• Nenna B

Istället för ägg i matlagning

Jag skulle behöva lite tips på vad jag kan använda istället för ägg i matlagning. Vad jag förstått kan jag använda bakpulver och fiberhusk i bakning, men mat?

Exempel: hittade ett jättegott recept på kycklingpaj där själva smeten (inte pajdegen) ska innehålla 3 ägg. Vad skulle jag kunna använda istället??

Är helt ny i att behöva tänka i äggfria banor. Behöver massor med hjälp!!

• Svar på tråden Istället för ägg i matlagning
  • La Lola

Menar du att det är äggstanning?

Jag använder aldrig det i paj (tycker det är äckligt).
    Jag blandar creme fraiche och riven ost istället.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • tidigareplatt

Sojamjöl kan man säkert ha (blandat med vatten). Det hade vi i veganska pannkakor.

• Nenna B

Ja, precis. Äggstanning. Det är redan creme fraiche i receptet. Men man skulle ju kunna ta extra, hur mycket brukar du ta La Lola?

Platt blir det lika "fluffigt" av soyamjölet som av ägg?

• La Lola
    Nenna B skrev 2011-07-03 20:27:00 följande:

Ja, precis. Äggstanning. Det är redan creme fraiche i receptet. Men man skulle ju kunna ta extra, hur mycket brukar du ta La Lola?

Jag gjorde köttfärspaj häromdan och då tog jag en stor burk CF + nääästan en hel påse Texmex-ost (en sån där liten variant).
    Det är bara att höfta lite.
  • Fenomen a

finns en ersättningsprodukt som heter noegg, kesella har jag hört att man kan ha i paj istället, pannkaka kan man göra på dinkelmjöl och mjölk behövs inget ägg

• Nenna B
    La Lola skrev 2011-07-03 20:28:41 följande:
    Jag gjorde köttfärspaj häromdan och då tog jag en stor burk CF + nääästan en hel påse Texmex-ost (en sån där liten variant).
    Det är bara att höfta lite.

använder du den vanliga sorten eller lättvarianten? Känns som att det skulle bli rinningt när det blir varmt.

Jäklar, vilken novis man är på sånt här...

• Nenna B
    Fenomen a skrev 2011-07-03 20:29:51 följande:
    finns en ersättningsprodukt som heter noegg, kesella har jag hört att man kan ha i paj istället, pannkaka kan man göra på dinkelmjöl och mjölk behövs inget ägg
    Letade som en tok idag när jag var och handlade. Ungefär var brukar de finnas? Inte vid laktos- och glutengrejerna iaf.
  • La Lola
    Nenna B skrev 2011-07-03 20:31:23 följande:

använder du den vanliga sorten eller lättvarianten? Känns som att det skulle bli rinningt när det blir varmt.

Jäklar, vilken novis man är på sånt här...

Den vanliga.

Mitt tips är att låta pajen stå några minuter innan den äts.
    Då är den inte lika rinnig.
    Och det gör ju inget om den står för den är ju ändå så het.
  • Nenna B
    La Lola skrev 2011-07-03 20:32:38 följande:
    Den vanliga.

Mitt tips är att låta pajen stå några minuter innan den äts.
    Då är den inte lika rinnig.
    Och det gör ju inget om den står för den är ju ändå så het.

Smart!

Ska definitivt testa det! Tack!

• La Lola
    Nenna B skrev 2011-07-03 20:33:21 följande:

Smart!

Ska definitivt testa det! Tack!

Ät o njut.
  • Fenomen a
    Nenna B skrev 2011-07-03 20:32:36 följande:
    Letade som en tok idag när jag var och handlade. Ungefär var brukar de finnas? Inte vid laktos- och glutengrejerna iaf.
    på mitt ica finns den vid bakgrejjer typ vanilj, karamellfärg etc
  • Nenna B
    Fenomen a skrev 2011-07-03 20:36:37 följande:
    på mitt ica finns den vid bakgrejjer typ vanilj, karamellfärg etc
    Kollade vid de hyllorna också, fast inte lika nogrannt. Tack! Ska kolla den avdelningen bättre nästa gång.
  • Mela78

NoEgg kan även finnas bland de glutenfria varorna. Att ersätta äggstanning, försöka göra omelett och likande är nästintill omöjligt att få bra utan ägg. Däremot som du redan fått reda på går det utmärkt att ersätta ägg i pannkakor och bakning med extra bakpulver. Ta dock inte mer än 2, kanske 3 tsk bakpulver som mest, det kan ge en konstig bismak vid större mängder.
    Andra använder linfröavkok mm också. Tror det finns en tråd för äggallergiker här på FL där kan man få mycket bra tips! 

• Nenna B
    Mela78 skrev 2011-07-03 22:15:37 följande:
    NoEgg kan även finnas bland de glutenfria varorna. Att ersätta äggstanning, försöka göra omelett och likande är nästintill omöjligt att få bra utan ägg. Däremot som du redan fått reda på går det utmärkt att ersätta ägg i pannkakor och bakning med extra bakpulver. Ta dock inte mer än 2, kanske 3 tsk bakpulver som mest, det kan ge en konstig bismak vid större mängder.
    Andra använder linfröavkok mm också. Tror det finns en tråd för äggallergiker här på FL där kan man få mycket bra tips!

Tack för tipset! Försökte kolla upp om det fanns en sån tråd, men jag höll på att bli tokig på sökningen.

Svar på tråden Istället för ägg i matlagning