då funderar jag på att be om Pergo eller annan medicin för att få igång ÄL.

Jag har också börjat äta D-vitamin och Munkpeppar. Är smal och har mer päronkropp så jag tror inte jag har den typiska PCO-kroppen, lite svårt att veta vad man ska göra då för att få igång mellen! Min syster har också PCO, är lite mulligare än jag, men fick ändå någorlunda regelbunden mens och har två barn idag så vikten verkar inte spela jättestor roll när det handlar om 5 kg hit och dit. Dock har vi båda ätit nyttigt jämt så det är väl alltid bra att man gör...

Jag vill ha ett plus nu!!! Har längtat efter barn i flera år och när man äntligen lyckats övertala sambon så ska man behöva vänta på att få igång äl!! Så tråkigt! Men jag hoppas nu på Pergo och sen testa med blodprov så man verkligen har ÄL och sedan är det väl "bara" att köra! Hoppas också att killens spermier är bra...

Lycka till tjejer!

• Treasures

Hej igen!

Jag är snart 32 år och har haft min PCO diagnos sen 2004 tror jag, så vi var rätt förberdda på att det skulle bli svårigheter att bli gravida men tog det ändå rätt lungt fram till den dagen vi bestämde oss för att börja bebisverkstaden. Det var periodvis jätte jobbigt under tiden vi kämpade, men hoppet tappade vi aldrig och vi kom varandra mkt nära under den tiden. Flera forum här på familjeliv hjälpte mig verkligen att hålla modet upp med!

Har under åren som gått läst allt jag kunnat komma över om PCO och även träffat bra läkare som berättat noga hur det brukar fungera, men sen är det ju så att det är olika för alla. De flesta som har PCO blir till slut gravida, men hur mkt hjälp man behöver varierar. Vid IVF får man ofta fram många ägg då man har PCO och vi har även större chans att bli gravid vid högre ålder, man har ju som ”sparat” endel ägg då man inte ägglossar regelbundet.

Nu äter jag bara Metformin, fick även Provera utskrivet då jag var till gyn i november för att jag inte fått tillbaka nån mens och ville kolla hur allt såg ut efter graviditeten och amning. Behövde bara ta Provera en omgång, för sen skulle jag ta de var tredje månad om mensen fortsatte utebli, men det har den ju inte gjort. Pergotime måste man till IVF-kliniken för att få utskrivet där vi bor nu då vi har ett barn sen tidigare.

Angående ägglossningstest så kan det ofta vara missvisande vid PCO, jag har inte provat det nå många ggr utan tempade då jag åt Pergotime sist och det fungerade bra. Provade dock CB-digitala ägglossningstest vid sista försöket då vi blev gravida och då visade det på ÄL dag 18 och vi gjorde som det stod på förpackningen och hade sex den dagen och dagen därpå och det funkade ju ;) Lämnade även blodprov efter varje pergokur mellan dag 21-23 för att se om jag haft ÄL, så det är ju det säkraste sättet. Man kollar då progesteronvärdet c:a en vecka efter förväntad ÄL.

Sista halvåret innan jag blev gravid gick jag även på akupunktur, vet inte om det fungerade, men det var efter jag börjat med det som nåt började hända i alla fall och det kändes väldigt bra. Jag hade innan vi fick börja med nån behandling provat både rosenrot och bidrottningsgele utan några resultat. Åt hela tiden vitamintillskott med extra folsyra och det gör jag nu med.

Vikten verkar ha rätt stor inverkan på PCO, bara några få kilos viktnedgång kan göra skillnad och att äta LCHF eller försöka minska på kolhydraterna iaf tror jag är jättebra, liksom motion.

Nu idag fick jag mens på dag 30….det är ju typ normalt, förra gången var det på dag 36 och innan dess dag 43 och 50. Nu ser jag framemot att göra ett riktigt försök att bli gravid om ett par veckor, men är samtidigt förberedd på att jag kanske inte har ÄL och att det lika gärna kan strula till sig igen.

Lillamy 83: Vad roligt att ni ska gifta er! Ni har nåt underbart att se framemot. Vi gifte oss på midsommardagen, så vi har precis lagt allt det stressiga, spännande, roliga och underbara bakom oss och njuter nu av sommaren, semester, varandra och lilla dottern!

Om ni vill läsa mer om hur min behandling gick till innan vi fick Alva så kan jag bjuda in er till att läsa mina bloggar där jag skrivit ner allt. Fråga gärna om ni funderar på nåt, känner att jag har rätt bra koll som gått igenom detta en gång tidigare med!

Kram

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Oj vad grätingt mitt långa inlägg blev, såg ut som att det var en rad mellan de olika styckena innan jag postade det. Hoppas ni orkar läsa ändå!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • hoppfull idag

Hej Treasures,

Tack för ditt långa inlägg, det var väldigt intressant tycker jag!  

Jag har en fråga ang akupunkturen, hur många behandlingar gick du på? Det kostar ju rätt mycket pengar och jag har lite svårt att tro att det ska funka att få igång äl och mens. Men för flera verkar det ju funkat..

Vad är det för skillnad på Provera och Pergo? 

Just nu känner jag att jag har noll koll och vill ta reda på lite mer till jag ska träffa gyn den 2 aug så jag vet vad jag ska be om. Tack på förhand och lycka till!      

Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?